شناسهٔ خبر: 68303303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس شورای شهر اصفهان:

دولتمردان توجه بیشتری به اصفهان داشته باشند/ سرعت پیشرفت خط ۲ متروی اصفهان قابل قبول است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سرعت پیشرفت پروژه خط دوم متروی این کلان‌شهر نسبت به خط یک آن بهتر است، از این‌رو امیدواریم اواخر سال جاری یا سال آینده شاهد راه‌اندازی آزمایشی فاز نخست آن به‌طول ۷.۷ کیلومتر باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد نورصالحی امروز _چهارشنبه سی‌ویکم مرداد_ در برنامه رادیویی «صدای شهر» درباره فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شورای شهر وظیفه قانونگذاری، نظارت و کنترل آنچه در شهر رخ می‌دهد را بر عهده دارد.

وی با اشاره بودجه ۳۰ همتی سال ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان افزود: این میزان بودجه بین سنوات گذشته یک نوع رکورد محسوب می‌شود که به تناسب نیاز شهر، رشد قیمت و افزایش هزینه‌ها، بودجه امسال بسته شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ۲۰ همت از بودجه به پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد تا جنب و جوش عمرانی در شهر رخ دهد و در سایه تلاش مدیریت شهر و بر اساس وظیفه ذاتی آنها طبق سنوات گذشته، گروه فعال و اجرایی در شهرداری مشغول فعالیت هستند.

نورصالحی با تاکید بر اینکه یکی از کارهای اصلی امسال به غیر از جلسه‌های علنی، تلفیق و کمیسیون‌ها که هر هفته یک بار برگزار می‌شود و لوایحی که از سوی شهرداری آورده و به تصویب می‌رسد، گفت: در این راستا هر هفته هم کمیته‌های نظارتی و ملاقات‌های مردمی را داریم، ارزیابی، ریل گذاری، قانونگذاری، نظارت و پیگیری مصوبات تا رسیدن به نتیجه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ناوگان اتوبوس حمل‌ونقل عمومی و اضافه شدن اتوبوس و تاکسی برقی به ناوگان شهر، روزهای گذشته مصوبه‌های حمایتی داشتیم، افزود: حمایت مدیریت شهر منابع بلاعوض و وام‌های طولانی مدت، تاکسی‌ها ت نوسازی و تبدیل به تامیل برقی خواهند شد.

نورصالحی با بیان اینکه سرمایه گذاران با توجه به رکود انتظار حمایت داشتند، گفت: در پنج ماه گذشته دو بسته تشویقی برای کمک به رونق ساخت‌وساز در شهر اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در راستای پیگیری مشکلات زیست‌محیطی و آلودگی هوا جلسات متعددی با دستگاه‌های مرتبط داشتیم، یادآور شد: با توجه به شرایط حادی که در حوزه انرژی داشتیم و به‌تبع آن در حوزه آب، بعضی مناطق شهر امسال با کم آبی مواجه شدند، اما دستگاه‌ها از جمله خدمت‌رسانان با همه توان تلاش کردند تا با کمترین تأثیر منفی خدمت رسانی‌ها ادامه یابد، اگر چه امسال شرایط ویژه‌ای بود با قطعی برق و کم فشاری و قطعی آب روبرو شدیم اما این شرایط را پشت سر گذاشتیم.

مطالبه جدی و اصلی شهروندان اصفهان جریان پایدار آب در زاینده‌رود است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به‌عنوان نماینده مردم شاهدیم که همه مجموعه‌های خدمت رسان در حوزه شهری و حوزه‌های دیگر که مردم منتظر خدمات آن‌ها هستند، تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه داشتند، امیدواریم سال‌های آینده این مشکلات یا نباشد یا کمتر باشد.

وی با اشاره به اینکه مراجعات مردم به شورای اسلامی شهر اصفهان در دو گروه ملاقات‌های عمومی و کمیته‌های نظارتی تعریف می‌شود گفت: بخشی از موارد موضوعات و مشکلات شخصی است که مردم مشکل دارند و ما کمک می‌کنیم تا مرتفع شود، اما مطالبه جدی و اصلی شهروندان اصفهان جریان پایدار آب در زاینده‌رود است و به هر مرجعی که برسند آن را درخواست می‌کنند.

به گفته وی ما هم خود را مطالبه‌گر می‌دانیم، اگرچه مسئولیت مستقیم نداریم اما مطالبات اصلی ما نیز حوزه محیط زیست، آلودگی هوا، جریان پایدار آب در زاینده‌رود و فرونشست است.

نورصالحی با اشاره به اینکه مطالبه تک تک مردم شهر در کوچه و محلات در موضوع محیط زیست و فضای سبز است، افزود: در حوزه فضای سبز با تنش آبی مواجه هستیم و اگر درختان به واسطه خطری که دارند توسط سازمان پارک‌ها رفع خطر شود، مردم معترض می‌شوند و مطالبه دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای تأمین آب فضای سبز با همه تلاشی که می‌شود و استفاده از آب خاکستری و پساب به حدود ۵۰ درصد نیاز واقعی می‌رسیم، افزود: نیاز داریم که این میزان کمبود آب جبران شود.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود اصفهان تا ۱۰ سال آینده قابل سکونت نخواهد بود، گفت: اظهار نظرها باید حساب شده و از طریق مراجع ذی صلاح باشد، معتقدم این اظهار نظر مردود است، زیرا مشکل کم آبی و خشکسالی در کل کشور وجود دارد، اما ما مدعی هستیم که این مشکلات در شهر اصفهان حادتر است، از دولتمردان انتظار توجه بیشتر داریم.

دولتمردان توجه بیشتری به اصفهان داشته باشند/ سرعت پیشرفت خط ۲ متروی اصفهان قابل قبول است

نور صالحی با بیان اینکه شورا به دنبال این مطالبات است افزود: درباره جریان پایدار آب در زاینده‌رود در سنوات گذشته حتماً وزارت نیرو بهتر می‌توانسته عمل کند، در این راستا دولت باید از مدیران و استان که دغدغه دارند، حمایت کند البته بدون آنکه آسیبی به بقیه نقاط و شهرهای کشور بخورد، مشکل اصفهان را حل کند، معتقدم راه حل‌های متعددی در این باره وجود دارد.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ۱۰ سال دیگر اصفهان قابل زندگی نیست، قبول ندارم، معتقدم اصفهان مانند بقیه استان‌ها و شهرهای کشور دارای امتیازاتی است و همه شهرها و استان‌های ایران در مجموع ایران آباد و سرزنده را می‌سازد، اصفهان نیز با ویژگی‌های شاخص به مردم خود و کشور خدماتی را ارائه می‌کند.

نورصالحی گفت: در چند سال اخیر شهرداری در ایام اربعین بر اساس تقسیم وظیفه‌ای که در کلان کشور، ستاد اربعین کشوری و استانی به عهده‌اش گذاشته وظایفی را بر عهده داشته است، امسال نیز منظم تر، مدون‌تر و مشخص‌تر خدماتی را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های مستقر برای ارائه خدمات بیشتر، تسهیل‌گری عبور و مرور و نظافت گفت: تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران انتقال زائران را از ایستگاه‌ها و پارکینگ‌ها به سمت پایانه مرزی بر عهده دارند.

نورصالحی تصریح کرد: گروه کامل از ماشین‌آلات شامل جرثقیل، ماشین حمل زباله و گروه‌های مجهز آتش‌نشانی و نظافت و رفت و روب در کربلا مستقر شدند، حدود ۳۰ درصد معابری که در کربلا زائران استفاده می‌کنند، بر عهده گروه شهرداری با ظرفیت بیش از ۳۰۰ نیرو است.

حضور نیروهای شهرداری اصفهان شرایط بهتری در شهر کربلا برای اربعین حاکم شود

وی گفت: بنابر گفته مسئولان مستقر در کربلا، سال جاری به‌رغم شرایط سخت آب و هوایی، محیطی که در اختیار مدیریت شهر برای خدمت‌رسانی قرار گرفته است، تمیزتر است و اقدامات فرهنگی در زمینه اینکه کمتر زباله تولید شود و زباله‌ها در فضا رها نشود، انجام شده است؛ در این راستا بر اساس گفته شهردار کربلا، حضور نیروهای شهرداری اصفهان کمک کرده تا شرایط بهتری حاکم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در مرز چذابه سعی شده است با توجه به شرایط خاص از نیروهای محلی استفاده شود، افزود: به محوریت شهرداری اصفهان و با کمک شهرداری‌های کوچک خدمات به زائران ارائه می‌شود.

نورصالحی در ادامه با تشریح وضعیت اجرای خط دوم متروی شهر اصفهان گفت: از خط یک مترو روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر استفاده می‌کنند، اما احداث خط دوم مترو از شمال اصفهان دارک و زینبیه شروع شده و تا خیابان کهندژ به طول ۱۴/۵ کیلومتر ادامه دارد؛ حفاری تونل از دو سمت شروع شده، دستگاه تی بی ام اول به چهارراه ابن سینا رسیده است و دومین دستگاه حفاری نیز به‌زودی به همین نقطه خواهد رسید و خارج خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حفاری از اتوبان شهید خرازی (اشرفی اصفهانی) شروع شده و از ایستگاه امام حسین (ع) عبور کرده است؛ در این راستا کار باید با دقت و حساسیت انجام می‌شد، زیرا از عمق ۳۳ متری زیر تونل خط یک باید عبور می‌کرد که به خوبی انجام شد، بنابراین دستگاه تی بی ام به طرف فلکه فلسطین در حال حرکت است.

