شناسهٔ خبر: 68299158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کودکان قشمی به پویش کشوری "دست سازه‌های حسینی" پیوستند

قشم - ایرنا - مربی مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قشم گفت: کودکان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با ساخت انواع کاردستی برای توزیع در بین کودکان و خردسالان شرکت کننده در پیاده روی بزرگ اربعین به دومین پویش کشوری "دست سازه‌های حسینی" پیوستند.

صاحب‌خبر -

نجوا آزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۰۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان این کانون در یک حرکت اعتقادی با هدایت و نظارت مربیان خود دست ساخته‌های از جمله جاکلیدی، سنجاق سینه، گل سر و خیمه های کوچک با تکنیک اوریگامی یا هنر(کاغذ و تا) را ساختند و برای میهمانان کوچک امام حسین(ع) ارسال کردند.

کودکان قشمی به پویش کشوری "دست سازه‌های حسینی" پیوستند

وی ادامه داد: قرار است بخشی از این دست سازه ها در موکب های کانون پرورش فکری که در مرزهای ایران و عراق مستقر هستند توزیع شود و بخش دیگری از آن توسط سفیران اربعین کانون که در مسیر پیاده روی اربعین حضور دارند به کودکان و خردسالان حاضر در این سفر معنوی به عنوان نذری هدیه داده شوند.

مربی مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قشم توضیح داد: این پویش با هدف مشارکت بیشتر اعضای این کانون در این رویداد معنوی برگزار شد، تا کودکان و خردسالانی که امسال امکان حضور در پیاده‌روی اربعین را ندارند با این فعالیت فرهنگی و تربیتی بتوانند به محضر امام حسین(ع) عرض ارادت و محبت داشته باشند.

کودکان قشمی به پویش کشوری "دست سازه‌های حسینی" پیوستند

آزاد اضافه کرد: هدف دیگری که کودکان و نوجوانان قشمی را در این‌ کار دخیل کردیم، این است که آنها را با فلسفه عاشورا و فلسفه زندگی امام حسین(ع) آشنا کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۳۵۷ کودک و نوجوان عضو فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزیره قشم هستند.

به گزارش ایرنا، اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادیخواهان جهان و بخصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و بنا بر روایات اربعین حسینی در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسرای کربلا از شام به عراق بمناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری است.

اربعین به عنوان تنها بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام معصوم در تقویم شمسی و قمری به ثبت رسیده و بر اساس یافته های پژوهشگران اسلامی و دینی این نخستین و تنها مراسم اربعین در دنیای اسلام است.

مطابق تقویم ۱۴۰۳، روز یکشنبه چهارم شهریور ماه برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۶، اربعین حسینی است.

برای گرامیداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان هر سال آیین مذهبی راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از نجف به مقصد کربلا با حضور گروه های مردمی از کشورهای مختلف برگزار می شود.

پیاده‌ روی اربعین، یکی از بزرگ‌ ترین، باشکوه‌ ترین، پرشور ترین و گسترده‌ ترین مناسک و مراسم عزاداری مسلمانان و شیعیان و در زمره عظیم‌ ترین اجتماعات مذهبی جهان است که رکوردی بیش از ۴۵ میلیون زائر کربلا را به نام خود ثبت کرده است.

در این راهپیمایی بی نظیر؛ زیباترین جلوه های ایمان، عشق، شور، معنویت، انفاق، ایثار، همدلی، همراهی و صمیمیت ترسیم شده است و در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین و باشکوه ترین نماد فرهنگی و هویت ساز جهان تشیع و اسلام ناب محمدی (ص) است.

وظیفه اصلی پذیرایی از این سیل عظیم عاشقان حسینی و پیاده روندگان اربعین، بر دوش ملت مومن و عزیز ایران و عراق است که با استقرار موکب های گسترده و زیبا و بهره گیری از هدایای با برکت مردمی، از زائرین و عاشقان امام عاشورا و شیفتگان شهدای کربلا استقبال می کنند.

این حماسه بی مانند و جاودان و حرکت توام با شور و شعور، نشان دهنده اوج معرفت، محبت و عشق ملت های مسلمان و شیعه به خاندان رسالت و امامت و خانواده حضرت سیدالشهدا (ع) است که از آن فضایی سراسر شوق و شکوه و صفا بوجود می آید و پیوند عاطفی امت های اسلامی، خصوصا دو ملت ایران و عراق را عمق می بخشد.

جمعیت حاضر در این راهپیمایی همه ساله میلیون‌ ها نفر تخمین زده می شود و زائران ایرانی مسیر ۸۰ کیلومتری نجف اشرف تا کربلای معلی را برای پیاده‌ روی انتخاب می کنند؛ این مسیر شامل یکهزار و ۴۵۲ ستون (عمود) است که برای راهپیمایی پیش بینی شده و فاصله بین هر ستون با دیگری ۵۰ متر است.

با متوسط پیاده روی هفت تا هشت ساعت در هر روز، مسیر نجف تا کربلا سه تا چهار روز طول می کشد.

ستاد فرهنگی اربعین با پیشنهاد و مشورت برادران ایرانی و عراقی و موافقت مسئولان ستادهای اربعین در کشور و جمهوری عراق، شعار «کربلا طریق الاقصی» را به عنوان شعار اربعینی امسال انتخاب کرده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما