شناسهٔ خبر: 68290289 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

غریبه؛ زخم مافیای دارو بر بال پروانه‌ها

سریال «غریبه» را می‌توان یکی از آثار متفاوت تلویزیون دانست که هم در گونه پلیسی ساخته شده و هم مضمون درام و خانوادگی دارد. اتفاقی که شاید تا به‌حال در سریال‌های تلویزیونی کمتر شاهد بودیم.این مجموعه ۳۶ قسمتی که از شنبه ۲۷ مرداد روی آنتن شبکه سه رفت، درباره یک نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، ناگهان براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه‌سال پیش در دریا غرق شده، زنده است.وی در جست‌وجوی این راز با داستان‌های تو‌در‌تویی مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -
 
البته در این مجموعه قرار است به مسأله بیماران پروانه‌ای هم پرداخته شود. بیمارانی که بسیارشکننده هستند اما مسأله مهمی که این بچه‌ها با آن درگیر هستند، مافیای داروست که در این قصه هم به آن موضوع پرداخته می‌شود. سروش محمدزاده که پیش از این تجربیات بسیاری در ساخت مجموعه‌هایی چون: سوران، همبازی و نوار زرد داشته، این‌بار سراغ موضوعی رفته که به قول خودش چالش جذاب و متفاوتی برایش بوده است. این مجموعه توسط جواد فرحانی، تهیه شده و جایگزین مجموعه «سرزمین مادری» است. بر‌این‌اساس جام‌جم با مهدی خلجی مدیر‌گروه تولیدات حادثه‌ای سیما فیلم، جواد فرحانی تهیه‌کننده، سروش محمدزاده کارگردان، رضا فیاضی و پوراندخت مهمین از بازیگران این مجموعه گفت‌و‌گویی داشته که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:
   
موضوع این سریال برایم دغدغه است
سروش محمدزاده، کارگردان غریبه این اواخر سریال تاریخی «سوران» را روی آنتن شبکه یک داشت که سرگذشت سوران، جوان آزاده‌ کُردی را در التهابات دهه ۵۰ منطقه کردستان به تصویر می‌کشید. محمدزاده که پیش از این هم تجربه ساخت مجموعه پلیسی «نوار زرد۲» را داشته است، در گفت‌وگو با جام‌جم در‌خصوص ویژگی‌های مجموعه غریبه بیان می‌کند: این مجموعه یک ملودرام معمایی، پلیسی است که فکر می‌کنم بتواند خانواده‌ها را با خود همراه کند.می‌توانم بگویم ملودرام این مجموعه از کارهای قبلی‌ام بیشتر است و به همین‌دلیل خانواده‌ها خیلی بیشتر می‌توانند با این مجموعه ارتباط برقرار کنند. البته امیدوارم پیش‌بینی ما دقیق  باشد و مردم داستان و شخصیت‌ها را دنبال کنند و قصه‌ها برای‌شان جذابیت داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: بعد از سوران چند کار به من پیشنهاد شد که یکی از آنها فیلم سینمایی بود. اما من در زمینه ساخت فیلم سینمایی همیشه سراغ کارهایی می‌روم که به‌نوعی دغدغه شخصی خودم باشد. بنابراین خیلی‌سخت پیشنهادات سینمایی را می‌پذیرم. اما در حوزه سریال‌سازی چند‌کار با ژانرهای گوناگون به من پیشنهاد شد. از آنجایی که غریبه تلفیقی از چند ژانر و برایم دغدغه بود و من هم‌ چنین ژانری را تا به‌حال تست نکرده بودم، برایم تجربه متفاوتی بود؛ دوست‌داشتم این سریال را بسازم. چون به‌نظرم چالش تازه‌ای برایم بود و تعداد قسمت‌هایش هم بیشتر از همه سریال‌هایی بود که تاکنون ساخته‌ام. از طرفی قرار است این سریال از شبکه‌سه پخش شود و من تا به‌حال تجربه همکاری با این شبکه را نداشتم. بنابراین مجموع این عوامل باعث شد تا غریبه را بسازم و این کار ار دوست داشته باشم.گونه ملودرام، پلیسی از جمله گونه‌هایی است که شاید با غریبه اتفاق تازه‌ای در تلویزیون برایش رقم بخورد. محمدزاده در این باره توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم سریال‌هایی که تا به امروز ساخته شده‌اند، اغلب یا ملودرام بودند یا پلیسی و تلفیق این دو ژانر را شاید کمتر در تلویزیون داشتیم. از آنجایی که این دو ژانر در این سریال در هم تنیده می‌شود، به نظرم مخاطبی که بیننده سریال خواهد بود، از همان قسمت‌های ابتدایی پیگیر و همراه داستان و کاراکترها می‌شود. 
وی همچنین می‌افزاید: یک بخشی از کار محتواست که به لحاظ محتوایی ما در این مجموعه به موضوعی ورود کرده‌ایم که به بحث قاچاق دارو و اختلال در بازار دارو مرتبط است که به ایجاد مشکلاتی برای بیماران خاص منجر می‌شود. این موضوع از ابتدا برای ما اهمیت داشت و می‌خواستیم بخشی از دغدغه بیماران پروانه‌ای را در این مجموعه نشان بدهیم. موضوع بعد، بحث ساختاری است که من سعی کردم از همان ابتدای شروع کار، سریالی با کیفیت بالا در زمینه فنی و بصری به مخاطب ارائه دهم که در واقع فراتر از استانداردهایی باشد که در تلویزیون اجرا می‌شود. البته این کار از نظر من فراتر از استانداردهای تلویزیون نیست، بلکه فراتر از آن چیزی است که معمولا در تلویزیون اجرا می‌شود. یعنی همه کارها باید به این شیوه ساخته شوند. من فقط سعی کردم آن را به استانداردهای بصری مورد پسند مخاطب نزدیک کنم.ما با همین بودجه و هزینه‌ای که به سریال‌های تلویزیونی اختصاص داده می‌شود، به لحاظ فنی کیفیت را به گونه‌ای ارتقا دادیم که مخاطب متوجه شود به او احترام گذاشته شده است.
   
غریبه با حدود ۱۷۰ لوکیشن 
غریبه یک سریال پر لوکیشن و پربازیگر است و چهره‌های سرشناسی در آن حضور دارند. یکی از ویژگی‌های این مجموعه همین مسأله است که محمدزاده در این باره عنوان می‌کند: تهران، شمال و بخشی از کار در ترکیه مقابل دوربین رفت و می‌توانم بگویم یکی از سخت‌ترین کارهایی که در این حوزه انجام دادم، به لحاظ تعدد لوکیشن، کاراکتر و بازیگران، سریال غریبه بود. یعنی ما در حدود ۱۷۰ لوکیشن و در طول ۲۰۸جلسه و با بیش از ۳۰ ــ ۲۰ بازیگر اصلی فیلمبرداری کردیم. فارغ از این‌که ما بیش از ۱۵۰ بازیگر فرعی هم در این کار داشتیم که همه این موارد باعث می‌شد تولید کار سخت‌تر و پرچالش‌تر شود. البته که من مثل سایر کارهایی که تا به امروز ساخته‌ام سعی کردم چهره‌های جدیدی را به مخاطب معرفی کنم و این مسأله همواره یکی از دغدغه‌های من در فیلمسازی است. البته در این سریال هم چهره‌های جدیدی را معرفی خواهیم کرد که برخی از آنها تجربه بازی مقابل دوربین را نداشتند و سبقه تئاتری دارند و برخی هم پیش از این نقش‌های کوتاهی راداشتند و دراین سریال نقش‌های مهمی به آنها سپرده شده که من به‌شخصه از بازی آنها رضایت داشتم. گرچه نظر مخاطب دراین زمینه مهم‌تر است که امیدوارم همان‌طور که ما از بازی این افراد راضی بودیم، آنها هم راضی و دوست داشته باشند.
محمدزاده درباره پیش‌بینی‌اش از اقبال مخاطب درباره سریال، این‌گونه بیان می‌کند: اصلا نمی‌توان چیزی را به قطعیت گفت و اقبال مخاطب را پیش‌بینی کرد، چون به هر حال یک سریال برای دیده‌شدن به عوامل مختلفی نیاز دارد. ضمن این‌که شاید آنچه که از نظر ما جالب بوده، برای مخاطب جالب نباشد. فقط امیدوارم سریال در زمان پخش دیده شود و مخاطبانش آن را دوست داشته باشند تا زحمات کار همکاران من هم دیده شود. بااین‌‌حال فکر می‌کنم بازگشت حمید گودرزی بعد از چند سال به تلویزیون به‌عنوان بازیگر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. چون دراین مدت تجربه اجرا داشته و چند سالی است که در هیچ سریالی حضور پیدا نکرده. ضمن این‌که ترکیب حمید گودرزی و پژمان بازغی در یک سریال هم شاید برای مخاطب جالب باشد. چون به‌هرحال هر دو از چهره‌های شناخته‌شده و حرفه‌ای در این کار هستند. نکته‌ای که برای من هم جالب است و فکر می‌کنم شاید برای مخاطب هم جالب باشد، این است که آقای اسماعیل محرابی و خانم پوراندخت مهیمن بعد از مجموعه «آینه» که در دهه ۶۰ پخش می‌شد، بار دیگر با هم در یک سریال همبازی شده‌اند. شاید این نکته هم در جذب مخاطب موثر باشد. به‌هرحال ما تلاش کردیم یک سریال خوب و با استانداردهای تلویزیون برای مخاطبان‌مان بسازیم. امیدوارم در زمان پخش بتواند مورد توجه مخاطبان این رسانه قرار بگیرد.
   
