شناسهٔ خبر: 68296915 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صفایی: تتوکاری ورزشکاران نتیجه سهل‌انگاری مدیران ضعیف در حوزه ورزش است

تهران- ایرنا- جامعه‌شناس ورزشی با اشاره به فراگیر شدن نمودهای فرهنگ بیگانه در ایران گفت: نمی‌شود یک مساله را تک بعدی بررسی کرد اما هنجارشکنی ورزشکاران را باید نتیجه سهل‌انگاری مدیران این بخش قلمداد کنیم.

صاحب‌خبر -

کریم صفایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با نکوهش فراگیر شدن نمودهای فرهنگ بیگانه در کشور اظهار داشت: یکی از این مسائل تتو کاری ورزشکاران و اقشاری از جامعه که با فرهنگ ایرانی کاملا در تضاد و تناقض است. فرهنگ برای دولت‌ها مهم و یکی از وظایف آنان پاسداشت فرهنگ و کارهای فرهنگی است.

وی افزود: ورزش به عنوان یک گستره بزرگ می‌تواند پهنه‌ای برای تبلیغات فرهنگی باشد. در ژاپن کمترین میزان تتو را داریم و آنان از پهنه ورزش به عنوان میدانی برای ترویج دیگر نمودهای فرهنگی خود استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر آسیب‌شناسی در رشته فوتبال، تصریح کرد: در کشورهای مختلف به ویژه چین و آمریکا ، کانادا تاکید بر توسعه ورزش‌های المپیکی است و کمتر به فوتبال توجه می‌شود اما در برخی کشورها، فوتبال در اولویت قرار می‌گیرد و توجه بیش از حد به این رشته موجب شده تا ۲ پدیده شوم دلالی و تتو کاری دیده شود. این موضوع بخشی از مشکلات فرهنگی است که به صورت گسترده فراگیر شده است. توجه بیش از حد به این رشته هم مسوولان را از رشته‌های المپیکی غافل خواهد کرد و هم اینکه موجب می‌شود ستارگان فوتبالی خود را تافته جدا بافته قلمداد کنند. این شرایط موجب شده تا آنان در معرکه فوتبال هر کاری که دوست داشته باشند انجام دهند.

صفایی: تتو کاری ورزشکاران نتیجه سهل انگاری مدیران ضعیف در حوزه ورزش است

این کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی در خصوص راهکارهای مبارزه با مسائل و معضلات فوتبال به ویژه تتوکاری عنوان کرد: راهکار مبارزه با این مسائل جریمه و اعمال قانون نیست زیرا اکنون شمار زیادی از ورزشکاران ما با این کار درگیر هستند. موضوع مهم فرهنگ‌سازی از پایه است. ما باید ابتدا باشگاه‌ها، ورزشکاران و تیم‌های پایه را متقاعد کنیم که این کار را انجام ندهند زمانی که بازیکن به بلوغ ورزشی رسید و به تیم ملی دعوت شد، دیگر نمی‌شود کار فرهنگی با او انجام داد. تیم‌های ملی نه جای کار فرهنگی است نه فرصتی برای این مهم هست.

وی با انتقاد از آموزش‌های فرهنگی در مدارس فوتبال گفت: با قانون و زد و بند و مدیریت زور، هیچ چیز در ورزش کشور درست نمی‌شود. ما باید مربیان فرهنگی را تربیت کنیم و این مربیان می توانند مسائل را ریشه‌ای حل کنند. اگر در ورزش به خصوص مدارس فوتبال مشکلات فرهنگی مثل تتوکاری و تاثیر آن بر روی جامعه هشدار داده نشود، فرد جامعه‌پذیری لازم را نخواهد داشت. باید از مربیان مدارس فوتبال پرسیده شود که در این سال‌ها چه کارهایی انجام دادند و چرا نتیجه کار آنان اکنون بازیکنانی است که بدون هیچ ابایی نقش و نگار بیگانه را بر روی بدن خود حک می‌کنند.

صفایی: تتو کاری ورزشکاران نتیجه سهل انگاری مدیران ضعیف در حوزه ورزش است

رئیس اسبق فدراسیون تیروکمان در ادامه گذری بر نقش مدیران ورزشی در اشاعه برخی معضلات اجتماعی گفت: شاید در ظاهر یک مدیر هیچ نقشی در گسترش روز افزون تتو نداشته باشد اما مسائل زیادی وجود دارد که از سهل‌انگاری مدیران ورزشی کشور به وجود آمده که یک مورد این معضلات تتوکاری ستارگان فوتبال ایران است. موضوع آموزش فرهنگی در ورزش کمترین جایگاه ممکن را دارد و حتی بازیکنان از نمادهایی استفاده می‌کنند که از معنا و مفهوم آن نیز درکی ندارند.

او تصریح کرد: کار فرهنگی یک روزه انجام نخواهد شد بلکه باید بر روی یک نسل انجام گیرد. کار فرهنگی بسیار پیچیده و مانند کوه یخ در دریایی از آب پنهان است که مردم تنها نوک قله آن را می‌بینند. ما باید در راستای بازگشت به فرهنگ ایرانی و اسلامی کار کنیم. نباید جوانان ما با این فرهنگ بیگانه و به تباهی کشانده شوند ایران هزاران سال فرهنگ خداپرستی داشته و قشر جوان ما نباید با این مولفه‌ها بیگانه باشند.

صفایی: تتو کاری ورزشکاران نتیجه سهل انگاری مدیران ضعیف در حوزه ورزش است

صفایی مدیران ضعیف و مطیع را دیگر دلیل گسترش مسائل اجتماعی در ورزش دانست و گفت: ورزش ما از این دسته مدیران پر شده و این معضلات از دل مدیریت آنان به وجود می‌آید. ما باید در همه ابعاد به بحث فرهنگ توجه کنیم و خود را دل‌خوش به چند شعار نکنیم زیرا تا زمانی که شعارها عملی نشود شاهد همین معضلات خواهیم بود.

مدیر پیشین ورزش ایران همچنین با اشاره به انتخاب احمد دنیامالی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: این یک تصمیم هوشمندانه از سوی رئیس دولت چهاردهم بود. دنیامالی یک مدیر با کارنامه و عالی در ورزش، تحول‌گرا و خدامحور از فرماندهان جنگ و برادر شهید است که با توجه به سوابق کاری،  از عملکردش مطمئن هستم. بی‌تردید او برای حل این معضلات برنامه ویژه دارد و این برنامه را از مهدها و مدارس فوتبال آغاز خواهد کرد. دنیا مالی هم در مدیریت کلان کشور و هم در مدیریت عمرانی و ورزشی کارنامه‌ای کاملا روشن دارد و هر کجا بوده منشا خدمات خیر برای این مرز و بوم بوده است.

صفایی: تتو کاری ورزشکاران نتیجه سهل انگاری مدیران ضعیف در حوزه ورزش است

نظر شما