شناسهٔ خبر: 68293187 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خبرداد:

۷۷ درصد تاکسی‌های تهران از شهرهای اقماری معاینه فنی گرفتند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که ۷۷ درصد تاکسی‌های تهرانی از مراکز معاینه فنی اقماری معاینه فنی دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ سید محمد مهدی میرزایی قمی، در مورد آخرین وضعیت مراجعه تاکسی‌های پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳ هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه از این میان، ۱۶ درصد در آزمون آلایندگی، ۸ درصد در آزمون ترمز، ۱۴ درصد در عیوب ظاهری، ۴ درصد در کمک فنر، ۳ درصد دود مشهود آبی(روغن سوزی) و ۶ درصد در نا هم راستایی چرخ ها مردود شدند، گفت: در مجموع ۳۴ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند و تعدادی از این خودروهای مردودی نیز تنها دارای چند نقص بودند.

میرزایی قمی افزود: در حدود ۶۰ هزار تاکسی در شهر تهران فعال هستند که سن بالغ بر ۵۰ درصد آن بالای ۱۰ سال بوده و سالانه بایستی چهار مرتبه و مابقی آن سالانه دومرتبه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. همچنین با لحاظ تعداد و سن تاکسی‌های پایتخت بایستی حداقل سالانه ۱۸۰ هزار نوبت این خودروها به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که با توجه به آمار مراجعات در سال گذشته سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران از این تعداد تنها ۱۶ درصد است.

وی با بیان اینکه برای کلیه خودروهای تاکسی تهران که شامل خودروهای ون تاکسی نیز می‌باشد در مراکز معاینه فنی شهر تهران شرایط ویژه در نظر گرفته شده و هزینه مراجعه نخست این خودروها رایگان است، گفت: بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری سیمفا، مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مقایسه با سایر مراکز کشور به صورت دقیق تر و ضابطه مندتری نسبت به پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی اقدام می‌کند که ۳۴ درصد از تاکسی ها به علت نقص فنی در بار نخست موفق به اخذ معاینه فنی نشدند و این درصد مردودی در مقایسه با سایر مراکز معاینه فنی کشور به صورت معنا داری بیشتر است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در مراکز اقماری تنها ۲۱ درصد از تاکسی‌های پایتخت به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه نخست نشدند که این اختلاف مردودی به صورت شفاف گویای وضعیت و کیفیت معاینه فنی در اطراف تهران است، گفت: بر اساس آمار در حدود ۴۲ هزار تاکسی پلاک تهران از ابتدای سال تا پایان ۲۳ مرداد ماه به مراکز تهران و اطراف آن مراجعه کرده‌اند که سهم مراکز شهر تهران از این تعداد تاکسی پایتخت تنها ۲۳ درصد است و ۷۷ درصد آن به مراکز اقماری مراجعه کرده است.

وی تأکید کرد: بدیهی است پیش بینی راهکارهای قانونی و ضابطه مند جهت الزام مراجعه خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات به ویژه برای خودروهای پر پیمایش در کلان شهر تهران موثر باشد.

نظر شما