شناسهٔ خبر: 68306418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با خود مراقبتی و شناخت علائم هشدار دهنده بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری اند با خود مراقبتی و شناخت علائم هشدار دهنده بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری اند

با پیروی از سبک زندگی سالم، حذف عوامل خطر و شناخت علائم هشدار دهنده، بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری اند و بسیاری از سرطان‌ها هم در صورت تشخیص بموقع، قابل درمان هستند.

صاحب‌خبر -

 پگاه ساسان پور متخصص پرتودرمانی، رادیوتراپی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در کارگاه آموزشی غربالگری سرطان پستان که در معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان پستان و مراجعه به موقع می‌توان ضایعات پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به سرطان تشخیص داد، به همین دلیل زنان باید در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان مشارکت داشته باشند و به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
 
وی مهمترین راه کاهش سرطان پستان را رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به ویژه در افراد پرخطر عنوان کرد و افزود: باید این باور که سرطان قابل پیشگیری و درمان نیست در بین مردم اصلاح شود، چرا که با خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: مهمترین توصیه‌های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان شامل داشتن وزن متعادل، پرهیز از خوردن غذا‌های پرچرب و سرخ کرده، مصرف میوه، سبزیجات، غلات و گوشت ماهی، انجام فعالیت ورزشی، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و درصورت دارا بودن فرزند شیرخوار، شیردهی از پستان باید مورد توجه قرار گیرد.
خانم زهرا سرگزی، رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در حاشیه مراسم گفت: تشخیص زودهنگام سرطان پستان در گروه سنی زنان ۶۹تا۳۰ سال برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان توسط ماما در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود.
وی گفت: با بررسی سوابق فردی و خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، معاینه دقیق و کامل پستان انجام می‌شود و در صورت داشتن علایم و یا سوابق فردی یا خانوادگی مرتبط با سرطان پستان، پس از آموزش خود مراقبتی و خود آزمایی پستان، فرد مشکوک به بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان ارجاع می‌گردد.
 
وی ادامه داد:شهروندان عزیز برای دریافت خدمات غربالگری سرطان پستان با مراجعه به تمامی پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.
 
لازم به ذکر است در راستای اجرای برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان، کارگاه آموزشی در خصوص غربالگری سرطان پستان روز چهارشنبه مورخ ۳۱/۵/۱۴۰۳ برای ماما‌های شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت برگزار گردید و همچنین تمامی ماما‌های شاغل در مرکز بهداشت شهرستان‌ها بصورت مجازی در این کارگاه آموزشی شرکت کردند.

نظر شما