شناسهٔ خبر: 68297590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مین‌زدایی در مسیر ریلی شلمچه _ بصره جدی‌تر می‌شود مین‌زدایی در مسیر ریلی شلمچه _ بصره جدی‌تر می‌شود

راه آهن جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور عراق در حال مین‌زدایی از مسیر شلمچه _ بصره است که زمینه‌ساز تسریع در اجرای این پروژه ریلی می‌شود.

صاحب‌خبر -

راه آهن شلمچه بصره یکی از مهم ترین پروژه های ریلی در کشور به شمار می رود که چند سالی بود به دلیل موانع و مشکلات سیاسی و اقتصادی این پروژه نیمه کاره رها شده بود.

 خط ریلی شلمچه-بصره با توجه به اهمیت زیادی که  در بین سایر خطوط ریلی در کشور  دارد از لحاظ باری و مسافری بسیار حائز اهمیت بوده در اولویت قرار دارد؛ زیرا این مسیر برای تکمیل به هزینه و نیز عملیات عمرانی کمتری نیازمند است. در حال حاضر خط ریلی شلمچه-بصره تنها نیازمند حدود ۳۲ کیلومتر عملیات عمرانی و ریل‌گذاری است که از این مسافت حدود ۱۶ کیلومتر نیز نیاز به مین‌روبی دارد.

در راستای مین زدایی و تکمیل این مسیر ریلی در دی‌ماه ۱۴۰۰  یک توافق جدید میان کشور ایران و عراق  شکل گرفت. در همین راستا در چند ماه گذشته عزم شرکت راه آهن برای مین زدایی و خارج کردن این مین ها جدی تر شده به طوری که میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در  بازدید از راه آهن شلمچه _ بصره  در عمق سه کیلومتری مرز عراق در منطقه شلمچه، از روند مین‌روبی بازدید کردیم. نسبت به سه هفته گذشته یک دپوی جدید از اقلام انفجاری کشف شده شامل مین، نارنجک و خمپاره ایجاد شده بود که البته شاخص‌ترین آن یک بمب ۵۰۰ پوندی بود.

صالحی بیان‌ داشت: در بخش دوم هم به همراه ‌یونس خالد‌ مدیرعامل راه آهن عراق از روند احداث پل روی اروند رود (شط العرب) بازدید کردیم‌. شمع‌کوبی پایه‌های پل سه هفته پیش آغاز شد و تاکنون حفاری و بتن‌ریزی ۹ شمع انجام شده است و پیمانکار مشغول حفاری شمع دهم بود.

وی ادامه‌ داد: برای تسریع در زمان اتمام پروژه، بخش‌های مختلف پروژه به‌ ویژه مین‌روبی و احداث پل همزمان و به‌ صورت موازی در حال انجام است و ‌پروژه‌ای که بیش از ۴۰ سال بود که منتظر آغازش بودیم به صورت عملیاتی و واقعی آغاز شد و اکنون نیز با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

براساس این گزارش از سال گذشته راه آهن تهران_ کربلا راه اندازی شد و این خط ریلی هفته ای یک بار اقدام به جابه جایی زائران از تهران به سمت کربلا می کند اما به دلیل عدم تکمیل خط ریلی  شلمچه _ بصره  مسافران مجبور هستند که مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کنند. در صورتی که اگر این مسیر چند کیلومتری مین زدایی و تکمیل شود ما شاهد حمل یکسره زائران به سمت کربلا خواهیم بود که امیدواریم تکمیل این مسیر را دولت چهاردهم با جدیت بیشتری ادامه دهد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

نظر شما