شناسهٔ خبر: 68298753 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

خدمات دهی موکب‌های ایرانی تا ۳ روز پس از اربعین ادامه دارد

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین با اشاره به اوج‌گرفتن اعزام زائران اربعین همزمان با بازگشت موج اول گفت:خدمات‌دهی موکب‌های ایرانی تا ۳ روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

مجید نامجو دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با بیان اینکه حدود ۳هزارموکب ایرانی در عرق و داخل خاک کشور با حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کنند افزود: طبق سنت هر ساله، برادران عراقی که میزبانان اصلی اربعین هستند، از عصر روز بیستم ماه صفر، موکب‌های خود را جمع‌آوری می‌کنند، لذا برای جبران این خلاء، موکب‌های ایرانی تا ۳روز پس از اربعین به زائران خدمات ارائه خواهند کرد.

وی گفت: در حالی که ۴ روز به اربعین حسینی مانده است، موکب‌های مستقر در مبادی مرزی، از یکسو با موج نخست بازگشت زائران و از طرف دیگر با اوج گرفتن زائران اعزامی به عراق مواجه هستند.

نامجو با بیان اینکه بیش از یکهزارو ۱۳۰ موکب در ایران به این دوموج زائران اربعین خدمات می‌دهند گفت: ۱۱۶ موکب در مهران، ۱۱۲ موکب در شلمچه، ۵۹ موکب در چذابه، ۳۰ موکب در خسروی، ۱۶ موکب در تمرچین، ۷۷۶ موکب در مسیر حرکت زائران و ۲۲ موکب در مرزها فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین با همت خیران ایرانی هم اکنون ۱۰۴۹ موکب در کربلا، ۲۶۲ موکب در نجف اشرف، ۵۷ موکب در کاظمین، ۳۹ موکب در سامراء، ۳۹۸ موکب در مسیر نجف به کربلا و ۱۴ موکب در سایر مکان‌های عراق به زائران خدمات می‌دهند.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با بیان اینکه برآورد می‌شود امسال تعداد زائران ایرانی اربعین حسینی به حدود ۵میلون نفر برسد، اظهار داشت: کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی با همت خیران و موکب‌های ایرانی، «۲۷ میلیون نفر روز» ظرفیت اسکان پیش‌بینی کرده است.

وی شکل‌گیری موکب‌های ایرانی در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اعتاب مقدسه را از ثمرات مکتب شهید سلیمانی دانست و گفت: با اتمام طرح توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف، این محل در اربعین امسال همچون سنوات گذشته، روزانه پذیرای حدود ۱۰۰ هزار زائر است.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی افزود: در محل اجرای فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزین بنام صحن و شبستان حضرت زینب (س) که اکنون در مرحله نماکاری است نیز چندین موکب با ظرفیت اسکان حدود ۶۰ هزار زائر برپا شده است.

وی یادآور شد: سال ۸۲ با تدبیر شهید سلیمانی، بذرِ ستاد توسعه و بازسازی عتبات همچون یک «شجره طیبه» کاشته شد و اکنون با گذشت بیش از دو دهه از فعالیت آن، تمامی دوستداران اهل بیت علیهم السلام به ویژه زائران ایرانی از ثمرات این نهال پربرکت بهره‌مند شده‌اند.

جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات با بیان اینکه در مکتب شهید سلیمانی خدمت به مردم یک اصل است افزود: براساس همین اصل، هنگام سیل خوزستان در فروردین سال ۹۸، شهید سلیمانی موکب‌های اربعینی را برای خدمت به هموطنان سیل زده، فراخواند و از آن زمان تا کنون، موکب‌ها در کنار ارئه خدمات به زائران اربعین، به عنوان یک تشکل مردمی با قابلیت واکنش سریع، وارد عرصه خدمت جهادی در مواقع بحرانی می‌شوند.

وی، استفاده از توان فنی نیروهای متخصص، بهره‌گیری از هنر استادکاران، به خدمت گرفتن دانش فنی مهندسان و تجمیع و هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی بدون در نظر گرفتن خط مشی سیاسی را از جمله جلوه‌های مکتب شهید سلیمانی در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات برشمرد.

نامجو با اشاره به توصیه مؤکد سردار دل‌ها مبنی بر لزوم صیانت از اعتماد مردم به‌عنوان سرمایه اصلی ستاد گفت: نقطه قوت ستاد در مقایسه با سایر دستگاه‌ها یا نهادهای مشابه، چابکی در تصمیم‌گیری و عمل، وابسته نبودن به احزاب سیاسی، عملکرد فراجناحی، فعالیت جهادی و تکیه بر اعتقادات پاک و دینی مردم است.

وی تاکید کرد: ساختار موجود ستاد توسعه و بازسازی عتبات که طی دو دهه شکل گرفته و تکامل یافته است، از دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی است که باید برای آیندگان حفظ شود.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی در پایان با بیان اینکه آئین اربعین حسینی یک زیارت گذری است گفت: به هموطنان عزیز توصیه می‌کنیم برای بهره‌مند شدن تمامی زائران از این فیض و جلوگیری از فرسایش توان خادمان موکب‌ها، از بیتوته بلند مدت پرهیز کنند.

نظر شما