شناسهٔ خبر: 68298111 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

صدای واحد ایران و کوبا در تشریح پیامدهای تحریم‌های غیرقانونی آمریکا

انستیتو پاستور ایران و موسسه تحقیقات واکسن و سرُم‌سازی رازی ایران با همراه‌سازی همتایان کوبایی خود با برگزاری نشستی، به تشریح آثار و موانع ناشی از تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بر بهره‌مندی کشورها از علوم و فناوری‌های زیستی پرداختند. انستیتو پاستور ایران و موسسه تحقیقات واکسن و سرُم‌سازی رازی ایران با همراه‌سازی همتایان کوبایی خود با برگزاری نشستی، به تشریح آثار و موانع ناشی از تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بر بهره‌مندی کشورها از علوم و فناوری‌های زیستی پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، نشست انستیتو پاستور ایران و موسسه تحقیقات واکسن و سرُم‌سازی رازی ایران با همتایان کوبایی خود در چهارمین نشست گروه‌کاری تقویت کنوانسیون منع تسلیحات بیولوژیک (BTWC) که در ژنو سوییس در حال برگزاری است، انجام شد.

نمایندگان موسسه رازی و انستیتو پاستور ایران در این نشست با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم زیستی و بیولوژیک و نمونه‌های همکاری‌های بین‌المللی صورت گرفته با کشورهایی همچون سنگال، موریتانی، مالی، ازبکستان و کوبا در حوزه ساخت واکسن و سرم و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در حوزه علوم بیولوژیک، به چالش‌هایی که ایران در مسیر بهره‌مندی از حقوق بین‌المللی خود به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا با آنها روبروست، پرداختند.

کیهان آزادمنش با ارائه تاریخچه ۱۰۴ ساله انستیتو پاستور ایران و نقش این انستیتو در کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌هایی نظیر، آبله، طاعون، سل و کووید ۱۹ و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی این انستیتو در تولید علم و واکسن بویژه به همکاری با کوبا در زمینه تولید دو واکسن نوترکیب هپاتیت بی و کووید ۱۹ اشاره کرد.

وی به نقش مخرب تحریم‌ها در امنیت بهداشت جهانی اشاره کرد و خواستار ایجاد سازوکارهایی برای تضمین همکاری‌های علمی و بهداشتی در چارچوب کنوانسیون بیولوژیک شد.

رایناک قادری نماینده موسسه رازی نیز با ارائه توضیحاتی در مورد تاریخچه و تاسیس موسسه، با اشاره بر تولید بیش از ۸۰ محصول متنوع بیولوژیک از واکسن‌های دام، طیور، آبزیان و حیوانات آزمایشگاهی و کیت های تشخیصی، ایران را یکی از کشورهای موفق در ریشه کنی و کنترل بسیاری از بیماری‌ها در کشور و منطقه از قبیل طاعون گاوی، فلج اطفال، سرخک و سرخجه دانست.

وی همچنین به برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی آموزشی برای کشورهای اسلامی تحت پروژه خود اتکایی تولید واکسن برای کشورهای اسلامی اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما