شناسهٔ خبر: 68309063 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اقدامات بانک‌ مرکزی در حمایت از بورس چقدر راهگشا است؟

بانک مرکزی برای حمایت از بورس و سهامداران خُرد ۳ اقدام مهم را درنظر گرفته است؛ کارشناسان معتقدند اگر این اقدامات عملی شود می‌تواند باعث ایجاد تاثیر مثبت درازمدت در بازار سرمایه شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- رئیس کل بانک مرکزی روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ از انجام اقداماتی در راستای حمایت از سهامداران خُرد و تامین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های بورسی خبر داد.

تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی یکی از این اقدامات است.

انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی‌الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن نیز از دیگر اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از بورس است.

همچنین ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی درنظرگرفته شده که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق باعث افزایش صادرات آن‌ها شود.

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که این اقدامات در صورتی در روند شاخص بورس تاثیرگذار است که عملی شود و سهامداران اثرات این اقدامات را احساس کنند. سعید کرداری در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تاثیر اقدامات اخیر بانک مرکزی در حمایت از بازار سرمایه، گفت: باید دید صحبت‌های اخیر چقدر عملی می‌شود و چه نرخ‌هایی برای اوراق و تسهیلات یاد شده درنظر گرفته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی از گفته‌ها در مورد بازار سرمایه صرفا گفتار درمانی است، اظهار کرد: صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی احتمالا چند روزی تاثیر مثبت در بازار سرمایه داشته باشد، اما اگر این اقدامات عملی شود تاثیر مثبت درازمدتی در بازار خواهد داشت.

کرداری با اشاره به اهمیت تصمیمات کلان بر بازار سرمایه، گفت: تاثیر اقدامات مطرح‌شده زیر سایه تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور و منطقه است که مهم‌ترین اثر را بر بازار سرمایه دارد و می‌تواند باعث رشد یا ریزش شاخص شود.

وی ادامه داد: باوجود تحریم‌ها شرکت‌های بورسی خصوصا شرکت‌های صادراتی نمی‌توانند تامین مالی ارزان قیمت جهانی داشته باشد و فروش محصولات آن‌ها در نقاط مختلف دنیا با سختی روبه‌رو می‌شود که در این زمینه باید اقدامات حمایتی صورت گیرد.

کارشناس بازار سرمایه سوددهی شرکت‌ها را منوط به عملکرد آن‌ها دانست و افزود: اینکه شرکت‌ها چه حاشیه سودی داشته باشند به عملکرد شرکت‌ها و مدیریت آن‌ها بازمی‌گردد که موضوع مهمی در سوددهی شرکت‌هاست.

کرداری با بیان اینکه نرخ بهره تاثیر مستقیمی بر روند بازار سرمایه دارد، عنوان کرد: از سال گذشته نرخ بهره روند کاهشی داشته است که این امر به شرط اینکه حاشیه سود شرکت‌ها باتوجه به تامین مالی ارزان‌قیمت از سوی بانک‌مرکزی افزایش یابد می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

وی بحث دستورات یک‌شبه و قیمت‌گذاری‌های دستوری را از عامل دیگری دانست که در روند بازار سرمایه تاثیر مستقیمی دارد، و تصریح کرد: با رفع این مشکل انگیزه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

نظر شما