شناسهٔ خبر: 68287326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گردهمایی ائمه جمعه و جماعات استان تهران/ تقدیر از زاکانی در سالروز گرامیداشت روز جهانی مسجد

حوزه/ گردهمایی ائمه جمعه و جماعات استان تهران به مناسبت روز جهانی مسجد، با حضور دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران وحجت‌الاسلام حسین محمدابراهیم رئیس مرکز امور مساجد در مجتمع آدینه شهر تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد امروز در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان این مراسم، بیان کرد: ایام اربعین حسینی را خدمت تمامی ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند متعال همه را توفیق زیارت شش گوشه اباعبدالله(ع) عنایت کند و ما از شفاعت و زیارت ایشان بهره‌مند کند.

وی افزود: امروز مانند سال‌های گذشته در روز جهانی مسجد و بیستمین اجلاس روز جهانی مسجد همه خدمتگزاران مسجد دور هم جمع شده‌ایم تا با آرمان‌های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تجدید بیعت کنیم. ۵۵ سال پیش در روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ میلادی رژیم صهیونیستی با یک نقشه شوم و پلید نسبت به مسجدالاقصی هتک حرمت کرده و قبله‌گاه اول مسلمانان را به آتش کشید و عناد خود را با اسلام آشکار کرد.

وی بیان کرد: در سازمان کنفرانس اسلامی به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران این روز به نام روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد. این روز یک روز انقلابی و به تعبیر مقام معظم رهبری روز مبارزه با رژیم صهیونیستی است. دشمنان اسلام لابی صهیونیستی جهانی، نظام سلطه و استکبار جهانی با مسجد می‌جنگند. آن‌ها اگر بتوانند مساجد را از بین می‌برند.

روز جهانی مسجد روز مبارزه با رژیم صهیونیستی است

محمدابراهیم گفت: امروز در مهد لیبرال دموکراسی غرب مساجد تعطیل می‌شوند و اموال مساجد را مصادره می‌کنند و به مردم اجازه حضور در مسجد را نمی‌دهند. همه این‌ها به خاطر آن است که مشاهده می‌کنند مسجد نقش بی‌بدیلی در بصیرت‌افزایی مردم دارد. مسجد استقامت‌ساز و هسته مقاومت جهان اسلام است. مسجد مجاهدپرور و بصیرت‌آفرین و شهیدپرور است. مسجد است که توانسته ملت‌ها و امت‌ها را در مقابله با نظام سلطه کانهم بنیان مرصوص کند.

وی افزود: به همین دلیل نظام سلطه و لابی صهیونیستی در دنیا با مسجد می‌جنگد. امروز بنا به گزارشات هیچ مسجدی در غزه وجود ندارد و تمام مساجد را با خاک یکسان کرده‌اند. مردم مظلوم و مقتدر غزه با ایستادگی خود و کشته شدن کودکان و زنان با ذکر حسنا الله و نعم‌الوکیل کودکان را دفن می‌کنند.

محمدابراهیم گفت: کودکان غزه امروز آیات صبر می‌خوانند و با همین ایستادگی است که توانسته‌اند علاوه بر کشورهای اسلامی ملت‌های غیر مسلمان را نیز به میدان مبارزه با صهیونیست بکشانند. دیروز بزرگترین راهپیمایی در شیکاگو در اعتراض به پشتیبانی ۲۰ میلیارد دلاری آمریکا از رژیم صهیونیستی برگزار شد. این اثر مقاومت و استقامتی است که درس آن در مسجد داده شده است. مسجد است که می‌تواند ملت‌ها را علیه نظام سلطه به میدان بکشاند. اساسا روز جهانی مسجد روز مبارزه با رژیم صهیونیستی و برائت لسانی و عملی از اسرائیل است. روز جهانی مسجد روز مرگ بر اسرائیل است.

