شناسهٔ خبر: 68295481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی استان کرمانشاه

هیچ موردی از ابتلای زائران به بیماری‌های واگیر در مرز خسروی مشاهده نشده است

قصرشیرین- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی استان کرمانشاه گفت: هیچ موردی از ابتلای زائران به بیماری‌های واگیر شامل «تب دنگی» «سرخک»، «التور (وبا) » و «آبله میمونی» در مرز رسمی خسروی مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر سارا شاه آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تکذیب شایعه مشاهده بیماری آبله میمونی در مرز خسروی افزود: ما نه تنها در مرز خسروی بلکه در سایر مرزهای کشور موردی از ابتلا به آبله میمونی نداشته‌ایم و مردم حتما اخبار مربوط به بیماری‌های واگیر را از منابع رسمی دنبال کنند.

وی اظهار کرد: در میان بیماری‌های واگیر، بیماری های تب دنگی، سرخک، التور(وبا) و آبله میمونی برای ما اهمیت بیشتری دارد که خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری‌ها در میان زوار گزارش نشده است و تمام زائران هنگام بازگشت به کشور از نظر ابتلای به این بیماری‌ها مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

دکتر شاه‌آبادی ادامه داد: نیروهای بهداشتی در ورودی مرز خسروی زائران را قبل از ورود به کشور از نظر سندرم ۱۶ گانه از جمله تب، بثورات پوستی، سرفه، اسهال، اسهال حاد خونی که علائم اولیه بیماری‌های واگیردار هستند بررسی می کنند و چنانچه فردی با این علایم مشاهده شود و یا به تیم های بهداشتی ما مراجعه کند به مراکز تخصصی و درمانی ارجاع می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی  استان کرمانشاه با اشاره به ازدحام زائران در کشور عراق و انتقال بیماری های ویروسی گفت: تمام زائرانی که به عراق مراجعه می کنند به خصوص گروه های پرخطر با توجه به شلوغی شهرهای زیارتی در معرض ابتلا به بیماری های واگیر هستند از این رو حتما گروه های پرخطر شامل زنان باردار، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و افرادی که عمل پیوند انجام داده اند، کودکان زیر یکسال، سالمندان بالای ۶۰ سال، افراد مبتلا به دیابت، فشارخون، در این مکان ها از ماسک استفاده کنند.

وی از دیگر توصیه‌ها به افراد برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت و بیماری های واگیر گفت: زائران حتما از روبوسی و دست دادن خودداری کرده و مرتب دست های خود را آب و صابون شسته و از آب بسته بندی و مواد غذایی سالم و کاملا پخته و داغ استفاده کنند و از مواد غذایی فساد پذیر که بیشتر از ۲ ساعت در دمای محیط مانده خودداری کرده و در صورت استفاده از غذاهای کنسروی نیز آن را قبل از مصرف ۲۰ دقیقه جوشانده و بعد مصرف کنند و برای مقابله با گرمازدگی حتما از شربت های آبلمیو، خاکشیر و تخم شربتی استفاده کنند.

شاه‌آبادی با اشاره به اینکه شیوع سرخک در کشور عراق شایع شده و برخی بیماری‌ها مانند سرخک دوره نهفتگی دارند، از زوار خواست تا در صورت مشاهده هر گونه علائمی مانند تب، سرفه، اسهال خونی، بثورات پستی و به ویژه در کودکان از سه روز تا ۲ هفته به مراکز درمانی مراجعه کرده و اعلام کنند که سابقه سفر به کشور عراق را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه هنوز موج رفت زوار ادامه دارد، از افراد زیر ۱۵ سال که واکسیناسیون سرخک آنها کامل نشده خواست تا از رفتن به این سفر اجتناب کنند.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

نظر شما