شناسهٔ خبر: 68295388 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هفت‌خوان بانک‌ها برای پرداخت وام فرزندآوری

میزان

روند کُند پرداخت تسهیلات فرزندآوری گلایه برخی از متقاضیان این تسهیلات را همراه داشته است به‌طوری‌که برخی از افراد با گذشت چند ماه از تولد فرزندشان هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بانک مرکزی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به خانواده‌هایی اعطا می‌شود که از سال ۱۴۰۰ به بعد صاحب فرزند شده باشند.

ثبت‌نام وام فرزندآوری به صورت اینترنتی و از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی ve.cbi.ir انجام می‌شود؛ این سایت تنها مرجع رسمی کشور جهت ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند است.

براساس قانون بودجه ۱۴۰۳، تسهیلات فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان است.

اما محدودیت زمانی ثبت‌نام تسهیلات فرزندآوری در مدت اخیر بسیاری از متقاضیان این تسهیلات را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری که برخی با گذشت چند ماه از تولد فرزندشان هنوز موفق به انتخاب بانک برای ارائه تسهیلات نشده‌اند.

یکی از متقاضیان تسهیلات فرزندآوری در تماس با میزان گفته است که برای اتصال به سامانه با خطای «سامانه استعلام مالکیت شماره تلفن همراه مخابرات در این لحظه پاسخگو نیست» مواجه می‌شود و باید در طول روز چندین بار برای ثبت‌نام مراجعه کند تا بتواند وارد سامانه شود.

این متقاضی می‌گوید بعد از سختی وارد سامانه شده، اما در ادامه هیچ بانکی برای ارائه این تسهیلات برای وی نمایش داده نشده و همچنان نتوانسته برای دریافت تسهیلات فرزندآوری ثبت‌نام کند.

شکایات متعدد از مشکل ثبت‌نام تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری در سامانه بانک مرکزی، باعث شد که معاون اقتصادی سازمان بازرسی طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی هشدار داده و خواستار بررسی موضوع و اصلاح فرایند و اتخاذ تدابیر اصلاحی لازم به منظور کاهش زمان ثبت‌نام متقاضیان شود.

در این نامه آمده است: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال ۱۴۰۳، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلفند از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه شبکه بانکی حسب دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی، تسهیلات ازدواج و فرزندآوری را به واجدین شرایط پرداخت کنند.

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، تمام متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری جهت دریافت تسهیلات مذکور ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه به نشانی Ve.cbi.ir ثبت‌نام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند؛ اما گویا در سال جاری در بانک مرکزی رویه‌ای اتخاذ شده که روزانه و در ساعاتی خاص، سامانه مذکور تعداد محدودی متقاضی را برای برخی بانک‌ها پذیرش می‌کند.

در هر صورت نبود امکان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه مذکور در کنار سایر مشکلات مانند کمبود منابع بانک‌ها، منجر به بروز نارضایتی در بین مردم شده و حجم قابل توجهی از شکایات روزانه سازمان بازرسی به این موضوع اختصاص یافته است.

نظر شما