شناسهٔ خبر: 68292445 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موافقت اعضای ایزو با پیشنهاد استاندارد بین‌المللی ایران در حوزه نانو امولسیون‌ها

تهران- ایرنا- پیشنهاد جدید استاندارد با عنوان فناوری نانو- نانو امولسیون‌ها - مشخصات، ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری که از طرف ایران از حدود یک سال پیش به ایزو ارائه شده بود پس از بررسی‌های فنی و تخصصی در رای‌گیری توسط ۴۰ کشور عضو کمیته فناوی نانو سازمان ایزو به عنوان یک پروژه جدید استاندارد پذیرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو،‌ این استاندارد برای تعیین ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری نانو امولسیون‌هاست. نانو امولسیون‌ها به طور روز افزون در صنایع مختلف از جمله داروسازی، لوازم آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

استاندارد پیشنهادی که با مسئولیت یکی از شرکت‌های تولیدی فناوری نانو کشورمان و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سازمان ایزو ارائه شده است، روش جامعی برای بررسی ویژگی‌های مختلف نانو امولسیون‌ها ارائه خواهد داد. همچنین روش‌های اندازه‌گیری استاندارد را برای اطمینان از ثبات و قابلیت اطمینان در آزمایش‌ها مشخص خواهد کرد، با ایجاد دستورالعمل‌های واضح، این پروژه به دنبال تسهیل کنترل کیفیت بهتر، افزایش ایمنی محصولات و ترویج نوآوری در توسعه محصولات مبتنی بر نانو امولسیون است.

استفاده گسترده از نانو امولسیون‌ها به دلیل خواص منحصر به فرد آن‌ها، از جمله حل‌پذیری و زیست‌دسترس‌پذیری بهتر، بازار رو به رشدی دارد. نبودِ استاندارد بین‌المللی برای تعیین ویژگی‌ها و روش‌های .اندازه‌گیری، چالش‌هایی را برای تولیدکنندگان، محققان و سازمان‌ها تنظیم‌گر ایجاد کرده است. نبودِ یکنواختی در محصولات نانوامولسیون‌ها می‌تواند به تفاوت‌هایی در کیفیت و اثربخشی محصولات منجر شود

این استاندارد به تولیدکنندگان کمک خواهد کرد تا محصولات نانو امولسیون با کیفیت بالا تولید کنند و در عین حال از رعایت الزامات قانونی اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، استاندارد همکاری میان ذی‌نفعان را توسعه خواهد داد.

فرایند تدوین یک استاندارد بین‌المللی، میانگین ۳ سال زمان نیاز دارد. از ۱۱۰ استاندارد بین‌المللی منتشر شده در کمیته نانو ایزو، ۱۲ استاندارد با مسئولیت کشور ایران راهبری و تدوین شده است و ۳ پروژه استاندارد نیز هم‌اکنون با رهبری ایران در مراحل مختلف در ایزو در حال تدوین قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران اکنون در شاخص تعداد استانداردهای بین‌المللی نانو تدوین شده، بعد از کشورهای آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، و در کنار کشور انگلستان جایگاه چهارم جهان را داراست.

نظر شما