شناسهٔ خبر: 68292932 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس گروه ثبت و بررسی ایمنی و عوارض ناخواسته فراورده‌های سلامت محور مطرح کرد

انجام اقدامات لازم برای کاهش خطاهای دارویی

رئیس گروه ثبت و بررسی ایمنی و عوارض ناخواسته فراورده‌های سلامت محور، از اقدامات صورت گرفته برای کاهش خطاهای دارویی در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر مرجان کریمی قوانلو گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر سامانه گزارش دهی آنلاین اشتباهات و عوارض دارویی توسعه یافته است.

وی از تدوین راهکارهای پیشگیرانه از وقوع اشتباهات دارویی و انتشار آن به تمامی مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور از طریق معاونت‌های غذا و دارو و سامانه نسخه الکترونیک خبر داد و افزود: در سه سال اخیر بیش از ١٢٠ مکاتبه با عنوان راهکارهای پیشگیرانه از وقوع اشتباهات دارویی اطلاع رسانی شده است.

کریمی تصریح کرد: این اقدام به منظور اطلاع رسانی علل وقوع اشتباهات دارویی و به کارگیری راهکارهای پیشگیری از وقوع مجدد آنها و در نتیجه کاهش وقوع اشتباهات دارویی با هدف ارتقای ایمنی دارویی بیماران انجام شده است.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی همچنین با اشاره به آموزش موارد راهکارهای پیشگیرانه از وقوع مجدد اشتباهات دارویی توسط معاونت‌های غذا و دارو به حرف پزشکی، ادامه داد: تعداد گزارش‌های آنلاین ثبت شده در سامانه با ارتقا سامانه گزارش‌دهی عوارض و اشتباهات دارویی به منظور تسریع و تسهیل در امر گزارش‌دهی عوارض و اشتباهات دارویی و ارسال ۱۰۰ درصدی گزارش‌های آنلاین از اول تیرماه ۱۴۰۲ عملیاتی شده است.

به گفته کریمی، تعداد گزارش‌های آنلاین ثبت شده در سامانه از حدود ۷ هزار در سال ١٣٩٩ به بیش از ۱۵ هزار گزارش در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی تاکید کرد: همکاران جامعه پزشکی می‌توانند اشتباهات دارویی را با ذکر علل وقوع اشتباه و راهکارهای پیشگیرانه از وقوع آنها در سامانه گزارش عوارض و اشتباهات دارویی به نشانی adr.ttac.ir ثبت و ارسال کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما