شناسهٔ خبر: 68293387 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مشارکت زنان در اهدای خون فقط ۴.۵ درصد است/ حضور بانوان بسیجی در محلات برای ترویج فرهنگ اهدای خون

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: معاون اجتماعی سازمان انتقال خون جرئیات طرح مهربانو با همکاری سازمان بسیج مستضعفان را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

«شهرام میرزایی» معاون اجتماعی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا جزئیات طرح مهربانو را چنین تشریح کرد: طرح پویش مهربانو فداکاری و ایثار با خون بانوان، طرحی است که با مشارکت سازمان بسیج مستضعفان بویژه خواهران آغاز شده است. از ۲۲ مرداد ماه به صورت آزمایشی از پایگاه شهید کریمی منطقه ۴ تهران آغاز شده و در آینده نزدیک به صورت کشوری این طرح اجرا خواهد شد.

او افزود: یکی از مشکلاتی که امروزه سازمان انتقال خون با آن مواجه است، عدم رضایتمندی از میزان مشارکت بانوان در امر اهدای خون است. در چهار ماه نخست سال جاری از ۸۴۳ هزار و ۷۱۹ واحد خون که دریافت شده، حدود ۳۷ هزار و ۸۱۴ واحد آن مربوط به بانوان است که نشان می‌دهد، مشارکت بانوان در امر اهدای خون تنها چهار و نیم درصد است. با توجه به جمعیت بانوان کشور این میزان مشارکت به تبع رضایت بخش نیست.

میرزایی بیان کرد: به همین دلیل یکی از برنامه‌های اصلی سازمان ترویج و توسعه فرهنگ اهدای خون بین بانوان کشورمان است که در همین رابطه با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم. تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم و یا در حال انعقاد است که بتوانیم از ظرفیت آن‌ها بابت افزایش میزان مشارکت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این سازمان‌ها، سازمان بسیج کشور بوده است که همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم با آن‌ها صورت گرفته است تا این پویش را بتوانیم در بین بانوان اجرا کنیم. از این طریق هم بانوان بسیجی برای اهدای خون حضور پیدا می‌کنند و هم از ظرفیت این افراد برای اطلاع‌رسانی در محلات تهران و سایر استان‌ها استفاده می‌شود.

بانوان، سالم‌ترین منابع خونی را تشکیل می‌دهند
معاون اجتماعی سازمان انتقال خون تصریح شد: بانوان جزو اهدا‌کنندگانی هستند که بدلیل صداقت و تعهد اخلاقی که هم نسبت به خانواده و هم نسبت به جامعه دارند، سالم‌ترین و بهترین منابع خونی ما را تشکیل می‌دهند. لذا به دنبال این هستیم که بتوانیم افزایش میزان مشارکت این عزیزان را در امر اهدای خون داشته باشیم. در این پویش برای بانوان آزمایش هموگلوبین انجام می‌شود، اگر سطح هموگلوبین فرد مناسب باشد و کمبود آهن نداشته باشد، پزشک اجازه آغاز فرایند اهدای خون را می‌دهد.

میرزایی تصریح کرد: سال گذشته یک شرکت دارویی معتبر کشور در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، مکمل‌های آهن را به سازمان انتقال خون اهدا کرده است که در طرح مهربانو ما از ظرفیت همین مکمل‌ها برای افرادی که دچار کمبود آهن هستند استفاده می‌کنیم. پس از مدتی مجدداً می‌توانند مراجعه کنند و در صورتی که امکان اهدا خون را داشته باشند فرآیند بحث خون‌گیری انجام می‌گیرد.

شرایط لازم برای اهدای خون
معاون اجتماعی سازمان انتقال خون تأکید کرد: برخی از بانوان ترس از اهدای خون و همین طور ترس از ابتلا به آلودگی‌های عفونی در هنگام اهدای خون را دارند. در حالی که افراد اطمینان خاطر داشته باشند که دستورالعمل‌ها و استاندارد‌های سفت و سختی اعمال شده که همه آن‌ها رعایت می‌شود تا هیچ گونه مشکلی برای اهدا‌کننده خون پیش نیاید. فرایند اهدای خون بسیار یک فرایند ساده است و اگر فرد شرایطش را داشته باشد پذیرش می‌شود. فرد ۱۸ سال تا ۶۰ سال با حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم می‌توانند خون اهدا کنند.

محدودیت‌های اهدای خون
میرزایی خاطر نشان کرد: از جمله موارد محدودیتی که برای اهدای خون تعریف شده، این است که فرد نباید بیماری قلبی و ریوی داشته باشد و بانوان در دوران بارداری، شیردهی و یا قاعدگی خود نمی‌توانند خون اهدا کنند.همین طور افرادی که حجامت و تاتو یا خالکوبی انجام داده‌اند برای مقطعی از اهدای خون معاف می‌شوند، تا بعد از سپری شدن دوره‌ای مشخص می‌توانند مجدداً به جمع اهداکنندگان بپیوندند.

انتهای پیام/

نظر شما