شناسهٔ خبر: 68311470 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش‌بینی بارندگی‌های نرمال برای فصل پاییز در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - سرپرست اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین نقشه‌های هواشناسی در مرداد امسال، بارندگی‌های فصل پاییز استان نرمال پیش‌بینی می‌شود.

صاحب‌خبر -

جواد نخعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از نظر دمایی هم پیش‌بینی می‌شود که در فصل پاییز میانگین دمای هوای استان یک درجه افزایش یابد.

وی عنوان کرد: میانگین بارندگی‌های استان در فصل پاییز ۱۹ میلیمتر است، البته میزان صحت پیش‌بینی‌های فصلی در مجموع بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است.

سرپرست اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش‌بینی هواشناسی استان به صورت مرتب برای مدت پنج روز صادر می‌شود اما به صورت مستمر بروزرسانی می‌شود گفت: در خراسان جنوبی پنج ایستگاه هواشناسی با کد بین المللی داریم که در بیرجند، قاین، طبس، فردوس و نهبندان مستقر است که از اطلاعات این ایستگاه‌ها برای تولید نقشه استفاده می‌شود.

نخعی اظهار کرد: توسط هواشناسی سه هشدار سطح قرمز، نارنجی و زرد صادر می‌شود، سال گذشته در استان یک هشدار سطح قرمز، ۴۸ هشدار سطح زرد و ۱۴ هشدار سطح نارنجی صادر کردیم که نقش موثری در کاهش خسارات داشته است.

وی گفت: در خراسان جنوبی ۱۱۰ ایستگاه مختلف هواشناسی داریم که برای ارتقا، تجهیز و بروزرسانی این ایستگاه‌ها نیازمند تامین اعتبار ویژه هستیم.

نخعی با اشاره به وجود ۱۳ ایستگاه جو بالا در کشور اظهار کرد: از این تعداد یک ایستگاه در بیرجند مستقر است.

وی افزود: وضعیت سطوح مختلف اتمسفر از مهمترین قسمت‌ها در پیش‌بینی وضع هوا و تهیه نقشه‌های هواشناسی در جو بالاست، اولین گام در این راه استفاده از رادیوسوندها است که رادیوسوند یک فرستنده کوچک رادیویی است که به وسیله بالون به هوا فرستاده می‌شود و در حین صعود فرستنده رادیویی لحظه به لحظه وضعیت عناصر جوی سطوح مختلف جو را به ایستگاه زمینی مخابره می‌کند.

سرپرست اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: سالانه برای ایستگاه جو بالا ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در استان هزینه می‌شود.

نخعی بیان کرد: ۱۸ ایستگاه گرد و غبار در کشور داریم که ۲ تا در خراسان جنوبی استقرار دارد و همچنین در استان یک ایستگاه جاده‌ای و ۸۵ ایستگاه باران سنجی مستقر است.

وی با اشاره به بارندگی‌های خوب در ابتدای سال جاری گفت: این بارندگی‌های مناسب باعث شد که امسال تعداد روزهای گرد و غباری استان کاهش یابد.

نظر شما