شناسهٔ خبر: 68305385 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله نوری همدانی در دیدار ائمه جماعات:

حکام کشورهای اسلامی برای آزادی قدس تلاش کنند/ همه به دولت یاری برسانند

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: امید است سردمداران کشورهای اسلامی از این وضع موجود خارج شده و برای آزادی قدس عزیز تلاش کنند و إن‌شاءالله با محو رژیم صهیونیستی این اصل محقق شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار عده‌ای از ائمه جماعات مشهد که به مناسبت روز مسجد برگزار شد بیان داشت: این روزها دل چند میلیارد مسلمان برای مسجد الاقصی می‌تپد، امید است سردمداران کشورهای اسلامی از این وضع موجود خارج شده و برای آزادی قدس عزیز تلاش کنند و إن‌شاءالله با محو رژیم صهیونیستی این اصل محقق شود.

این مرجع تقلید نقش مسجد از صدر اسلام تا امروز را نقش محوری در اداره جامعه و تصمیم‌گیری‌ها دانست و ابراز کرد: باید جایگاه مسجد به عنوان مرکز مهم دینی و سیاسی حفظ شود و امام جماعت به عنوان محور مسجد وظیفه سنگینی دارد، اگر امام مسجد مسائل روز را درک نکند و تحلیل مناسب نداشته باشد و از حیث اخلاق و تواضع کمرنگ باشد نمی‌تواند اثر مطلوب داشته باشد. ما معتقدیم مسجد هنوز مهمترین مرکز اسلامی و دینی و فرهنگی و سیاسی است، اما چرا بعضی از مساجد وضعیت مناسب ندارند باید آسیب شناسی شود، ما مساجد و امام جماعت موفق کم نداریم که در جذب همه اقشار خصوصاً جوانان موفق هستند و به اهالی منطقه خود اشراف دارند ولی در بعضی مساجد هم وضع مطلوب نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: ما درباب امامت جماعت و عرصه‌های دیگر نمی‌گویم جوان‌ها نباشند بلکه  معتقد به کادر سازی در تمام عرصه‌ها از جمله مسجد داری و عرصه تبلیغ هستیم ولی این به آن معنی نیست که بعضی از محترمین ائمه جماعات که سنی از آنها گذشته و مردم با آنها پیوند دارند و قبولشان دارند و توانایی کار هم دارند به بهانه سن و سال و پیری کنار زد، حتی بعضی از ائمه جماعات که مسن هستند می‌توان در کنارشان برای امور اجتماعی مسجد که توانایی ندارند فرد جوانی قرار داد و در آینده جایگزین همراه با تجربه باشند، اما متأسفانه خبر می‌رسد و به ما مراجعه هم می‌شود که مرکز رسیدگی امور مساجد در بعضی از موارد خوب عمل نمی‌کند و احترام حضرات ائمه جماعات را نگه نمی‌دارد.

وی افزود: اگر هم بناست به جهات موجه امامی را کنار گذاشت با احترام باشد و یا در مواردی مراجعه می‌شود که فلان مسجد مهم را در اختیار یک مسئول قرار می‌دهند و او هم بخاطر اشتغال برای خودش نائب می‌گذارد و برای اینکه پایگاهی داشته باشد گاهی برای نماز خودش می‌رود که این مسائل باید حل شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: امروز در حوزه، فضلای خوبی هستند و توانایی اداره مسجد که یکی از کار‌های اصلی طلاب است وجود دارد و این حرف قابل اعتنا نیست که کسی بخاطر عملکرد ناموفق خود حوزه را متهم کند که نتوانسته امام جماعت تربیت کند، ما می‌گوییم جهاد تبیین، حالا این جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف پاسخ به شبهات دینی و مذهبی و سیاسی در کجا باید باشد بهتر از مسجد؟ بنده معتقدم مسجد باید توسط خود مردم اداره شود نه فلان تشکیلات و اگر هم تشکیلاتی راه افتاد در حد هماهنگی باشد نه اینکه دخالت در تمام امور مسجد کند.

وی افزود: کار باید دست مردم باشد، در طول تاریخ هم چنین بود، البته ما قدردان همه خدمتگزاران به مردم و انقلاب هستیم و برای موفقیت شان دعا می‌کنیم، امروز در نظام اسلامی و این انقلاب بزرگ که امام راحل «رحمت الله علیه» برای آن زحمت کشید باید توجه به در صحنه نگه داشتن مردم داشت و معتقد باشیم که اصل مردم هستند، لذا دیدیم رهبر معظم انقلاب که خدا ایشان را حفظ کند در این انتخابات اخیر به موضوع مردم تأکید داشتند و بعد از این هم همه باید به انتخاب مردم احترام بگذارند به رئیس جمهور و دولت کمک کنند تا إن شاء الله موفق باشند و دندان طمع دشمنان ملت کنده شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان داشت: باید وحدت  و همدلی در جامعه باشد، از مباحث اختلافی پرهیز شود، إن‌شاء‌الله خدا کمک کند و توفیق دهد سرباز خوبی برای امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» باشیم و قلب حضرت از ما راضی باشد.

نظر شما