داستان‌هایی از مافیای دارو
جواد فرحانی، تهیه‌کنندگی این مجموعه رابرعهده دارد. او پیش از این تهیه‌کننده برنامه‌های هزارداستان، شبی با عبدی و خندوانه بوده است. فرحانی که این روزها مسابقه «پانتولیگ»راهم روی آنتن دارد، درباره ویژگی‌های مجموعه غریبه به جام‌جم می‌گوید: به نظرم مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شد این مجموعه را بسازیم بچه‌های پروانه‌ای، مشکلات دارویی و مافیایی بود که در این زمینه وجود دارد. وظیفه ماست که بتوانیم چنین مسائل مهمی را در قالب سریال نشان دهیم. چون یک‌سری باندهای مخوف در این زمینه فعالیت می‌کنند که برای بیماران مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند و این نکته بسیار مهمی است.ما با استفاده از قالب نمایش سعی کردیم داستانی را روایت کنیم که هم برای مخاطب جذاب باشد و هم این‌که بتوانیم نکات مهمی را از این طریق به آنها منتقل کنیم.  وی ادامه می‌دهد: برای من مهم‌ترین انگیزه‌ای که باعث شد این مجموعه را کار کنم، همین مسأله بود. به‌جز این، غریبه چند داستان دارد و در چند ژانر ساخته شده که در نوع خود می‌تواند جذاب و دیدنی باشد. ‌بخصوص این‌که در این مجموعه برای نخستین‌بار سراغ زندگی شخصی یک مامور امنیتی رفته‌ایم. چون معمولا در سریال‌ها خیلی به سمت خانواده ماموران امنیتی نمی‌روند. همین مسأله باعث جذابیت داستان برای مخاطب می‌شود. ما در این سریال سراغ گذشته آن مامور می‌رویم که جزئی از داستان می‌شود. بنابراین به نظرم کار پربیننده‌ای خواهد بود.قطعا ساخت چنین آثاری چالش‌هایی رابرای سازندگانش درپی دارد که فرحانی دراین‌باره توضیح می‌دهد: یکی از چالش‌های ساخت این مجموعه پرلوکیشن بودن آن است که کار بسیار سختی است. به‌خصوص این‌که برخی از لوکیشن‌ها برای اولین بار در این سریال دیده می‌شوند و پیش از این هم در این لوکیشن‌ها هیج سریالی مقابل دوربین نرفته است. می‌توانم بگویم لوکیشن‌های اصلی‌مان کاملا جدید است که می‌تواند برای مخاطب جالب باشد.این تهیه‌کننده درباره انتخاب و حضور بازیگران این مجموعه هم می‌گوید: به‌هرحال کنار هم قراردادن چنین بازیگرانی و جمع‌کردن آنها کار راحتی نبود. بااین‌حال سعی کردیم چیدمان خوبی داشته باشیم و در کنار چهره‌های شناخته‌شده، چهره‌های جدیدی هم معرفی کنیم که آنها به‌خوبی توانسته‌اند از پس نقش‌های‌شان بربیایند.وی درباره همکاری با سروش محمدزاده هم عنوان می‌کند: نخستین همکاری ما با غریبه شکل‌گرفت.بسیار رابطه حرفه‌ای و خوبی با هم داشتیم. امیدوارم مردم هم درباره این کار نظرات مثبتی داشته باشند. چون به هر حال این سریال حاصل یک کار تیمی است. گرچه فکر می‌کنم غریبه از استانداردهای خوبی برخوردار است و از این نظر می‌تواند دیده شود.
   
