شناسهٔ خبر: 68311119 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واگذاری ۹۳۵ واحد مسکن محرومان در کردستان

سنندج- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن کردستان گفت: از هزار واحد مسکن روستایی محرومان سهم استان، نهصد و سی و پنجمین واحد آن در هفته دولت، بهره‌برداری و تحویل متقاضی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سعید رسولی روز پنجشنبه در نشست خبری در سنندج با بیان اینکه مطالبه اصلی روستاییان بعد از تامین نیاز اولیه عمران است، اظهار کرد: هفته دولت، ۱۲ طرح هادی با ۲ هزار و ۳۰ میلیاد ریال بهره برداری، سه هزار و دویست و سی و دومین مسکن روستایی مقاوم سازی شده، نهصد و سی و پنجمین مسکن روستایی محرومان و سه هزار و سیصد و چهارمین جلد سند مالکیت در استان تحویل متقاضیان می شود.

وی با اشاره به اینکه افتتاح پروژه دارالقران بین المللی سنندج با ۳۶۰ میلیارد ریال بهره برداری می شود، افزود: تاکنون طرح هادی در ۶۶۵ روستا اجرا شده که شاخص استان در این زمینه ۵۱ درصد است؛ در حالیکه این شاخص در کشور ۶۲ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با بیان اینکه این شاخص در سه سال اخیر تا حدود زیادی جبران شده است، اضافه کرد: در یک سال گذشته سه هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی استانی و ملی داشتیم که ۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت که از طریق آن طرح هادی در ۲۳۳ روستا اجرا شد.

رسولی یادآور شد: بازنکری طرح هادی با هدف مهاجرت معکوس که با توسعه زیربنای سکونت مردم شکل می گیرد که در این زمینه در ۳۰ روستا این طرح با ۲۶ میلیارد ریال انجام گرفته است و طبق برنامه از امسال ۱۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می شود.

وی با اشاره به وجود هزار و ۳۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان، اضافه کرد: سهم استان از واگذاری اسناد مالکیت روستایی در سال گذشته سه هزار و ۷۰۴ جلد بود که سه هزار و ۹۴۹ جلد صادر شد.

وی تاکید کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه اجرای منظومه های روستاهایی به بنیاد مسکن محول شد که در بخش خاو و میرآباد مریوان سال گذشته از طرحهای موفق کشوری بود؛ ضمن اینکه در قالب همین برنامه، ۳۴۸ طرح ایحاد اشتغال روستایی شناسایی و برای ۱۸۹ طرح موافقتنانه اخذ تسهیلات کم بهره پرداخت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان گفت: هدف از اجرای منظومه روستایی، توسعه یکپارچه روستایی، ماندگاری جمعیت، تقویت معیشت، اقتصاد و اشتغال پایدار خرد روستایی است که در بخش سیروان و مرکزی کامیاران نیز کار مطالعاتی در دست اجراست.

واگذاری زمین مسکن ملی در۴۸ روستا

رسولی در بخش دیگری از سخنانش به مسکل ملی اشاره و اظهار کرد: سهم استان در حوزه مسکن ملی روستایی ۱۰ هزار قطعه زمین بود که ۱۰ هزار و ۲۰۰ قطعه آن در شورای مسکن و برنامه ریزی مصوب شد و از ماه اینده آماده واگذاری در ۴۸ روستای استان است.

وی کردستان را از استان های برتر در زمینه تملک اراضی مسکن ملی روستایی اعلام کرد و افزود: تاکنون ۵۶ هزار و ۹۴۵ واحد مسکن روستایی با همکاری بانکها مقاوم سازی شده که در این حوزه شاخص ۴۶ درصدی داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان تاکید کرد: از مهمترین دلایل عقب ماندگی در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی، عقاید مذهبی مردم ساکن در مناطق غربی است که هفت درصد از شاخص کشوری عقب تر هستیم.

رسولی با اشاره به اینکه امسال سهم استان برای مقاوم سازی پنج هزار و ۱۳۱ واحد است که سه هزار و ۳۰۰ واحد عقد قرارداد شده و ۶۵ درصد سهمیه را شامل می شود.

تایید نهایی ۱۰۹۵ متقاضی مسکن ملی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت

وی به نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز پرداخت و گفت: هزار و ۹۵ متقاضی تایید نهایی شده که ۱۱۶ نفر در شهرهای چناره، سریش اباد دزج، برده رشه واریز وجه برای تامین زمین داشته اند.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با بیان اینکه در ۹ شهر دیگر واگذاری زمین آماده طرح در جلسه کارگروه زیربنایی است، ادامه داد: تکلیف بنیاد مسکن در بحث نهضت ملی مسکن تامین زمین و تحویل آن برای ساخت سه هزار و ۱۲۷ واحد است که در پنج شهرستان قروه، دهگلان، بیجار، کامیاران و دیواندره در حال انجام و ۳۵۰ واحد تاکنون به متقاضیان تحویل شده است.

رسولی یادآور شد:  فاز اول پروژه انبوه سازی در سنندج  با ۸۰ واحد و ۸۵ درصد پیشرفت در حال انجام است و تا آبان تحویل می‌شود و فاز دوم آن ۱۲۰ واحد است که با ۵۰ درصد سال اینده تحویل خواهد شد.

نظر شما