شناسهٔ خبر: 68287616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

موافقت سه کمیسیون تخصصی مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو

کمیسیون های انرژی، کشاورزی و عمران مجلس با عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو اعلام موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

جلیل مختار در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون انرژی درباره عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.

در بخشی از سخنان وی آمده است: در راستای اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های جناب آقای عباس علی‌آبادی وزیر محترم پیشنهادی نیرو در دولت چهاردهم در کمیسیون انرژی بر اساس زمان‌بندی ارائه‌شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی دو جلسه کاری در روزهای دوشنبه ۲۲ مردادماه و سه‌شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر این اساس، برخی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مرتبط با حوزه وظایف وزارت نیرو که توسط اعضای این کمیسیون در جلسات مشترک مطرح گردید و راهکارها و برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آنها از سوی وزیر پیشنهادی مطالبه گردید،

وی درباره شرح استعلامات وزیر پیشنهادی گفت: صحت مدارک تحصیلی جناب آقای عباس علی‌آبادی وزیر محترم پیشنهادی نیرو طی نامه شماره ۲۸۲۵۹ تاریخ  ۲۲/  ۰۵/ ۱۴۰۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید؛ در پاسخ به نامه مذکور، وزارت متبوع طی نامه شماره   ۳۶۶۴۲۸/ ۴ تاریخ  ۲۳/  ۰۵/ ۱۴۰۳، مراتب فارغ‌التحصیلی ایشان را به‌ترتیب در مقاطع کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران و دکتری تخصصی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تأیید نمود.
 
وی در پایان چنین نتیجه‌گیری کرد: در نهایت، اکثریت اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، ضمن بررسی سوابق و عملکرد جناب آقای عباس علی‌آبادی وزیر محترم پیشنهادی نیرو، برنامه‌های ارائه‌شده توسط ایشان را از نظر مطابقت با اسناد بالادستی تایید کردند. 

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی نیرو

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

سمیه رفیعی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.

وی در آغاز سخنان خود گفت: در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای دوشنبه ۲۲ مرداد لغایت چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه طی ۳۳ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت این کمیسیون برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی برنامه های وزرای محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هر کدام ۳ساعت و ۱۶ وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان ۱.۵ ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ارزیابی برنامه جناب آقای علی آبادی و تطابق آن با معیارهای عمومی مقررشده نشان می دهد، با وجود ارائه فهرستی نسبتاً جامع از ضعف های موجود، راهبردها و تعهداتی برای تحقق آن، برنامه تدوین شده ایشان از لحاظ تناسب، واقع گرایی، انسجام، آینده نگری، سنجش پذیری، زمانبندی: مطلوب و از لحاظ صراحت، شفافیت و جامعیت: متوسط ارزیابی می شود.

وی افزود: خاطر نشان می گردد اهداف برنامه هفتم پیشرفت به صورت کمی بیان شده و شاخص های کمی قابل سنجش جهت تحقق آن در برش های زمانی سالانه و موضوعی ارائه نگردیده است مانند موضوعات کنترل برداشت های آب زیر زمینی، چگونگی تحقق نیازهای محیط زیستی تالاب ها و استفاده از فناوری های نوین در منابع آبی جدید.

رفعی درابهر بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی و نظر نهایی کمیسیون اعلام کرد: اعضای کمیسیون ضمن بیان نقطه نظرات، سوالات و دغدغه های خود را به ویژه در پرچالش ترین حوزه کشور که همانا آب و تنش های آبی است مطرح نمودند.

در نهایت کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با بررسی گسترده پیرامون سوابق ایشان در اجرا، عملکرد و برنامه ها و استماع نقطه نظرات، ضمن تاکید بر تعامل بیشتر و بهتر با نمایندگان ملت، ایشان را در خصوص روحیه اظهار نظر کارشناسی و فنی، حق مداری و انصاف در مواجهه با نظر منتقدین، اعتقاد به حاکمیت قانون، مدیریت برنامه محور، سبک و شیوه مدیریت، مناسب ارزیابی و صلاحیت ایشان را تأیید و حائز شرایط برای تصدی وزارت نیرو دانستند.  

موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی نیرو

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

عبدالجلال ایری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون عمران درباره عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: شرایط فعلی به گونه‌ای است که در هر دو حوزه آب و برق با چالش‌های اساسی مانند ناترازی آب و برق، توسعه نیافتگی شبکه فاضلاب و فرسودگی شبکه توزیع آب و برق مواجهیم که رفاه و توسعه کشور را با موانع اساسی روبرو نموده است تا جایی که مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ فرمودند «ناترازی سوخت، برق و آب، کشور را رنج می‌دهد». با این شرح کمیسیون عمران بعنوان رکن اصلی مجلس شورای اسلامی در حوزه عمران شهری و روستایی، با حساسیت عملکرد وزارت نیرو در تحقق اهداف و اجرای تکالیف قانونی حوزه آب، فاضلاب و توزیع برق شهری و روستایی را که از مولفه‌های عمران شهری و روستایی می‌باشد مورد پایش و مطالبه قرار می‌دهد. اکنون که با انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، آقای عباس علی آبادی برای تصدی مقام عالی وزارت نیرو معرفی شده‌اند

عبدالجلال ایری نتایج بررسی صلاحیت ایشان برای این مسئولیت خطیر و بر اساس شاخص‌های کارشناسی مجلس شورای اسلامی را چنین عنوان کرد:

الف- گرچه عملکرد ایشان در مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم پاسخگویی ایشان مورد نقد است لیکن سوابق اجرایی و اشراف نامبرده در حوزه فعالیت وزارت نیرو و موفقیت‌های ایشان در برنامه‌های خودکفایی از نقاط قوت نامبرده برای تصدی مقام عالی وزارت نیرو می‌باشد.

• با توجه به ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت که در اجرای ماده (۲۰۲) و بمنظور پشتیبانی کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان انجام می‌شود، برخی از اهداف اسناد بالادستی و قوانین مرتبط از جمله برنامه هفتم پیشرفت، احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و وظایف قانونی وزارت نیرو در برنامه کتبی آقای عباس علی‌آبادی ذکر نشده است که ایشان با حضور در جلسات کمیسیون و ارائه توضیح، متعهد به تحقق این اهداف و اجرای تکالیف قانونی گردید. اهم این موارد به شرح زیر می‌باشد:

۱. حوزه آب در مقایسه با حوزه برق مورد توجه کمتری قرار گرفته است. در هماهنگی بین دستگاهی صرفا به ظرفیت شورایعالی آب بسنده شده و سایر دستگاه های ذی‌مدخل مورد توجه قرار نگرفته و برای توسعه و بهبود شبکه و بازچرخانی فاضلاب، مدیریت تنش‌های آبی شهرها و روستاها برنامه‌های اقدام موثری ارائه نشده است. تامین مالی صنعت آب شیرین‌کن، اجرای سامانه های تله متری و تله کنترل و ایجاد بازار پساب دیده نشده و مباحث کیفی آب،  مدیریت و اقتصاد آب و دیپلماسی آب به نحو موثر مورد توجه قرار نگرفته است.

۲. تداوم و توسعه برخی تجارب موفق وزرای قبلی مانند تقویت تالار برق سبز، معافیت برق تجدیدپذیر از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی، اصلاح ساختار و رابطه مالی شرکت توانیر با وزارت نیرو، توسعه تبادلات بین المللی برق و ... مورد اشاره و تاکید قرار نگرفته است.

وی درباره نظر نهایی کمیسیون اظهار داشت: کمیسیون عمران با توجه به برگزاری جلسات متعدد و استماع توضیحات و تعهدات شفاهی آقای عباس علی‌آبادی در تکمیل برنامه ارسالی و تعهد ایشان به تحقق اهداف کمی و تکالیف قانونی، صلاحیت نامبرده را برای تصدی وزارت نیرو تأیید نمود.

نظر شما