شناسهٔ خبر: 68308995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هشدار درباره موج جدید مهاجرت از ونزوئلا

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: اندیشکده شورای آتلانتیک در مطلبی با اشاره به وخامت بحران سیاسی در ونزوئلا هشدار داد آمریکا و دیگر کشورهای منطقه باید خود را برای موج جدید مهاجرت از ونزوئلا آماده کنند.
این اندیشکده نوشت بسیاری از شهروندان ونزوئلا که به بهبود شرایط در کشورشان امید بسته بودند، پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات اخیر و به دنبال آن، سرکوب گسترده معترضان، مهیای خروج از ونزوئلا می‌شوند.
شورای آتلانتیک افزود ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای آن باید در سطح ملی و بین‌المللی، شرایط لازم را برای موج آتی مهاجرت از ونزوئلا فراهم کنند.
شهروندان ونزوئلا روز هفتم مرداد برای شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند.
هرچند برخی نظرسنجی‌ها از پیروزی ادموندو گونزالس، نامزد مورد حمایت اپوزیسیون حکایت داشتند، اما در نهایت نهاد انتخاباتی ونزوئلا اعلام کرد نیکولاس مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای بار سوم به عنوان رییس‌جمهوری این کشور انتخاب شده است.در مقابل، اپوزیسیون ونزوئلا تاکید کرد بر اساس نتایج ۷۳ درصد از آرای شمارش شده که اپوزیسیون به آن دسترسی دارد، گونزالس دو برابر مادورو رای آورده است.پس از اعلام نتایج انتخابات، معترضان با برپایی تجمعات گسترده خیابانی از مادورو خواستند از قدرت کناره‌گیری کند. در سوی مقابل، نیروهای امنیتی وفادار به دولت سوسیالیست ونزوئلا به سرکوب معترضان پرداختند.
‌پیش‌تر ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا هشدار داده بود در صورتی که مادورو بخواهد با استفاده از زور در قدرت باقی بماند، منطقه شاهد موج بی‌سابقه‌ مهاجرت از ونزوئلا خواهد بود.ماچادو افزود ممکن است «سه، چهار یا پنج میلیون ونزوئلایی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه» تصمیم به خروج از کشور بگیرند.
شورای آتلانتیک گزارش داد از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند ونزوئلا، معادل یک چهارم جمعیت این کشور، مهاجرت کرده‌اند.
از این تعداد، شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشورهای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب به سر می‌برند. کلمبیا بیشترین تعداد مهاجران ونزوئلایی را به خود اختصاص داده است و از حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار شهروند این کشور میزبانی می‌کند.رونال رودریگز، پژوهش‌گر رصدخانه مهاجرت کلمبیا در بوگوتا تاکید کرد: «ما در منطقه از منابع کافی برای مدیریت روند مهاجرت از ونزوئلا برخوردار نیستیم.»جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا شد. پیش‌تر رهبران برزیل و کلمبیا درخواست‌ مشابهی را مطرح کرده بودند.
ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز ۲۳ مرداد در بیانیه‌ای از میزان بالای «بازداشت خودسرانه» معترضان، استفاده نامتناسب از قوه قهریه و ایجاد «فضای رعب و وحشت» پس از انتخابات اخیر در ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.
شورای آتلانتیک در ادامه مطلب خود هشدار داد بسیاری از شهروندان ونزوئلا بدون ایجاد تغییرات سیاسی، تمایلی به بازگشت به کشورشان ندارند.
این اندیشکده با استناد به نتایج یک نظرسنجی که پیش از انتخابات اخیر انجام شده، نوشت ۶۵ درصد از مهاجران ونزوئلایی در آمریکا حاضرند در صورت پیروزی نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری به کشور خود بازگردند.نیکولاس مادورو که انتخاب مجدد او مورد اعتراض گسترده داخلی و بین‌المللی قرار گرفته، روز ۲۳ مرداد خواستار استفاده از «مشت آهنین» در برابر اعتراضات شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما