شناسهٔ خبر: 68299627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

موافقت نمایندگان با سپردن ریاست وزارت اقتصاد به همتی + سوابق

نمایندگان با ریاست همتی بر وزارت اقتصاد و امور دارایی موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور با ۱۹۲ رأی موافق به عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی اعتماد کردند.

سوابق وزیر اقتصاد و امور دارایی

همتی در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ همدان متولد شد. وی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی رشته اقتصاد گرفت، پس از آن با رتبه یک کارشناسی ارشد اقتصاد را در همان دانشگاه آغاز کرد و در سال ۱۳۶۷ مدرک فوق لیسانس دریافت کرد، او در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران مدرک دکترای علوم اقتصادی اخذ کرد. او دوره‌های حسابرسی پیشرفته را از مؤسسه کوپرز اند لیبراند در سال ۱۳۵۶ و مطالعات اقتصاد در سال ۱۳۷۰ را در لندن پشت سر گذاشته است.

همتی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد و پیش از آن نیز در پست‌های مهم دیگری همچون رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سفیر ایران در چین فعالیت کرده بود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰، همتی به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب شرکت کرد اما در نهایت به عنوان نفر سوم در این انتخابات قرار گرفت. او در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز نامزد شد که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰): همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در یکی از حساس‌ترین دوران اقتصادی ایران، زمانی که کشور با تحریم‌های شدید بین‌المللی و نوسانات ارزی مواجه بود، فعالیت کرد. او تلاش کرد تا ثبات اقتصادی و ارزی کشور را حفظ کند.

رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷): همتی در دو دوره به عنوان رئیس بیمه مرکزی فعالیت کرد. در این نقش، او مسئول نظارت بر صنعت بیمه ایران و تنظیم و توسعه سیاست‌های بیمه‌ای کشور بود.

مدیرعامل بانک ملی ایران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵): همتی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران، بزرگ‌ترین بانک تجاری ایران، فعالیت کرد. او در این دوره به ارتقای سیستم بانکی و بهبود عملکرد مالی بانک پرداخت.

سفیر ایران در چین (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵): همتی برای مدت کوتاهی به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت کرد. این نقش دیپلماتیک به او فرصتی داد تا روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین را تقویت کند.

استادیار دانشگاه تهران: همتی علاوه بر فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی، به تدریس در دانشگاه تهران نیز مشغول بوده و به تربیت نسل‌های جدیدی از اقتصاددانان پرداخته است.

عضویت در هیئت مدیره بانک‌های مختلف: همتی در طول دوران فعالیت خود عضو هیئت مدیره چندین بانک و مؤسسه مالی دیگر بوده است. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰: همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران شرکت کرد و به عنوان یکی از نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان وارد رقابت شد. او در نهایت به عنوان نفر سوم این انتخابات انتخاب شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما