شناسهٔ خبر: 68293930 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز چهارشنبه

واریز 3/880/000 به حساب بازنشستگان در 31 مرداد | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با چاشنی 50 درصدی

در حال حاضر بالغ بر ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار خانوار، ماهانه از این سازمان دستمزد دریافت می‌کنند.قرار بود، ظرف دو سه روز بعد از واریز مستمریِ ماه قبل (تیرماه)، مبلغ یک میلیون تومان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به حساب مستمری بگیران واریز شود، اما نیمی از ماه گذشته و هنوز یک میلیون تومان مبلغ همسان سازی حقوق بازنشستگان واریز نشده است.

صاحب‌خبر -

اخبار مهم از همسان سازی حقوق بازنشستگان را در سایت فردانیوز بخوانید.

پرداخت حقوق ماهانه به مستمری‌بگیران، ازکارافتادگان و بازماندگان واجد شرایط، یکی از تعهدات اصلی و بلندمدت سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌رود. در حال حاضر، بیش از ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار خانوار به صورت ماهانه از این سازمان حقوق دریافت می‌کنند.

گفتنی است پرداخت دستمزد ماهانه به مستمری بگیران ، ازکارافتادگان و بازماندگان واجد شرایط، یکی از تعهدات اصلی بلندمدت سازمان تأمین‌اجتماعی است و در این بخش، در حال حاضر بالغ بر ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار خانوار، ماهانه از این سازمان دستمزد دریافت می‌کنند.قرار بود، ظرف دو سه روز بعد از واریز مستمریِ ماه قبل (تیرماه)، مبلغ یک میلیون تومان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به حساب مستمری بگیران واریز شود، اما نیمی از ماه مرداد گذشته و هنوز یک میلیون تومان مبلغ متناسب‌سازی واریز نشده است.

روز گذشته نیز جمعی از بازنشستگان لشکری در تماس با رسانها آن‌ها از عدم واریز مبلغ متناسب‌سازی خبر دادند و اعلام کردند: ساعاتی پیش مستمری واریز شد، اما این بار نیز خبری از پرداخت مبلغ متناسب‌سازی نبود. 

آن‌ها افزودند: قرار بود متناسب‌سازی در ماه گذشته انجام شود و وعده‌هایی داده شده بود، اما به این وعده‌ها عمل نکردند. شش ماه از سال گذشته و هنوز قانونی که باید اجرا می‌شد، عملی نشده است.

این بازنشستگان می‌گویند: ظاهرا همان مبلغ ۳ میلیون تومان مابه‌التفاوت را به خاطر انتخابات واریز کرده بودند!

چند پیش محمد کردی، رئیس کانون بازنشستگان کشوری استان البرز با بیان اینکه براساس برنامه هفتم توسعه متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس فرمول ۳۰-۳۰-۴۰ باید از ابتدای سال جاری اجرا شود، گفت: متاسفانه تاخیر در تدوین آیین‌نامه اجرایی موجب شد تا  بازنشستگان برای سه ماهه فروردین، اردیبهشت و خرداد جمعا سه میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب دریافت کنند و قرار بود مابقی با تدوین آیین نامه اجرایی و صدور احکام جدید در حقوق بازنشستگان اعمال شود اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟

در همین رابطه، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که بعد از واریز ۳ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دیگر رقم جدیدی را بازنشستگان در حقوق خود مشاهده نکردند و به همین دلیل این شائبه ایجاد شده که متناسب‌سازی احتمالا منتفی شده است، گفت: خیر، متناسب‌سازی یک قانون است و قانون هم الزاما باید اجرا شود.

وی افزود: اما در آن دوره قانون دیرهنگام ابلاغ شد؛ هم قانون بودجه و هم قانون برنامه هفتم توسعه. بر همین اساس، در همه صندوق‌ها، از جمله صندوق تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌ها، دولت تصمیم گرفت که تا زمانی که موانع برطرف شود و یک رویه واحدی ایجاد شود و احکام کارگزینی صادر شود، به صورت علی‌الحساب پرداختی را داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من امیدوار هستم که دولت جدید حتما متناسب‌سازی را اجرا کند و این یک قانون است و باید هم اجرا کنند. ما داریم تلاش می‌کنیم و آیین‌نامه‌ها آماده شده است. امیدواریم آیین‌نامه در دولت هر چه سریع‌تر تصویب شود و به مرحله اجرا در آید.

۳ میلیون تومان واریزی، چند درصد از همسان سازی حقوق بازنشستگان بوده است؟

مرتضوی در پاسخ به این پرسش که این ۳ میلیون تومانی که واریز شد، چند درصد از آن ۴۰ درصدی است که باید امسال به حقوق بازنشستگان اضافه شود؟ عنوان کرد: واقعا محاسبه نکرده‌ام. در بعضی جاها بیشتر از آن ۴۰ درصد است.

وی توضیح داد: افزایش حقوق هر کسی متفاوت است. حداقل‌بگیران یک وضعیت دارند و متوسط‌بگیران یک وضعیت دارند و حداکثربگیران هم یک وضعیت دارند. محاسبه نکردم تا ببینم چند درصد پوشش داده است. بعضا –به خصوص در صندوق تامین‌اجتماعی- بیشتر از ۴۰ درصد و بعضا متناسب با ۴۰ درصد و بعضا هم کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این شائبه‌ها که شاید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شده باشد، تاکید کرد: این یک قانون است. قانون با قانون متنفی می‌شود. متناسب‌سازی هم در قانون برنامه آمده است و هم در قانون بودجه.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اعتبارات هم از محل یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای بازنشستگان کشوری و لشگری پیش‌بینی کرده‌اند، اما در حوزه تامین‌اجتماعی قرار شد از محل پرداخت مطالبات تامین‌اجتماعی پرداخت شود و حتما تجهیز منابع خواهد شد و اجرایی می‌شود.

نظر شما