یک تیتراژ خوش‌صدا 
از بخش‌های مهم یک سریال تیتراژ آن است که البته در گذشته هم اغلب سریال‌ها با این تیتراژها و خواننده‌ها شناخته می‌شدند. فرحانی درباره موسیقی تیتراژ سریال هم می‌گوید: مهدی پویا، خواننده تیتراژ این مجموعه است که جوان خوش‌صدایی است و فکر می‌کنم مخاطبان این سریال صدایش را دوست داشته باشند. چون صدای سنتی خوبی دارد که روی کار هم نشسته است.
   
نقش متفاوتی دارم
رضا فیاضی رابیشتر باکارهای کودک وبخصوص«قصه‌های تا به تا»درنقش آقای‌جمالی می‌شناسیم. او نویسنده، صداپیشه و کارگردان هم هست. گرچه در سریال‌های تاریخی بسیاری ایفای نقش کرده است. ازجمله حضورش در آثار تلویزیونی می‌توان به این مجموعه‌ها اشاره کرد : معمای شاه، خوشنام، کلاه پهلوی، تبریز در مه، روزگار قریب و هتل.وی یکی از بازیگران اصلی مجموعه غریبه است که درباره حضورش در این سریال و نقشی که ایفا کرده به جام‌جم می‌گوید: من در این سریال نقش پدرزن قهرمان داستان را بازی می‌کنم که حمید گودرزی نقشش را برعهده دارد. او یک فرد دانشگاهی تحصیل‌کرده است و جزو نقش‌هایی است که دوست دارم.فیاضی که اغلب در مجموعه‌های تاریخی حضور داشته، در این‌باره عنوان می‌کند: آقای محمدزاده انسان شریف و خوبی است و وقتی باهم درباره این سریال و نقش من صحبت‌کردیم، بدم نمی‌آمد با او همکاری داشته باشم. از طرفی مدت زیادی بود کار نکرده بودم. ضمن این‌که همیشه دو موقعیت در سریال‌ها داشتم که یا کار تاریخی بازی می‌کردم که از «امیرکبیر» گرفته تا «معمای شاه» بیشتر نقش‌هایم فرنگی بوده یا اگر سریال تاریخی بازی نکنم سراغ کارکودک می‌روم و به همین ‌دلیل خیلی‌ها من را با «زی‌زی‌گولو» و «دنیای شیرین» می‌شناسند و با آن خاطره دارند. بنابراین خیلی نقش‌های دیگر را بازی نکرده بودم. فکر می‌کنم آخرین‌کاری که در حوزه اجتماعی داشتم «بچه‌های نسبتا بد» بود که سال‌های زیادی از آن می‌گذرد و لذا بازی در سریال غریبه می‌توانست اتفاق خوب و جذابی برایم باشد. بنابراین وقتی فیلمنامه را خواندم به‌نظرم کار خوبی آمد و بااشتیاق بازی در این سریال را پذیرفتم.وی درباره همکاری‌اش با سروش محمدزاده هم توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم در سینما باهم کار کرده بودیم. خیلی به‌خاطر ندارم. چون اگر همکاری بوده به سال‌های دور برمی‌گردد، اما همکاری خیلی‌خوبی در این سریال باهم داشتیم. به‌نظرم آقای محمدزاده مرد خوبی است؛ هم کارش را بلد است و سر کار با او دغدغه‌ و مشکلی نداشتم، خیلی به پیشکسوت‌ها احترام می‌گذاشت و این احترام گذاشتن و فضایی حاکم بر کار برایم بسیار لذت‌بخش بود.
   
آرامش پشت صحنه 
پوراندخت مهیمن آخرین حضورش در تلویزیون به بازی درمجموعه«رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی برمی‌گردد. وی سال‌هاست که در این عرصه فعالیت می‌کند و در مجموعه‌های بسیاری ایفای نقش کرده است؛ از‌جمله: بازپرس، آزادی مشروط، برادر، کیمیا، معراجی‌ها و خداحافظ بچه. وی درباره نقشی که در غریبه  سریال بازی کرده، به جام‌جم می‌گوید: من فکر می‌کنم غریبه سریال خوبی شده و پربیننده خواهد بود؛ چون سروش محمدزاده یک کارگردان بسیار با‌شعور، فهیم و باهوش است و جزو کارگردان‌های بی‌ادعاست. کار با حساسیت‌های خوب انجام شده و افرادی که آقای محمدزاده کنار هم گذاشته خیلی خوب و حرفه‌ای هستند و خودش هم خیلی خوب کارگردانی کرد. به‌هر‌حال مخاطب به‌دنبال قصه و بازی خوب است که با مدیریت تهیه‌کننده و کارگردان این اتفاق در غریبه افتاده است.وی در همین زمینه ادامه می‌دهد: من درسریال «نوار زرد۲» هم با آقای محمدزاده همکاری داشتم. با این‌که گاهی کم و کسری‌هایی معمولا در کارها است اما ایشان سر کار این‌قدر به همه انرژی می‌دهد که او را تحسین می‌کنم. چون نقش کارگردان و آرامشی که در کار دارد روی کار بازیگر هم تأثیر می‌گذارد. من از نقشم در این کار خیلی راضی هستم. نقش مادر پژمان بازغی و هلن نقی‌لو را بازی کردم که به نظرم هلن نقی‌لو یک بازیگر جوان و بسیار با‌استعداد است. داستان هم خوب است. مهیمن همچنین می‌افزاید: مردم کار خوب را همیشه می‌بینند ولی این کار با تبلیغات می‌تواند بیننده بیشتری داشته باشد. 
   
دوباره مادر پژمان بازغی شدم
مهیمن درباره بازیگران این سریال هم می‌گوید: من و پژمان بازغی خیلی راحت در این سریال با هم کار کردیم. چون در سریال «بیگانه‌ای با من است» هم نقش مادر پژمان را بازی کرده بودم و باز پسرمن بود. بنابراین سر کار هیچ تنشی با هم نداشتیم. امیدوارم خروجی خوبی داشته باشد و همه بیننده کار باشند و از دیدن آن لذت ببرند. من از جوانی تا به امروز با تلویزیون کار کرده‌ام و نسبت به آن عرق دارم و انگار تلویزیون، خانه دوم من است. بنابراین دوست دارم کارهای خوب پخش شود و مردم ببینند و لذت ببرند. امیدوارم این سریال را هم دوست داشته باشند.

