شناسهٔ خبر: 68308339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم ۶ دهم درصدی دانش بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی زنجان

زنجان - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: سهم واحدهای دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی استان ۶ دهم درصد و سهم اشتغال آنها نیز حدود سه دهم درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در اقتصاد امروزی، شرایط بسیار متفاوت شده و همه چیز حول کانون دانش در حال چرخش است، به طوری که توسعه در سال های اخیر بیشتر بر مبنای دانش صورت می گیرد و به کارگیری اصطلاحاتی از قبیل اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد فراصنعتی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد نوآور حاکی از این موضوع است.

اقتصاد دانش بنیان حاصل فراگیر شدن دانش در سطح جهان و ارتباط نزدیک آن با توسعه است و به اقتصادی گفته می شود که در آن به طور موثری از دانش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب بهره برداری می شود.

در سال‌های اخیر به مقوله اقتصاد دانش بنیان به عنوان کلیدی برای رشد توسعه جوامع در شرایط محدودیت منابع توجه ویژه شده است.

در استان زنجان نیز طی چند سال اخیر برنامه ریزی ها، حرکت ها و اقدامات متعددی در خصوص توسعه فعالیت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است و به رغم موفقیت های به دست آمده در این حوزه همچنان چالش های متعددی نیز وجود دارد.

خبرنگار ایرنا زنجان برای بررسی وضعیت و سهم دانش بنیان ها در اقتصاد استان با عباسعلی زمانی رییس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت و گو کرده است.

سهم ۶ دهم درصدی دانش بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی زنجان

ایرنا. چه تعداد شرکت دانش بنیان در استان زنجان فعالیت دارد و وضعیت این حوزه در کشور چگونه است؟

در زمان حاضر در سطح استان ۱۱۷ شرکت دانش بنیان فعالیت می کند که در این شاخص در بین استان ها رتبه ۱۵ را در کشور داریم.

۶۲ مورد از این ۱۱۷ شرکت دانش بنیان، عضو پارک ها و مراکز رشد استان هستند.

پارک علم و فناوری استان زنجان جوانترین پارک در کشور است که در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد و با این حال از حیث فعالیت های دانش بنیانی و شمار شرکت های فعال در این زمینه، رتبه مناسبی را در بین استان ها دارد.

ایرنا. همه این شرکت ها در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند؟

در حوزه فعالیت های مربوط به حوزه فناوری و نوآوری ها ظرفیت های قابل توجهی در استان زنجان وجود دارد که باید از همه آن به نحو مطلوب بهره برداری کرد.

۳۲ شرکت دانش بنیان استان در محل پارک علم و فناوری استان، ۲۱ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه، چهار شرکت ‌در مجموعه پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان و پنج شرکت هم در مرکز رشد دانشگاه زنجان استقرار دارند.

سهم ۶ دهم درصدی دانش بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی زنجان

تعداد ۵۴ شرکت دانش بنیان نیز در خارج از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فعالیت دارند.

ایرنا. وضعیت شرکت های دانش بنیان استان چگونه است؟

۷۷ درصد شرکت های دانش بنیان استان نوپا، ‌ ۱۶ درصد شرکت در سطح نوآور و ۶ درصد هم در سطح فناور قرار دارند.

شرکت های نوپا، شرکت های تازه تاسیس هستند و با طی مسیر و حمایت به سطح شرکت های نوآور و فناور ارتقا می یابند.

ایرنا. شرکت های دانش بنیان استان در چه زمینه هایی فعالیت دارند؟

بر اساس نوع مجوز و زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان استان، ۲۲ درصد شرکت ها در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، ۱۵ درصد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ‌ ۲۴ درصد در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی، ۲۸ درصد در حوزه برق و الکترونیک، ۶ درصد در حوزه فناوری های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی و ‌پنج درصد هم در حوزه دارو و فناوری های پزشکی فعالیت دارند.

در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه هشتم، در حوزه برق و الکترونیک رتبه ۱۱، ‌در حوزه ماشین آلات و تجهیزات و مواد پیشرفته رتبه ۱۳ و در زمینه فناوری های زیستی و صنایع غذایی هم رتبه ۲۱ را در بین استان ها داریم.

ایرنا. آیا حمایتی از فعالیت های دانش بنیان در شهرستان های استان دارید؟

در راستای شعار عدالت و فناوری برای همه مناطق استان، در برخی شهرستان ها مراکز نوآوری تاسیس کردیم.

این مراکز در طارم، ابهر و خرمدره فعال هستند و تاسیس این نوع مراکز در سایر شهرستان های استان نیز در دست پیگیری است.

سهم ۶ دهم درصدی دانش بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی زنجان

ایرنا. سهم دانش بنیان ها در اقتصاد استان چه میزان است؟

سهم واحدهای دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی استان ۶ دهم درصد و سهم اشتغال آنها نیز حدود سه دهم درصد است.

امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به حمایت ها و توجهی که به این حوزه می شود، این سهم ها به مقدار حدود یک درصد برسد.

ایرنا. رویکرد عمده شما در برنامه های پارک علم و فناوری استان چیست؟

رویکرد عمده، افزایش آموزش های ترویجی است، در این راستا برگزاری رویدادهای فناورانه یکی از کارهای اصلی ما در این پارک است.

تاکنون پنج رویداد هم آفرین ویژه دانش آموزان برگزار کردیم که در هر رویداد سه روز به طور مستقیم با دانش آموزان کار کردیم تا طعم کسب و کار را به آنها بچشانیم.

رویدادهایی هم برای دانشجویان داریم که یکی از آنها رویداد " تانا " (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) است که اکثر استان ها این رویداد را در یک روز برگزار می کنند در حالیکه ما در زنجان این رویداد را تخصصی برگزار کردیم.

نظر شما