شناسهٔ خبر: 68302647 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معرفی فیلم برای خانواده

چه زندگی شگفت‌انگیز است!

علیرضا سپهوند

«چه زندگی شگفت‌انگیز است» یکی از بهترین فیلم‌های دوران طلایی هالیوود در سال‌های ۱۹۴۰ است. فرشته‌ای به زمین می‌آید تا به تاجر ناامید، جیمز استوارت کمک کند و به او نشان دهد اگر او هرگز وجود نداشت زندگی چگونه بود. فیلم این پیام را می‌رساند که هر شخصی در جهان جایگاه خود را دارد و نحوه‌ زندگی ما تاثیر پایداری بر دیگران می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فرض کنیم در سخت‌ترین شرایط بغرنج زندگی دست و پا می‌زنیم، بدبیاری و مشکلاتی که به صورت رگباری دمار از روزگارمان درآورده است. بیماری، بی پولی، ورشکستگی، هجران و ناکامی و هرچه را که از وضعیت بد و طاقت‌فرسا می‌توان تصور کرد. یک لحظه به این فکر کنید که آیا می‌توان همه این‌ها را با خود زندگی و زنده بودن عوض کرد؟ موهبت هستی آنچنان در میل لایتناهی زیستن در ما سرشته شده که حتی در بدترین شرایط، ارزش زندگی، زنده بودن و جنگیدن را درخواهیم یافت.

همانطور که در تعالیم اسلام نیز بدان به کرات سفارش و تاکید شده، «انسان باید آنچنان زندگی و تلاش کند که فکر کند همیشه هست و آنچنان باید به فکر مرگ و کردار خود باشد گویی همین امروز رخت از دنیا برخواهد بست. اسلام می‌گوید با تمام وجود تلاش کن با تمام وجود زندگی کن اما بدان که دنیایی دیگر نیز هست و نتیجه کردار خود را در آخرت خواهی دید. همین دیدگاه به انسان آرامش می‌دهد. اما اگر بخواهیم این آرامش، این قدر ارزش زیستن را به زبانی دیگر بیان کنیم، برای کسی که شاید در مسیر نگاه حیات اخروی نباشد، دیدن فیلم «چه زندگی شگفت‌انگیزی است» نگاه بیننده را به قدر دانستن ذات هستی و بودن و زندگی کردن، تغییر دهد.
 

«چه زندگی شگفت‌انگیزی است»(It's a Wonderful Life) یکی از بهترین فیلم‌های دوران طلایی هالیوود در سال‌های ۱۹۴۰ است. فرشته‌ای به زمین می‌آید تا به تاجر ناامید، جیمز استوارت کمک کند و به او نشان دهد اگر او هرگز وجود نداشت زندگی چگونه بود. این فیلم این پیام را می‌رساند که هر شخصی در جهان جایگاه خود را دارد و نحوه‌ زندگی ما تاثیر پایداری بر دیگران می‌گذارد. اگرچه ممکن است همیشه آن را باور نکنیم، همه‌ ما این فرصت را داریم که فوق‌العاده زندگی کنیم.
چه زندگی شگفت‌انگیز است!

«جورج بیلی»(جیمز استوارت) در روز کریسمس به خاطر گرفتاری و مصائب شدید مالی قصد خودکشی دارد اما توسط فرشته‌ای به نام «کلارنس» نجات پیدا می‌کند. کلارنس به او نشان می‌دهد که دنیا بدون او برای اطرافیانش چقدر متفاوت و سخت خواهد بود. این‌گونه است که در روز کریسمس، جورج که به واسطه مشکلات مالی حاصل از ورشکستگی به فکر خودکشی افتاده،‌ باردیگر به انسان‌ها دل می‌بندد و به زندگی بر می‌گردد. روایتی فرانک کاپرا 76 سال پیش بر پرده سینما خلق کرد هنوز تاثیرگذار و جذاب است و انسان را آنچنان امیدوار می‌کند که حتی در بدترین شرایط میل به زندگی در او زنده شود.

چه زندگی شگفت‌انگیز است!
فیلم سینمایی «چه زندگی شگفت‌انگیزی» سال ۱۹۴۶ ساخته شده، اما اکران عمومی آن به دلیل معضلات روحیِ مردم پس از جنگ با اقبال مواجه نشد و تنها سال‌ها بعد در نسخه‌های خانگی توفیق یافت. موضوع این فیلم، به دلیل پرداختن به گرفتاری‌های روح بشری هیچگاه تازگی خود را از دست نداد، آنچنان‌که راجر ایبرت در تحلیلی گفته‌است: «نکتهٔ مهم دربارهٔ چه زندگی شگفت‌انگیزی این است که گذشت زمان را خوب تاب آورده؛ مثل کازابلانکا از آن فیلم‌های جاودانه است که با گذشت زمان، بهتر هم می‌شود». طرح اصلی فیلم حول زندگی جورج بیلی است که به دلیل ناکامی‌های متعدد در زندگی، قصد خودکشی دارد، اما این فرصت را پیدا می‌کند که زندگی‌اش را بدون حضور خودش و اتفاقاتی که در نبودش برای اطرافیانش روی می‌دهد ببیند. برخی معتقدند طرح اولیهٔ فیلم با اقتباس از داستان کوتاهی از فیلیپ ون دورن استرن با نام «بزرگ‌ترین هدیه» نوشته شده‌است.
چه زندگی شگفت‌انگیز است!

چه زندگی شگفت‌انگیزی یا زندگی شگفت‌انگیز است (It's a Wonderful Life) فیلمی به کارگردانی فرانک کاپرابا بازی «جیمز استوارت» و «دانا رید» محصول سال ۱۹۴۶ ایالات متحدهٔ آمریکا است. این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا (بفا) به‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌ و برنده اسکار دستاوردهای فنی شد. زندگی شگفت‌انگیز است امتیاز 86 از 100 را از راتن تومیتوز و 8.7 از 10 از آی‌ام‌دی‌بی IMDb دریافت کرده است.

انتهای پیام

نظر شما