شناسهٔ خبر: 68289999 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بازی روانی با جانیان صهیونیست / اقدام حزب الله در فیلم بردای از مراکز حساس دشمن چرا مهم است؟

اکنون تمام مراکز حساس دشمن تا عمق  50کیلومتری زیر نفوذ موشکی و پهپادی مقاومت قرار دارد و این آسیب و هزینه های سنگینی به رژیم تحمیل کرده است

صاحب‌خبر -

حزب الله لبنان طی روزهای اخیر و همزمان با افزایش تنش ها با رژیم صهیونیستی، ضمن رونمایی از شهرک موشکی زیرزمینی خود با انتشارتصاویر پهپادی از مراکز حساس رژیم و پرواز این پرنده های بدون سرنشین حتی بر فراز ویلای شخصی بنیامین نتانیاهو در منطقه «قیصر» به انجام مانور قدرتی در مقابل دشمن روی آورد.

نمایش خیره کننده مقاومت لبنان در حالی است که حزب الله کمی پیش از سال ۲۰۰۶ اقدام به استفاده از پهپاد در ساختار دفاعی و نظامی خود  کرد و در حال حاضر بر اساس آنچه که اطلاع رسانی شده این جنبش پهپادهایی از خانواده «شاهد ۱۲۹»، «مهاجر» و «کرار» را در اختیار دارد.

150 میلیارد دلار سرمایه، در تیررس مقاومت

البته مرکز پژوهش های «آلما» رژیم صهیونیستی سال ۲۰۲۱ طی گزارشی اعلام کرده بود که حزب الله لبنان حدود ۲ هزار هواپیمای بدون سرنشین دارد که شماری از آن ها پهپادهای پیشرفته است و توسط این گروه تولید شده است. در همین راستا فابیان هینز پژوهشگر دفاعی و نظامی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک پیش از این اعلام کرده بود که مقاومت لبنان با پیشرفت و توسعه صنعت پهپادی به مقابله با برتری هوایی رژیم اسرائیل رفته است. جنگ پهپادی وحشت زیادی در اسرائیل ایجاد کرده و بویژه پس از مانور قدرت هواپیماهای بدون سرنشین حزب الله بر فراز خانه نتانیاهو، ایتای بلومنتال خبرنگار نظامی شبکه کان در گزارشی اعلام کرد که حزب الله برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در نوار غزه از پهپاد «شاهد۱۰۱» استفاده که شناسایی و رهگیری آن برای سامانه های پدافندی و نیروی هوایی بسیار دشوار می باشد استفاده کرده است. همزمان برخی منابع عبری به حجم زیاد اهداف در دسترس حزب‌الله در جبهه شمال اشاره کرده و نوشته‌اند: 150 میلیارد دلار سرمایه، در تیررس مقاومت قرار دارد چرا که رژیم صهیونیستی «بخش اصلی صنایع غذایی و انرژی خود را در شمال مستقر کرده است» و هرگونه ماجراجویی تل اویو در ورود به جنگ با لبنان می‌تواند زیان اقتصادی جبران ناپذیری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار را بر این رژیم تحمیل نماید.

ترسیم خطوط جدید درگیری

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس در تبیین توانایی نظامی حزب الله بویژه در حوزه پهپادی، گفت: امروز رژیم صهیونیستی در حوزه معادلات میدانی، نظامی و امنیتی در برابر محور مقاومت متحمل شکست های سنگینی شده است و در این مسیر اقدام حزب الله در تصویر برداری از محل زندگی نتانیاهو، نشان دهنده ترسیم خطوط جدید اعمال شرایط روحی و روانی جدید مقاومت بر علیه صهیونیست ها است.

وی تصریح کرد: پهپادهای رادار گریز حزب الله علاوه بر انتشار عکس های محل اقامت نتانیاهو، مناطق حساس دیگری را در تل آویو  شناسایی کردند و این یعنی ساختار پدافندی و راداری رژیم بر خلاف تبلیغات صورت گرفته بشدت اسیب پذیر است. البته این اقدامات بازدارندگی مقاومت را افزایش می دهد و پیام  روشن و شفافی برای آمادگی همه جانبه اعلام می نماید و چنین روندی صهیونیست ها را بیش از پیش زیر فشار روانی قرار می دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به میزان تاثیرگذاری این نوع نمایش قدرت حزب الله بر دشمن اشاره کرده و افزود: هنگام رونمایی مقاومت از شهر موشکی زیرزمنی خود، مقامات سیاسی و نظامی رژیم تلاش کردند آن را به رونمایی از موشک عماد  4 کاهش دهند این درحالی است که رونمایی از شهر موشکی دشمن و حامیان غربی- عربی اش را شگفت زده کرده بود. صهیونیست ها در طول بیش از ده ماه جنگ غزه، تمام تلاش خود را بر روی این مسئله معطوف کرده بودند تا اضلاع مختلف جبهه مقاومت به خصوص حزب الله را به گونه ای زیر کنترل خود قرار دهند، اما عملیات های حزب الله و رونمایی از شهر موشکی و عملیات های خیرکننده پهپادی سران رژیم صهیونیستی را بشدت غافلگیر نموده است.

صدرالحسینی در انتها اظهار داشت: حزب الله تاکنون توانسته با برنامه ریزی دقیق و مدیریت میدانی بخش قابل توجهی از شهرک نشین های شمال سرزمین های اشغالی را از این منطقه فراری دهد. اکنون تمام مراکز حساس دشمن تا عمق  50کیلومتری زیر نفوذ موشکی و پهپادی مقاومت قرار دارد و این آسیب و هزینه های سنگینی به رژیم تحمیل کرده است.

نظر شما