شناسهٔ خبر: 68311271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی مطرح کرد

رسیدن به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با نیازسنجی و اجرای اثربخش آموزش

امیررضا عاشوری لفمجانی

رئیس اداره آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت نیازسنجی برنامه‌های آموزشی گفت: نیازسنجی و اجرای اثربخش آموزش موجب ارتقای سطح بهره‌وری نیروها و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا درباره آموزش کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: آموزش جریانی است که طی آن کارکنان دانش، مهارت و نگرش‌های مناسب برای ایفای نقش خاصی را می‌آموزند.

زنگنه با اشاره به مفهوم آموزش و فرآیندهای آن بیان کرد: آموزش کارکنان به فعالیت‌های یادگیری ساختار یافته‌ای اشاره دارد که عملکرد کارکنان، بهره‌وری، رضایت شغلی و اثربخشی را بهبود می‌بخشد. آموزش کارکنان تمامی تلاش‌ها و فعالیت‌هایی است که موجب ارتقای سطح دانش، آگاهی، مهارت‏‌های حرفه‌‏ای شغلی و ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان شده و کارکنان را آماده انجام وظایف و مسئولیت‏‌های شغلی می‏‌کند. فرآیند آموزش در منابع انسانی از چهار مرحله نیازسنجی آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، اجرا و سنجش اثربخش دوره‌های آموزشی تشکیل می‌شود.

وی در خصوص جامعه مخاطب آموزش‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی، بیان کرد: جامعه مخاطب این آموزش‌ها، نیروهای سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، اداره کل امور عشایری استان، شرکت پشتیبانی امور دام استان، شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان و نیروهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی هستند.

رئیس اداره آموزش کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی در ارتباط با نیازسنجی آموزشی که از مراحل مهم در فرآیند آموزش است، اظهار کرد: نیازسنجی آموزشی فرآیندی است که از طریق آن اطلاعات در مورد نیازهای آموزشی کارکنان جمع‌آوری و تحلیل می‌شود. قبل از اینکه آموزش واقعی اتفاق بیفتد برای کارایی و اثربخشی، همه برنامه‌های آموزشی باید با نیازسنجی آموزشی آغاز شوند، نتایج نیازسنجی به مدیر آموزشی اجازه می‌دهد تا اهداف آموزشی را از طریق پاسخگویی به دو سؤال خیلی اساسی شناسایی کند. نخست آنکه چه کسی به آموزش نیاز دارد و چه آموزشی مورد نیاز است؟ این مهم سالانه در بهمن ماه تا پایان هر سال برای سال آینده انجام می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی آموزشی از دیگر مراحل مهم فرآیند آموزش است، گفت: پس از نیازسنجی نوبت برنامه‌ریزی آموزشی است. مراحل برنامه‌ریزی آموزشی عبارتند از تعیین هدف برنامه، انتخاب شخص درون یا برون‌سازمانی برای طراحی و توسعه آموزش، انتخاب و طراحی محتوای برنامه، شناسایی و آموزش مربیان (در صورتی که درون سازمانی باشند)، تعیین روش اجرای آموزش و انتخاب تکنیک‌هایی که برای سهولت یادگیری استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها می‌تواند شامل سخنرانی، ایفای نقش، شبیه‌سازی و غیره باشد.

وی در خصوص زمان و مکان برگزاری دوره‌ها و بودجه مورد نیاز برای برگزاری این دوره‌ها افزود: فرآیند انتخاب زمان و مکان برگزاری دوره‌ها و بودجه مورد نیاز برای برگزاری آن، سالانه پس از گردآوری نیازسنجی نیروهای تمامی مخاطبین توسط کارشناسان اداره آموزش کارکنان تهیه و پس از تایید شورای آموزش نهایی می‌شود.

اهمیت سنجش اثربخشی برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر

رئیس اداره آموزش کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت سنجش اثربخشی و مراحل این سنجش، بیان کرد: فرآیند سنجش اثربخشی یعنی اینکه آموزش‌‏های برگزار شده تا چه میزان منجر به تغییرات مورد نظر سازمان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی (دانش، مهارت، نگرش) شده است؟

زنگنه ادامه داد: به صورت دقیق‌تر ارزیابی اثربخشی آموزش یعنی تعیین میزان تحقق اهداف آموزشی، تعیین نتایج قابل مشاهده از آموزش‌پذیران در اثر آموزش‌‏های اجراشده، تعیین میزان انطباق رفتار آموزش‌پذیران با انتظارات نقش سازمانی، تعیین میزان درست انجام دادن کار که موردنظر آموزش بوده است و تعیین میزان توانایی‌های ایجادشده در اثر آموزش‌ها برای دست‌یابی به اهدافی که مدنظر است. در ادامه فرآیند آموزش، برای کیفیت بخشی به اجرای دوره‌های آموزشی و اتخاذ تصمیم برای دوره های آینده در ۴ مرحله توسط فراگیر، مدرس، سازمان و کارشناسان ارزیابی صورت می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت و چالش های موجود در فرآیند آموزش، گفت: به طور کلی امر آموزش امری خطیر، مهم، هزینه بر و وقت گیر است. در این فرآیند دقت در برنامه ریزی و اجرا موجب اثربخشی بهتر آموزش و ارتقای سطح بهره‌وری نیروها برای رسیدن به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است. 

انتهای پیام

نظر شما