نورصالحی ادامه داد: تا اواسط سال آینده دستگاه حفاری بعد از عبور از میدان امام علی (ع) به چهارراه ابن سینا خواهد رسید و در نتیجه حفاری‌ها به پایان می‌یابد.

وی ادامه داد: خط دوم دارای ۱۶ ایستگاه است که همه این ایستگاه‌ها یا سفت‌کاری آن تمام شده است، یا در مرحله پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی است.

دولتمردان توجه بیشتری به اصفهان داشته باشند/ سرعت پیشرفت خط ۲ متروی اصفهان قابل قبول است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ۴ ایستگاه از سمت شمال پیمانکار به نازک کاری مشغول است، گفت: ریل گذاری از سمت شمال (زینبیه) شروع شده است، تلاش شده حداقل ۴ ایستگاه از سمت شمال دارک و زینبیه به طرف میدان قدس ریل گذاری آ آن انجام شود تا راه اندازی آزمایشی آن رخ دهد.

وی یادآور شد: بحث تأمین منابع مهم بوده است، در این راستا منابعی که با کمک دولت به صورت اوراق مشارکت بوده، محقق نشده است، اما پروژه به صورت کامل با منابع شهرداری در حال پیشرفت است، در بحث آزادسازی هیچ مشکلی به غیر از دو نقطه وجود ندارد و مشاورین و پیمانکاران در همه ایستگاه‌ها مستقر هستند.

نورصالحی گفت: سرعت پیشرفت پروژه خط دوم مترو نسبت به خط یک آن بهتر است که امیدواریم اواخر امسال یا سال آینده شاهد راه‌اندازی آزمایشی قطعه اول آن به طول ۷.۷ کیلومتر باشیم.

وی ادامه داد: در قوانین، زمانی که کلان‌شهرها شروع به اجرای پروژه کردند، قرار بوده ۵۰ درصد هزینه توسط دولت و ۵۰ درصد هزینه توسط شهرداری تأمین شود که این امر به مرور خود را در قالب اوراق مشارکت نشان داد اما میزان اوراق مشارکت در کل کشور بسیار ناچیز است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کرد که ۳۰۰ میلیارد آن بر عهده دولت است، افزود: این رقم در سال ۱۴۰۲، به ۱,۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که تاکنون به دلیل تنگناهای اقتصادی که منابعی وجود ندارد، امکان فروش این اوراق فراهم نشده است و همه آنچه تاکنون در پروژه مترو در حال هزینه شدن می‌باشد از منابع مدیریت شهر است.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که در پروژه مترو اواخر سال ۱۴۰۰ رقم خورد، قرارداد تأمین مالی و طراحی و اجرا بود که با شرکت مپنا منعقد شد که کل تجهیزات، تأسیسات و ناوگان خط ۲ به‌صورت یک‌جا در قالب تأمین مالی و طراحی اجرا به ارزش ۵۹۰ میلیون یورو انجام شد، بخش اول قرارداد را شهرداری با منابع مالی خود شروع کرده است.

طی سه سال گذشته ۳۸۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که نصف آن تحویل شده است

نورصالحی افزود: منتظر هستیم از سوی دولت کمک شود تا کل قرارداد اجرایی شود؛ در این راستا یک پیش پرداخت ۱۵ درصدی (۹۰ میلیون یورو) نیاز بوده است که مصوبات آن گرفته شده است و امیدواریم با تغییر دولت، تغییر روش رخ ندهد در این راستا دولت کمک کند این قرارداد به صورت تأمین مالی ۵۰_۵۰ اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه ابتدای سال ۱۴۰۰ به دلیل اینکه شرایط کرونا حاکم بود، ۶۰۰ ناوگان اتوبوسرانی فعال در شهر با میانگین عمر ۱۰ سال داشتیم افزود: طی سه سال گذشته ۳۸۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که نصف آن تحویل شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: زمستان سال ۱۴۰۰ شهرداری ۱۸۵ دستگاه اتوبوس با کمک وزارت کشور در بحث تأمین مالی و با پرداخت سهم خود خریداری کرد، اما به دلیل آنکه در وزارت کشور برای تأمین ارز مشکلاتی به وجود آمد، از آن خرید فقط ۴۵ دستگاه تحویل ما شد اما از بقیه خرید شهرداری که خود انجام داد که ۱۰۰ دستگاه دیگر بود، به صورت کامل تحویل شده است.

