شناسهٔ خبر: 68306435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اعتماد مجلس و انتظار مردم

روزنامه جوان

رأی اعتماد بالا و رکوردشکن به کل کابینه چهاردهم، فصلی درخشان در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی  و یک نقطه عزیمت به سوی وضعیتی تازه و امیدبخش است

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: رأی اعتماد به کل کابینه پزشکیان، یک فصل درخشان در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و یک نقطه عزیمت به سوی وضعیتی تازه و امیدبخش است. اگرچه چنین کاری را یک مجلس اصولگرا قبلاً با کابینه خاتمی کرده بود و این دومین کابینه اصلاح‌طلبان است که از مجلس اصولگرا اعتماد کامل می‌گیرد، اما ۴ هزار و ۵۰۰ رأی اعتماد در مجموع به ۱۹ وزیر و میانگین ۲۳۷ رأی و کسب نمره ۵/۱۶ نسبت به عدد ۲۰ برای کابینه و نیز کسب بالاترین رأی به یک وزیر در تاریخ انقلاب و حتی ۱۱ رأی بالای ۲۵۰ به ۱۱ عضو کابینه و در کنار آن، رأی بالای ۲۰۰ به برخی وزیران که چنین انتظاری در ظاهر نمی‌رفت، همگی نشانه یک روند جدید است. کار رئیس مجلس که شکست در انتخابات را با حلم و سعه‌صدر پذیرفت و آن را در همراهی مجلس با شعار وفاق دولت، به یک پیروزی درخشان تبدیل کرد، نباید از نظر دور داشته شود. حالا این «اعتماد» نصف کار است. نصف دیگر نامش «انتظار» است، یعنی توقع! آن‌هم نه توقع یک جریان سیاسی زیرا هر جریان سیاسی بدون مردم هیچ است. آنچه به رسانه‌ها مربوط است، آن است که از رفتار‌های قوای سه‌گانه و از رفتار‌های جریان‌های سیاسی به مطالبه رسانه‌ها که مطالبات مردم است، نزدیک شوند. اکنون مطالبه رسانه‌ها کار جهادی و شبانه‌روزی و بی‌بهانه دولت است. حق آن است که بخش رسانه‌ای جریان موسوم به اصلاحات که حالا دیگر نه یک دسته و گروهند و نه شباهتی با اصلاحات قدیم دارند و هنوز هم قابل‌تعریف نیستند، در این مطالبه با رسانه‌های دیگر و با مردم، همراهی کنند، نه اینکه مانند رفتار سابق خود، سراغ زیاده‌خواهی‌های دیگر و بهانه‌جویی‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها بروند. 
حق رهبری و مردم هم بر رئیس‌جمهوری که از نام رهبری به‌قدر کفایت استفاده کرد آن است که خط‌کش رهبری را همیشه همراه داشته باشد و خود را معیار بودن یا نبودن در این مسیر نداند بلکه برای ماندن در این خط، با شخص رهبر معظم انقلاب هماهنگ باشد و در همان خط قرار گیرد. 
 
 
مجلس دوازدهم شورای اسلامی در اقدامی کم‌سابقه، با رأی اعتماد به همه وزیران پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان، حجت را بر دولت چهاردهم تمام کرد. پیش‌تر دولت‌های آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی موفق شده بودند از مجالس وقت به صورت کامل رأی اعتماد بگیرند و اکنون دولت پزشکیان به عنوان چهارمین دولت به این فهرست افزوده شد. 
امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح نیز با کسب ۲۸۱ رأی از مجموع ۲۸۸ رأی نمایندگان مجلس دوازدهم، موفق به کسب بیشترین رأی اعتماد در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران شد. 
 
