شناسهٔ خبر: 68309977 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مرگ ناشی از گرما در اروپا افزایش می‌یابد

بر اساس برآوردهای جدید محققان کمیسیون اروپا، گرما و سرمای شدید سالانه باعث مرگ حدود ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ نفر در اروپا می‌شود و اگر اقدامات بیشتری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام نشود، تا سال ۲۱۰۰ سالانه ۵۵ هزار نفر دیگر جان خود را از دست خواهند داد که به معنی افزایش ۱۳.۵ درصدی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق مرگ و میرهای ناشی از دما در اروپا به هوای سرد مرتبط است، اما بر اساس این مطالعه که در Lancet Public منتشر شده است، در آینده گرمای شدید به یک چالش مرگبار فزاینده تبدیل خواهد شد، به‌ویژه در جنوب اروپا و مناطقی که افراد مسن بیشتری وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که مرگ و میر ناشی از گرمای شدید در سال‌های آینده به شدت افزایش یابد.

بر اساس آخرین برآوردهای سازمان ملل، این تجزیه و تحلیل افزایش ۳ درجه سانتی‌گراد در گرمایش جهانی را فرض کرده است که دو برابر هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد تعیین شده توسط توافقنامه پاریس است.

مرگ ناشی از گرما در اروپا افزایش می‌یابد

مادلین تامسون، رئیس تأثیرات آب و هوا و سازگاری در این سازمان، گفت: «اروپا، مانند سایر نقاط جهان، با تعداد روزافزون روزهای بسیار گرم مواجه است و کشورها برای تأثیراتی که این امر بر سلامت جمعیت آنها خواهد داشت، آماده نیستند.»

محققان داده‌های نزدیک به ۱۴۰۰ منطقه در ۳۰ کشور در سراسر اروپا را تجزیه و تحلیل کردند تا تعداد مرگ و میر ناشی از گرما و سرمای شدید هوا را در طول زمان تخمین بزنند و پیری جمعیت را برای پیش‌بینی چگونگی تغییر این سطوح تا سال ۲۱۰۰ در نظر گرفتند.

این مطالعه نشان داد که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰، حدود ۳۶۴ هزار مرگ و میر ناشی از سرما و ۴۴ هزار مرگ ناشی از گرما در سراسر اروپا رخ داده است که سرما باعث مرگ بیشتر مردم در شرق اروپا و گرمای شدید باعث مرگ و میر بیشتر در جنوب اروپا شده است.

در حالی که تعداد کلی مرگ و میرهای ناشی از سرما باید تا حدودی در دهه‌های آینده کاهش یابد، انتظار می‌رود در ایرلند، نروژ و سوئد که تعداد افراد بالای ۸۵ سال در حال افزایش است، بیشتر شود. همچنین انتظار می‌رود که مرگ و میر ناشی از گرما در سراسر این قاره به شدت افزایش یابد و اسپانیا، ایتالیا، یونان و بخش‌هایی از فرانسه بیشترین آسیب را می‌بینند.

قابل ذکر است، تحلیل جدید بر اساس افرادی است که در شهرها زندگی می‌کنند، جایی که گرما ممکن است خطر سلامتی بیشتری نسبت به مناطق روستایی داشته باشد و جمعیت‌شناسی مانند جنسیت یا قومیت را در نظر نمی‌گیرد.

مرگ ناشی از گرما در اروپا افزایش می‌یابد

ماه گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار همکاری بین‌المللی برای مقابله با گرمای شدید، با تمرکز بر گروه‌های آسیب‌پذیر، حفاظت از کارگران و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر بر سوخت‌های فسیلی شد تا گرمایش را به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محدود کند.

مطالعه جدید همچنین تجزیه و تحلیل جداگانه‌ای را دنبال می‌کند که نشان می‌دهد مداخلات سیاسی برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی طی دو دهه گذشته جان هزاران نفر را نجات داده است، اما باید اقدامات بیشتری برای مهار مرگ‌های قابل پیشگیری انجام شود.

این محققان از مؤسسه سلامت جهانی بارسلونا، نقش سیستم‌های هشدار اولیه و طرح‌های پیشگیری از گرما را که پس از مرگ بیش از ۷۰ هزار نفر در نتیجه دماهای سوزان در سال ۲۰۰۳ اجرا شد، برجسته کردند.

گرمای شدید فراتر از مرگ خطرات بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. دمای بالا با افزایش خطر سقط جنین برای زنانی که در گرمای شدید کار می‌کنند مرتبط است و می‌تواند بیماری روانی را تشدید کند.

نظر شما