شناسهٔ خبر: 68298397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار سمنان: فرونشستِ ناشی از کم‌آبی خط ریلی تهران- مشهد را تهدید می‌کند

سمنان - ایرنا - استاندار سمنان با اشاره به خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در این استان، گفت: پدیده فرونشست ناشی از این مساله، خط راه‌آهن تهران- مشهد را در محدوده استان سمنان تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی روز چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی استان در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی سمنان گفت: فرونشست زمین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی بزرگترین نگرانی در مسیر راه آهن سراسری تهران به مشهد در مسیر استان سمنان است.

وی یادآور شد: طرح‌های هدف شورای کشاورزی باید رفع مشکلات کشاورزان باشد. زیرا بحران خشکسالی طی سال‌های اخیر موجب افت جدی سفره‌های زیر زمینی و کاهش دبی آب چاه‌های کشاورزی شده است.‌

استاندار سمنان: فرونشستِ ناشی از کم‌آبی خط ریلی تهران- مشهد را تهدید می‌کند

استاندار سمنان بر توسعه طرح‌های تغییر الگوی آبیاری تاکید و خاطرنشان کرد: افزایش کیفیت و بهره‌وری محصولات کشاورزی و کشت محصولات کم‌آب‌بر از الزامات فعلی استان سمنان محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل کم آبی، در مسیر توسعه استان سمنان به دنبال صنایع آب‌بر نیست.‌

وی با اشاره به اینکه در بخش نصب کنتورهای هوشمند سمنان جزو استانهای برتر کشور است، ادامه داد: طرح‌های فرآوری محصولات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی جزو اولویت های استان در حوزه کشاورزی قلمداد می‌شود.‌

وی بر توسعه طرح‌های اشتغال آفرین در روستا و تولیدات کشاورزی با اولویت پرداخت وام تاکید و اضافه کرد: مدیران تلاش کنند تا قانون را به نفع مردم تفسیر کنند.

استاندار سمنان به روند افزایشی تولید و خرید تضمینی گندم از کشاورزان اشاره کرد و گفت: ۴۲ درصد از مطالبات گندم‌کاران استان تاکنون پرداخت شد و پرداخت باقیمانده مطالبات نیز در اولویت دولت است.

هاشمی دیروز در نشست خبری اعلام برنامه های هفته دولت در استان سمنان نیز درباره بحران کم‌آبی و نگرانی از پدیده فرونشست‌ در سمنان هشدار داده بود.

وی با اشاره به تنش آبی در سمنان و میزبانی از میلیون‌ها مسافر عبوری از جاده‌های این استان، گفت: تامین آب پایدار از اولویت‌های سمنان محسوب می‌شود که با اهتمام در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه فرونشست از دغدغه‌های اصلی طبیعت در سمنان محسوب می‌شود، افزود: نگرانی در زمینه خط ریل راه‌آهن در مسیر دارای فرونشست از نگرانی‌های مهم این استان است.

وی ادامه داد: افزایش عمق حفاری برای رسیدن به آب در مناطق جنوبی سمنان گویای وضعیت بحرانی منابع آبی در سمنان و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب از جمله اقدام‌ها برای مدیریت مصرف و جلوگیری از پیشروی فرونشست است.

استاندار سمنان با تاکید بر اینکه انتقال آب راهکار تامین آب پایدار برای این استان است، افزود: طرح‌های تامین آب پایدار در دست پیگیری است.

نیاز سمنان به آب

به گزارش ایرنا، ۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین می‌شود. با توجه به اینکه سمنان جزو نخستین استان‌های خشک کشور از لحاظ تامین بارندگی طی سال‌های گذشته است، دیگر خیلی نمی‌توان به تامین آب با حفر چاه‌ها به عنوان راهکار کوتاه‌مدت تکیه کرد و باید با راهکارهایی میان‌مدت مانند جمع‌آوری آب‌های سطحی با تسریع در ساخت آب‌بند و انتقال آب بین حوضه‌ای به عنوان راهکار بلندمدت، برای رفع مشکل کم‌آبی استان سمنان چاره‌اندیشی کرد و برای عملیاتی شدن راهکارها اعتبار نیاز است.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر، میزان بارندگی‌ها در سمنان حتی بارش‌های رگباری بهاری به قدری نیست که موجب تقویت سطح سفره های آب‌ زیرزمینی شود و فقط در حد رفع عطش است و بر این اساس، انتقال آب بین حوضه‌ای به عنوان راهکار بلندمدت و تنها راهکار رفع مشکل بحران کم‌آبی در این استان محسوب می‌شود و اجرای آن در تخصیص اعتبارات است.

نظر شما