 واکنش رئیس‌جمهور به همراهی مجلس
دکتر مسعود پزشکیان در اولین واکنش به رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای پیشنهادی خود، با انتشار تصویری از خود در کنار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نوشت: «وفاق برای ایران. بسم الله الرحمن الرحیم». 
رئیس‌جمهور در پیام دیگری خطاب به رئیس مجلس نوشت: «دولت وفاق ملی براساس وعده‌های داده شده، پس از مشورت با مقامات عالی سیاسی و اجرایی کشور و نظرخواهی از گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و با اخذ نظرات نخبگان و صاحبنظران، وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد تا بتوانند در حوزه مأموریت خود برنامه‌های دولت چهاردهم برای توسعه و اعتلای ایران عزیز را محقق سازند. استقبال بسیار خوب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزرای پیشنهادی، بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی و ارائه نظرات و دغدغه‌های ارزشمند نمایندگان موافق و مخالف درباره هر یک از وزرا در صحن علنی مجلس و در نهایت رأی اعتماد بالا به وزرای پیشنهادی شایسته قدردانی است. اینجانب رأی اعتماد قاطع نمایندگان ملت به وزرای پیشنهادی را یک سرمایه اجتماعی و تکمیل‌کننده رویکرد دولت در ایجاد وفاق ملی در کشور دانسته و این سطح از همدلی و همکاری مجلس را پشتوانه ارزشمندی برای ادامه راه دولت در اجرای برنامه‌ها و وعده‌های داده شده در این شرایط خطیر می‌دانم. در پایان بار دیگر از حسن اعتماد و همراهی مسئولانه جنابعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با دولت چهاردهم در انتخاب همکاران خود سپاسگزاری می‌کنم و از درگاه پروردگار مهربان برای همگان آرزوی توفیق روزافزون دارم». 
 
 دفاع آخر پزشکیان از وزرای پیشنهادی
روز گذشته، اما پس از پنج روز کاری و ۱۰نوبت جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی سوابق، صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی، با رأی اعتماد کامل نمایندگان مجلس، ۱۹ وزیر کابینه دولت چهاردهم مشخص شدند. پیش از رأی‌گیری، پزشکیان رئیس‌جمهوری در جایگاه سخنرانی حاضر شد و برای دومین بار در طول این هفته از وزیران پیشنهادی خود دفاع کرد. 
رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت: «همه ما نقص داریم و اگر قرار به نقد دو طرفه من و شما باشد هیچ کدام کوتاه نمی‌آییم. به عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شدم باید خودم را نقد کنم که چرا با حضور و در حضور من مشکلات ایجاد شد. من و ما مشکل هستیم و اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به مملکت برگردانیم». 
پزشکیان با اشاره به اسامی کابینه معرفی شده دولت چهاردهم اضافه کرد: «هیچ کدام از افراد بدون هماهنگی و مشورت معرفی نشدند. امکان ندارد کسی را معرفی کرده باشیم و تصور ذهنی‌ای وجود داشته باشد که به واسطه آن به دنبال تقابل آمده باشیم. می‌خواهم با وحدت و هماهنگی جلو برویم. هیچ کدام از افرادی که معرفی شدند آدم‌های بی‌تجربه‌ای نبودند و همه تخصص و تجربه داشتند. در ذهن من ایده‌آل‌هایی وجود داشت، اما دیدم تفاهم و توافق نیست و کوتاه آمدم و برای وحدت کوتاه خواهم آمد. برای من تفاهم و توافق اهمیت بیشتری داشت». 
 
