شناسهٔ خبر: 68293562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

روز جهانی مسجد؛ جنایت تاریخی صهیونیست‌ها علیه الاقصی

روز جهانی مسجد یادآور اهمیت مساجد به ویژه مسجدالاقصی برای مسلمانان جهان است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – پیامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه و آله پس از ورود به شهر مدینه، در نخستین گام در مسیر تحقق حاکمیت خویش، اقدام به تاسیس نهادی اجتماعی ـ دینی کرد که مسجد نام داشت؛ مسجد به‌عنوان محل عبادت مسلمانان مکانی مقدس است که روز و شب نام خدا در آن تکرار می‌شود.

فرهنگ اسلامی، احترام قابل توجهی برای مسجد قائل است و اکرام آن را به همگان توصیه می‌کند؛ چراکه مسجد قلب تپنده حیات دین اسلام است.

در عین حال، مساجد در طول تاریخ نقش مهم و تاثیرگذاری در ترویج عدالت و تغییرات اجتماعی داشته‌اند.

روز جهانی مسجد مناسبتی در تقویم جهانی است؛ پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اجلاس وزیران امور خارجه کشور‌های اسلامی تهران سبب شد تا ۲۱ آگوست (۳۱ مرداد) به‌عنوان روز جهانی مسجد شود.

در این اجلاس از کشور‌های عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و پاسداری از آن‌ها به‌عنوان مکان‌هایی مقدس، در گرامیداشت این روز تلاش کنند.

 

روز جهانی مسجد؛ جنایت تاریخی صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی

دلیل انتخاب این تاریخ برای گرامیداشت مساجد، سالگرد به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی از سوی یک صهیونیستی است.

دنیس مایکل ولیم روهان، از ساکنان اراضی اشغالی در ساعت ۷ صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ (۳۱ مرداد ۱۳۴۸) مسجدالاقصی را به آتش کشید؛ بر اثر این اقدام جنایت‌کارانه هزار و ۵۰۰ متر مربع از فضای مسجدالاقصی از بین رفت و منبر تاریخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب (سال ۵۸۳ هجری) در آتش سوخت.

این اقدام جنایت‌کارانه از سوی صهیونیست‌ها براساس جریان صهیونیستی شکل گرفته در آمریکا رخ داد؛ این در حالی است که مسجدالاقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد؛ دلیل جایگاه والای این مسجد آنست که قبله اول مسلمانان بوده است.

 

روز جهانی مسجد؛ جنایت تاریخی صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی

مسجدالاقصی طی هفت دهه گذشته همواره در معرض توهین‌ها، هتک حرمت‌ها و حمله‌های مستمر شهرک‌نشینان صهیونیست قرار داشته است؛ این روند در پی آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر سال گذشته) تشدید شد؛ رژیم صهیونیستی همچنین طی ماه‌های گذشته کارزار هدف قرار دادن مساجد به‌عنوان پناهگاه آوارگان فلسطینی را در غزه اجرا کرده است.

از سوی دیگر مسجدالاقصی در سال‌های اخیر به محل بروز تنش‌های جدی میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها تبدیل شده است، زیرا ارتش و پلیس این رژیم به دستور مقام‌های صهیونیست به بهانه‌های مختلف از ورود مسلمانان به مسجد جلوگیری کرده و مقام‌های اداره‌کننده آن را دستگیر می‌کنند.

یکی از بدترین حمله‌های خشونت‌بار صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) رخ داد؛ زمانی که مسلمانان در ماه رمضان نماز مغرب را به جای آوردند.

 

روز جهانی مسجد؛ جنایت تاریخی صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی

ارتش رژیم صهیونیستی با محاصره مسجدالاقصی با هدف آنچه حفاظت از صهیونیست‌ها برای اجرای یک مراسم خوانده شد، به مسلمانان یورش برد و ۵۰ نفر را مجروح و دست کم ۴۰۰ نفر را دستگیر کرد.

روز جهانی مسجد در سال جاری بیش از هر زمانی یادآور اهمیت مساجد به‌ویژه مسجدالاقصی برای مسلمانان در سراسر جهان است، زیرا این مسجد نماد وحدت و مقاومت در برابر ظلم است و غزه به‌عنوان سرزمینی فلسطینی طی یک سال گذشته زیر فشار حمله‌های جنایت‌کارانه و ظالمانه رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما