شناسهٔ خبر: 68287895 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کشف گروگانگیری تازه در پرونده اتباع گروگانگیر

روزنامه جوان

پس از چند باری که با حفیظ تلفنی صحبت کردم، او ادعا کرد قصد دارد ۲ میلیون دلار برای محصول ما سرمایه‌گذاری کند و همین پیشنهاد وسوسه‌کننده من و مدیر شرکت را برای بستن قراردادی راهی افغانستان کرد، اما خبر نداشتیم که حفیظ برای اخاذی از ما تله گذاشته‌است

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: همزمان با دستگیری هفت افغانی که چهار مرد تاجیکستانی را برای اخاذی به گروگان گرفته‌بودند، دو تاجر ایرانی هم علیه آن‌ها اعلام جرم کردند. تاجران ایرانی سه سال قبل در افغانستان به گروگان گرفته شده‌بودند. 
صبح دیروز سه‌شنبه سی‌ام مردادماه دو تاجر ایرانی به دادسرای امور جنایی تهران رفتند و از دو اتباع که چند روز قبل در جریان گروگانگیری چهار مرد تاجیکستانی دستگیر شده‌بودند به اتهام گروگانگیری آن‌ها در سه سال قبل شکایت کردند. یکی از شاکیان در توضیح ماجرا گفت: «من مهندس هستم و به عنوان مشاور مدیر عامل یک شرکت تولیدی نانو دارو مشغول به کار بودم. سه سال قبل که همه جهان درگیر ویروس کرونا بود، شرکت ما هم با مشکلاتی روبه‌رو شد که همان زمان با مردی به نام حفیظ اهل افغانستان آشنا شدم که خودش را تاجری سرشناس معرفی کرد. ما هدفمان این بود که با کشور‌های دیگر ارتباط برقرار کنیم و در آنجا نمایندگی محصولاتمان را به تاجران سرشناس آن کشور‌ها واگذار کنیم و از طریق آن‌ها محصولاتمان را بفروشیم.»
وی ادامه داد: «پس از چند باری که با حفیظ تلفنی صحبت کردم، او ادعا کرد قصد دارد ۲ میلیون دلار برای محصول ما سرمایه‌گذاری کند و همین پیشنهاد وسوسه‌کننده من و مدیر شرکت را برای بستن قراردادی راهی افغانستان کرد، اما خبر نداشتیم که حفیظ برای اخاذی از ما تله گذاشته‌است. حفیظ برای ما بلیت هواپیما به مقصد مشهد گرفت و قرار بود از آنجا یکی از دوستانش ما را به مرز برساند و تحویل کارکنان حفیظ بدهد و بعد راهی افغانستان شویم. او از من خواست چند دستگاه تلفن همراه گرانقیمت بخرم و من به او گفتم پول ندارم، اما دوستم برای او دو ساعت طلای گرانقیمت خریده‌بود تا پس از بستن قرار داد پول آن را بگیرد.»
تاجر میانسال ادامه داد: دوست حفیظ در مرز ما را تحویل مردی داد که با خودروی شاسی‌بلند مدل بالایی منتظر ما بود. ما سوار شدیم و مرد جوان به راه افتاد، اما در میانه راه مسیرش را تغییر داد و از بیراهه حرکت کرد. او به ما گفت جاده در دست داعشی‌ها و طالبان است و اگر در دام آن‌ها گرفتار شویم، جانمان را از دست می‌دهیم و به همین دلیل باید از بیر‌اهه برود. راننده از ما خواست سرمان را زیر صندلی ببریم تا دیده نشویم، اما من متوجه شدم خودروی شاسی بلند دیگری که در تعقیب ما بود. پس از طی مسافتی راننده توقف کرد و از داخل خودرویی که ما را تعقیب می‌کرد، سه مرد مسلح پیاده شدند و به زور دست و پای ما را بستند. تازه متوجه شدیم حفیظ با نقشه‌ای حساب‌شده ما را برای اخاذی گروگان گرفته‌است. آدم‌ربایان ما را به کلبه‌ای دور افتاده منتقل کردند و از ما خواستند با خانواده‌هایمان صحبت کنیم و از آن‌ها بخواهیم برای آزادی‌مان ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کنند.»
 
 ۲۱ روز گروگان 
شاکی در ادامه گفت: «آن‌ها چند روزی در کلبه بیابانی ما را شکنجه دادند و ما هم از ترس جانمان با خانواده‌هایمان تماس گرفتیم و در نهایت گروگانگیران راضی شدند با گرفتن ۱۲۰ هزار دلار ما را رها کنند. قرار بود خانواده‌های ما ۱۲۰ هزار دلار را به فرد مطمئنی بدهند تا او دلار‌ها را به آن‌ها برساند، اما هر کسی را معرفی می‌کردیم، آن‌ها قبول نمی‌کردند تا اینکه کارگری افغان که سال‌های قبل در خانه مادربزرگم باغبانی می‌کرد، انتخاب شد و دلار‌ها را به آن‌ها رساند. گروگانگیران خشن پس از ۲۱ روز ما را دست و پا بسته در جاده‌ای رها کردند و ما هم به سختی دست و پایمان را باز کردیم و با ترس و دلهره به سمت مرز ایران حرکت کردیم. با هزار گرفتاری و سختی به مرز رسیدیم و بعد هم فهمیدم خانواده‌های ما از گروگانگیران شکایت کرده‌اند.»
 
 شناسایی در صفحه حوادث 
شاکی در پایان گفت: «در این سه سال پرونده ما در جریان بود و مأموران هم هیچ ردی از گروگانگیران پیدا نکردند و حتی پلیس اینترپل هم موفق به شناسایی و دستگیری متهمان نشدند تا اینکه چند روز قبل صفحه حوادث روزنامه‌ها را خواندیم که خبر دستگیری گروگانگیرانی را به سرکرد‌گی پرویز مافیا چاپ کرده‌بودند. گروگانگیران چهار مرد تاجیکستانی را گروگان گرفته و مأموران هم آن‌ها را دستگیر کرده‌بودند. وقتی خبر را خواندم حادثه سه سال قبل خودم و دوستم به یاد آمد که گروگانگیران چند باری نام پرویز مافیا را به عنوان سرکرده خودشان به زبان آورده بودند و وقتی هم به چهره افراد دستگیر شده دقت کردم، متوجه شدم دو نفر از آن‌ها شباهت زیادی به گروگانگیران ما دارند. ما احتمال می‌دهیم این دو نفر همان متهمانی هستند که سه سال قبل ما را در افغانستان گروگان گرفتند و از خانواده‌های ما اخاذی کردند.»
با شکایت دو مرد تاجر قاضی سالار صنعتگر، بازپرس دادسرای امور جنایی دستور تحقیقات از متهمان را صادر کرد و قرار شد متهمان با شاکیان مواجه حضوری شوند. 
 
 گروگانگیری ۴ تاجیکستانی 
بر اساس این گزارش چند روز قبل اعضای خانواده‌ای اهل کشور تاجیکستان به اداره پلیس رفتند و از چند مرد ناشناس به اتهام گروگان گرفتن چهار مرد تاجیکستانی شکایت کردند. 
بررسی مأموران پلیس پایتخت نشان داد چهار مرد تاجیکستانی که قرار بوده از طریق چند قاچاقچی انسان به کشور امریکا منتقل شوند، در تهران ربوده شده‌اند. گروگانگیران پس از این حادثه برای آزادی گروگان‌ها درخواست ۶۰ هزار دلار می‌کنند و از دو خانواده هم موفق به اخاذی می‌شوند، اما دو خانواده دیگر پولی پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل آن‌ها گروگان‌ها را آزاد نمی‌کنند. 
مأموران پلیس در ادامه تحقیقات دریافتند سردسته گروگانگیران که معروف به پرویز مافیا است باهمدستی شش نفر از اعضای باندش چهار مرد تاجیکستانی را ربوده و در باغی در ملارد کرج حبس کرده‌است. با به دست آمدن این اطلاعات، مأموران چهار مرد تاجیکستانی را از دام گروگانگیران نجات دادند و شش عضو باند را هم دستگیر کردند، اما فهمیدند سردسته باند برای فرار به مرز‌های غربی ایران فرار کرده‌است. سپس مأموران راهی غرب کشور شدند و پرویز مافیا را در نقطه صفر مرزی بازداشت کردند. متهمان در بازجویی‌ها به جرم خود اقرار کردند.

نظر شما