 آمده‌ایم گره از کار مردم بگشاییم
رئیس‌جمهور ادامه داد: «اینجا هستم تا گره از کار مردم باز کنم. برای همین می‌گویم دست به دست هم دهیم تا مشکلات مردم را حل کنیم. زندگی من تا الان همین بوده و هست. به چیزی که معتقد نیستم نمی‌توانم بگویم. برای همین نوشته هایی‌که به دستم می‌دهند نمی‌توانم بخوانم. ما می‌خواهیم به مشکلات مردم برسیم. به ما کمک کنید. به عنوان یک ایرانی نمی‌توانم بپذیرم ایرانی‌های ما به زندگی آن سوی دنیا حسرت بخورند. راهی جز کنار گذاشتن دعوای سیاسی نداریم. ما نمی‌خواهیم خیانت کنیم. به خدا می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم». 
وی در ادامه بیان کرد: «عاجزانه درخواست می‌کنم وحدت ما را از بین نبرید. ما نمی‌گوییم عیب نداریم. ما را کمک کنید تا با هم باشیم و ما قول می‌دهیم در خدمت شما و در سند چشم‌انداز تمام توان خود را تا جان در بدن داریم به کار بگیریم. تمام عزیزانی که اینجا هستند نخبه و کارشناس هستند و هیچ کدام تازه به دوران رسیده نیستند. ممکن است ما مقداری ضعیف باشیم، اما با همراهی هم و کارشناسان مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. زمان جنگ عراق ما هیچ نداشتیم، اما باور و اعتقادی که وجود داشت این بود که در جبهه جان و مالشان را گذاشتند و پیروز شدیم. قدم اول این است که گذشته را رها کنیم. بپذیرید من می‌خواهم برادر شما شوم. من می‌پذیرم شما برادر و خواهر من هستید. کمک کنید این وحدت و انسجام و وفاق و همدلی با رأی به هم نخورد. ما شما و مردم را می‌پذیریم و هیچ غرور و کبری در خود احساس نمی‌کنیم. ما نوکر مردم هستیم؛ ما را بپذیرید. دست به دست هم دهیم به ایران و برای مردم و مملکت به تمام عزیزان رأی بدهیم». 
پس از سخنان رئیس‌جمهور، رأی‌گیری به صورت توزیع برگه و به صورت یکجا از نمایندگان مجلس انجام شد و نهایتاً نمایندگان مجلس دوازدهم به همه وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به شرحی که خواهد آمد رأی اعتماد دادند:
۱. علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: ۲۶۸ رأی موافق
۲. ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: ۲۶۴ رأی موافق
۳. سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات: ۲۶۱ رأی موافق
۴. عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی: ۱۹۲ رأی موافق
۵. سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه: ۲۴۷ رأی موافق
۶. محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ۱۶۳ رأی موافق
۷. احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ۱۹۱ رأی موافق
۸. غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ۲۵۳ رأی موافق
۹. امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری: ۲۶۸ رأی موافق
۱۰. امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح: ۲۸۱ رأی موافق
۱۱. فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: ۲۳۱ رأی موافق
۱۲. سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت: ۲۳۱ رأی موافق
۱۳. حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: ۲۲۱ رأی موافق
۱۴. سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۲۷۲ رأی موافق
۱۵. اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور: ۲۵۹رأی موافق
۱۶. سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: ۱۶۸ رأی موافق
۱۷. محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت: ۲۲۲رأی موافق 
۱۸. عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو: ۲۵۵رأی موافق
۱۹. احمد دنیا مالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: ۲۵۳ رأی موافق
 
 قالیباف: مجلس به وظیفه خود عمل کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان شمارش آرا و اعلام نتایج با تبریک به دولت به دلیل کسب رأی اعتماد توسط همه وزرای پیشنهادی از سوی مجلس تأکید کرد. به دولت عزیز رئیس‌جمهور و وزرا هم پیشاپیش هفته دولت و هم مسئولیتی که بر دوش گرفتند را تبریک می‌گویم. همان‌طور که ریاست محترم جمهور در آخرین دفاع خود نکاتی را فرمودند ان‌شاءالله با همکاری و همراهی دولت و مجلس در همه عرصه‌ها ان‌شاءالله با همدلی و وفاق که ثمره این هماهنگی و همکاری است ارزش افزوده‌ای در حل مشکلات مردم باشد و ان شاءالله مردم و ایران عزیز ما از ثمره این همکاری بهره‌مند شوند. 
رئیس‌جمهور در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و غلبه بر سعیدجلیلی برنامه و رویکرد دولت خود را اجرای سیاست‌های کلی نظام و تحقق و عملیاتی کردن برنامه هفتم توسعه عنوان کردند. مجلس هم با توجه به این رویکرد و مسئله تأکید رئیس‌جمهور بر وفاق ملی به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد داد تا پاسخی مثبت و درخور به ایده و رویکرد وفاق ملی رئیس‌جمهور دهد. بنابراین از امروز معیار بررسی و نظارت بر عملکرد دولت توسط مجلس، رسانه‌ها و افکار عمومی تحقق و عمل به این برنامه‌ها است. مطالبه ملی از دولت تحقق این دو رویکرد اصلی است که آقای رئیس‌جمهور به مردم وعده داده است. مردم انتظار دارند ایده دولت وفاق ملی منجر به حل مشکلات کشور و عبور از نزاع‌های سیاسی بی‌حاصل، اما فرصت‌سوز است.

نظر شما