مدیر گروه تولیدات حادثه‌ای سیما فیلم مطرح کرد 
غریبه؛ یک سریال ملودرام معمایی

سریال غریبه یکی از تولیدات سیمافیلم است که در همین زمینه مهدی خلجی، مدیرگروه تولیدات حادثه‌ای سیمافیلم در گفت‌وگو با جام‌جم بیان می‌کند: سریال غریبه در ۳۶ قسمت برای پخش از شبکه سه تولید شده است. بازیگران شاخص و مطرحی در این کار بازی می‌کنند و داستان جالبی هم دارد. وی در پاسخ به این سؤال که این مجموعه براساس زندگی یکی از نخبه‌های حقیقی ساخته شده یا نه هم توضیح می‌دهد: به‌هرحال چنین نخبه‌هایی وجود دارند و چون ما گروه حادثه‌ای سیمافیلم هستیم، مواردی به ما ارجاع می‌شود یا دوستان نویسنده سراغ موضوعاتی می‌روند و تحقیق می‌کنند که در واقعیت وجود داشته است. البته که برای دراماتیزه کردن نمایش تلویزیونی، همه موارد واقعی نیست، اما حتما پایه آنها حقیقی است.دانشمندی که درحوزه تهیه و تولید بیماران خاص مثل بیماران پروانه‌ای درقصه این سریال است، حتما درواقعیت هم وجود دارد.خلجی همچنین درباره وجودفضای حادثه‌ای و تعقیب‌وگریز در سریال می‌افزاید: حتما همین‌طور خواهد بود. هم معماگونه است و هم فضای ملودرام اجتماعی دارد. ضمن این‌که بحث‌های امنیتی هم در آن مطرح است؛ این‌که چرا کشورهای متخاصم امتیاز تولید دارو را می‌خرند و در اختیار بیماران دنیا قرار نمی‌دهند.  وی درباره اقبال مخاطبان به نمایش فضای امنیتی در سریال‌ها می‌گوید: خوشبختانه مخاطبان به این ژانر علاقه‌مند هستند. دنیا هم رویکردی این‌چنینی دارد و حدود دو ماه پیش هم سریال «رخنه» را داشتیم که درباره صنعت موشکی کشوربودوخوشبختانه خوب هم دیده شد.ژانر معمایی و پیچیدگی‌ها و تعلیق‌های فضای سریال مخاطب را با خود درگیر می‌کند.همچنین بحث عاشقانه‌ها و درگیر شدن عناصر خانوادگی به جذابیت سریال می‌افزاید و در دیده‌شدن آن کمک‌کننده است. از طرفی مردم ژانر معمایی را هم دوست دارند.

بازیگران و نقش‌ها 
۱- حمید گودرزی، در نقش دکتر امیرعلی سماواتی، پژوهشگر و محققی است که روی داروی بیماران پروانه‌ای کار می‌کند، اما این تحقیقات توسط عده‌ای به سرقت می‌رود.

۲- پژمان بازغی نقش سینا، یک مامور امنیتی را بازی می‌کند که پرونده دزدیده شدن تحقیقات یک دانشمند به او سپرده می‌شود.

۳- اسماعیل محرابی، در نقش دکتر بهرام ضیایی، واردکننده دارو به کشور و کسی است که در جریان قصه به‌نوعی با این پرونده درگیر می‌شود.

۴- پوراندخت مهیمن، نقش مادر سینا را بازی می‌کند که در این درام خانوادگی نقش موثری دارد.  او بعد از «بیگانه‌ای با من است» بار دیگر نقش  مادر پژمان بازغی را بازی می‌کند.

۵- محیا دهقانی، در این سریال نقش راحله سعادت را بازی می‌کند که همسر سیناست و بار ملودرام داستان را به دوش می‌کشد.

۶- مهشید جوادی، دکتر ارغوان سماواتی این قصه است که درواقع نامزد امیرعلی سماواتی است و بخش دیگری از بار ملودرام روی دوش این شخصیت است.

۷- رویا جاویدنیا، نقش‌ مرجان خان‌بابایی را ایفا می‌کند و یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایش را در این سریال ایفا کرده است.

۸- بهار قاسمی، ایفاگر نقش مژگان است که در این سریال ماجرای جذابی دارد. این بازیگر پیش از این تجربه بازی در مقابل دوربین را نداشته است.

۹- گلنوش قهرمانی نقش تلمارا بازی می‌کند.او نیزیکی ازکاراکترهای اصلی این مجموعه است که با این سریال به مخاطبان تلویزیون معرفی می‌شود.

۱۰-عاطفه محرابی یکی ازغافلگیری‌های این داستان است که از قبل تئاتر کار کرده و یکی از نقش‌های اصلی سریال را بازی می‌کند.

۱۱- هلن نقی‌لو، نقش خواهر سینا را بازی می‌کند که جزو نقش‌های مهم اوست و به گفته کارگردان می‌تواند آینده خوبی در این حرفه داشته باشد.

نظر شما