شناسهٔ خبر: 68290341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ایران: پاسخ به اسرائیل در زمان و شرایطی خواهد بود که این رژیم کمترین احتمال را می‌دهد

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در باره زمان پاسخ تهران به رژیم صهیونیستی درپی ترور شهید هنیه، اعلام کرد: احتمالا پاسخ ایران در زمان، شرایط و به‌گونه‌ای خواهد بود که این رژیم کمترین احتمال را می‌دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نمایندگی ایران نزد سازمان ملل سه‌شنبه شب به وقت محلی، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایران تعمدا تا مشخص شدن نتیجه گفت‌وگو‌های آتش‌بس در غزه، پاسخ به رژیم صهیونیستی را به تعویق انداخته است؟، گفت: پاسخ ایران باید دو نتیجه مشخص داشته باشد؛ نخست، باید متجاوز را به دلیل ترور و نقض حاکمیت ملی ایران مجازات کند؛ دوم، باید قدرت بازدارندگی ایران را تقویت کند و پشیمانی شدید رژیم را به همراه داشته باشد تا از تکرار هرگونه تجاوز در آینده جلوگیری شود.

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل همچنین تصریح کرد: همچنین، پاسخ ایران باید از یک اثر سلبی احتمالی تاثیرگذار بر آتش‌بس (غزه) احتمالی اجتناب کند؛ احتمالا پاسخ ایران در زمان، شرایط و به‌گونه‌ای خواهد بود که این رژیم کمترین احتمال را می‌دهد؛ شاید هنگامی که چشمانشان به آسمان و صفحه رادار است، از زمین متحییر شوند و شاید هم ترکیبی از این دو.

نشست دوحه قطر روز‌های ۱۵ و ۱۶ آگوست ۲۰۲۴ (پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳) به‌منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و رژیم صهیونیستی برگزار شد.

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به میزان درباره نحوه واکنش ایران به ترور شهید هنیه و برخی ادعا‌های مقام‎های آمریکایی در این مورد، گفت: موضوع آتش‎بس و حق جمهوری اسلامی ایران در پاسخ دادن به یک رژیم متجاوز که به تمامیت سرزمینی ایران تجاوز کرده و امنیت ملی را مخدوش کرده و مهمان عالی‎رتبه سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در خاک ایران در یک اقدام تروریستی به شهادت می‎رساند، متفاوت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع آتش‎بس موضوعی است که اکنون مطالبه جهانی است، اظهار کرد: بیش از ۱۰ ماه کشتار بی‎رحمانه فلسطینی‌ها از سوی رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی می‎گذرد که باید متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه این مذاکرات در چارچوب مطالبه جهانی و خواست و اراده طرف فلسطینی که شکل گرفته است، ادامه دارد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مهم‎ترین و قوی‎ترین حامی منطقه‎ای و بین‎المللی برای توقف جنگ است و همواره در این زمینه تلاش کرده است.

کنعانی با بیان اینکه ایران همچنین از تلاش‎های کشور‌هایی که با حسن نیت به‎دنبال برقراری آتش‎بس هستند از جمله کشور‌های دوست ما در منطقه حمایت می‎کند و با آن‌ها مشورت و تبادل نظر می‏‎کند، عنوان کرد: این موضوع با حق مشروع، قانونی و شناخته‎شده ایران در پاسخ به متجاوز ارتباط مستقیمی پیدا نمی‎کند؛ به گفته کنعانی، جمهوری اسلامی ایران از منظر منشور ملل متحد و حقوق و قوانین بین‎‏المللی حق دارد از امنیت و تمامیت ارضی خود در برابر متجاوز دفاع کند.

کنعانی با تاکید بر اینکه اگر تمامیت ارضی کشوری مورد تعدی قرار بگیرد و شورای امنیت نتواند حقوق آن کشور را استیفا کند این حق آن کشور است از حقوق خود دفاع کند، گفت: دو موضوع پاسخ ایران و آتش‎بس غزه جداگانه است و ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند؛ ایران در عین اینکه بر حق مسلم و ذاتی خود در تنبیه متجاوز تاکید دارد، اما در عین حال به دوستان خود گفته است که به‎دنبال تشدید تنش نیست.

انتهای پیام/

نظر شما