وی با بیان اینکه از ۳۸۳ دستگاه اتوبوس ۱۴۵ دستگاه فعال شد و تعداد زیاد اتوبوس نیز بازسازی شده است، گفت: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر نزدیک به ۹۰۰ دستگاه استو مقرر شده است با لایحه‌ای که روز یکشنبه شهرداری به شورای اسلامی شهر ارائه کرد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر که تولید کننده داخلی آماده تحویل دارد، خریداری شود تا تعداد دستگاه‌های اتوبوس در مهر سال جاری به ۱۰۰۰ دستگاه برسد. هر چند بر داشتن شرایط مطلوب باید حداقل ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر داشته باشیم.

نورصالحی اظهار کرد: به مرور باید به تعداد اتوبوس مطلوب برسیم، اما به دلیل اینکه هزینه‌ها چند برابر شده و سازنده داخلی امکان تحویل فوری و آماده این تعداد ناوگان را ندارد، شرایط سخت‌تر شده است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم برای مهرماه با توجه به شروع تردد دانش آموزان و دانشجویان در شهر که استفاده از اتوبوس بیشتر می‌شود، تعداد ناوگان به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برسد، در این راستا با اضافه شدن ناوگان جدید، میانگین عمر ناوگان از ۱۰ سال به حدود ۸ سال رسیده است، که مطلوب آن میانگین عمر ۵ ساله است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تعداد اتوبوس‌های فاقد کولر بر اساس آمار موجود، ۱۵۰ دستگاه قدیمی عنوان کرد گفت: این اتوبوس کولر نداشتند که باعث شده بود با توجه به گرمای هوا مقداری شرایط حاد جلوه کند، امیدواریم سال‌های آینده با ورود اتوبوس‌های جدید این ناوگان یا از رده خارج شوند یا مجهز به کولر شود.

وی تصریح کرد: این مسئله به حقی است که مردم بخواهند در محیط سالم تنفس کنند که نامناسب نباشد و شاهد تعطیلی و کمبود خدمات نباشیم، اما سال‌های زیادی است با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو هستیم؛ در گذشته در پاییز پدیده وارونگی هوا را داشتیم مشکل مواجه بود اما امسال در تابستان هم با آلودگی هوا مواجه هستیم.

نورصالحی گفت: مطالبه اصلی مردم این است که اگر آلودگی مربوط به بخش صنایع است، صنایع نباید توسعه داشته باشند و در شعاع ۵۰ کیلومتری فعالیت کنند، در این راستا بازدید از صنایع نزدیک اصفهان و منطقه غرب داشتیم و همه مطالبات جدی این بوده که ابتدا فرایند آلودگی که تشدید می‌شود، اصلاح یا متوقف شود و انتقال صنایع به شعاع بعد از ۵۰ کیلومتر رخ دهد که فرایند آن طولانی است.

تعدادی تاکسی برقی به ناوگان شهر اضافه می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در موضوع آلودگی هوا آنچه به مدیریت شهر مربوط است، آلاینده‌های متحرک هستند، بر اساس آمار حدود یک میلیون خودرو در محدوده شهر به شعاع ۵۰ کیلومتری تردد دارند به علاوه تردد ۶۰۰ هزار موتورسیکلت که بخشی از این وسایل فرسوده هستند.

نورصالحی یادآور شد: سعی شده است ناوگان اتوبوسرانی نوسازی و بازسازی و تعداد خودروهایی که آلایندگی دارد، به مرور کم و حذف شود، از سوی دیگر تعدادی تاکسی برقی به ناوگان شهر اضافه شود، اما بخش‌هایی همچون سوخت مناسب، تحویل خودرو با استانداردهای بالا، آلودگی صنایع از موضوعاتی است که به حوزه مدیریت شهری مربوط نمی‌شود که باید به مرور کاهش پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شناسایی مناطق کم‌برخوردار که در آن‌ها اقدامات عمرانی نسبت به سایر محلات کمتر انجام شده است، گفت: در این راستا در سال ۱۴۰۱، ۴۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۲، ۶۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد تا در راستای رفع کمبودها در مناطق محروم در حوزه زیرساخت عمرانی که شناسایی شده است یا مردم درخواست داشتند، به مرور هزینه شود، البته فرایندی است که باید ادامه یابد تا محلات کم برخوردار نداشته باشیم.

وی گفت: ما هم به‌عنوان نماینده مردم توقع داریم که دولتمردان توجه بیشتری به سه چالش شهر اصفهان داشته باشند، البته خودمان هم می‌توانیم اقداماتی را برای کمتر شدن این چالش‌ها همچون کمک به تمیز نگهداشتن سطح شهر، مناسب نگهداشتن فضای سبز و نگهداری فضای سبز شاداب داشته باشیم و با کمتر استفاده کردن وسیله نقلیه شخصی و بهره‌مندی بیشتر از وسایل عمومی شاهد شهری زیبا با نشاط و پر رونق مانند گذشته باشیم.

نظر شما