وی گفت: ما امروز به عنوان امامان جماعت استان تهران و به نمایندگی از ائمه محترم جماعت سراسر کشور گردهم آمده‌ایم تا از رژیم صهیونیستی اعلام برائت کنیم و با حمایت از محور مقاومت و مردم مظلوم غزه در مقابل رژیم صهیونیستی بایستیم. امروز همه دنیا منتظر ایران و محور مقاومت است. این‌ نتیجه استقامت مردم است که از مسجد آموخته‌اند. ما باید در این روز با هم عهد ببندیم که مساجد را آباد و برقرار کنیم و با حضور در مسجد با جهاد تبیین بصیرت‌افزایی کنیم و چهره پلید نظام سلطه را آشکار کنیم.

محمدابراهیم بیان کرد: من در این روز لازم است به عنوان خادم مردم در مرکز رسیدگی به امور مساجد از ائمه جماعت تقدیر کنم که با حضور خالصانه خود در سنگر مسجد توانسته‌اید مساجد را آباد کنید. همچنین، از همه ائمه جمعه استان تهران که به عنوان متولیان امر رسیدگی به مسجد در شهرستان‌ها عهده‌دار این وظیفه شده‌اند، قدردانی می‌کنم.

فعالیت ۵۰۰ مسجد تهران درطرح شهیدآرمان

وی‌تصریح کرد: بنده از همه نهادهای پشتیبان از مسجد مانند اوقاف، سازمان تبلیغات، حوزه‌های علمیه، شهرداری‌ها و ... قدردانی می‌کنم. در روز جهانی مسجد لازم است دوباره نقش مسجد را بازخوانی کنیم. قرآن کریم برای خدمتگزاری در مسجد به انبیای الهی ماموریت ویژه داده است و از ایشان برای خدمتگزاری در مسجد عهد و پیمان گرفته است.

محمدابراهیم اظهار کرد: انبیای الهی شرافت خود را در خدمتگزاری یه مسجد می‌بینند. خداوند متعال الگوی خدمتگزاری به مسجد را معرفی کرده است. ائمه جماعت می‌توانند با الگو قرار دادن حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) در مساجد نقش‌آفرینی کنند. اولین ویژگی حضرت ابراهیم(ع) برای خدمت در مسجد اخلاص و روح توحیدی ایشان است. اخلاص ایشان به گونه‌ای بود که از هر چه مظاهر دنیا و غیر خدا است، روی‌گردان بود.

محمدابراهیم تصریح کرد: این غصه بزرگی است که درب برخی مساجد در شهرهای مختلف بسته است. البته برخی مساجد با تاکیدات صورت گرفته برقرار شده است که این مسئله باید عمومیت پیدا کند. دغدغه دوم مقام معظم رهبری برپایی محافل قرآنی در مساجد است. ایشان بارها فرموند که ای کاش! هر مسجدی یک محفل قرآنی داشته باشد. ائمه جماعت باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و نسبت به برپایی محافل قرآنی در مساجد اقدام کنند. در این صورت مسجد رونق پیدا کرده و محل حضور جوانان خواهد شد.

وی بیان کرد: امروز با همکاری مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نزدیک به ۵۰۰ مسجد تهران با طرح شهید آرمان پشتیانی شده و فعال شده‌اند. مساجد امروز رونق زیادی پیدا کرده‌اند و این مسئله باید بیش از پیش رقم بخورد.

درادامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز طی سخنانی در بیستمین اجلاس روز جهانی مسجد گفت: امیدوارم خداوند متعال گره از زندگی اهالی غزه باز کرده و رژیم صهیونیستی را نابود کند. تهران که به تعبیر رهبری خود یک کشور است، آفت‌ها و آسیب‌هایی داشت که یکی از آن‌ها بی‌هویتی کالبدی، عدم توزیع خدمات و امکانات بود.

وی افزود: تهران بعد از ۲۳۵ سال پایتختی دارای نوعی بدقوارگی بوده و با الگوی صحیحی ساخته نشده بود. در تهران با شهروندانی مواجه شدیم که ناراضی بودند و الگوهای نادرستی در شهر وجود داشت که این مسئله به سایر شهرها نیز تسری پیدا می‌کرد. در زمان ورود بنده به شهرداری تهران همچنین، با مدیریت شهری مواجه بودیم که از نفس افتاده و بدهکار بود.

زاکانی بیان کرد: پیامی که از سوی دو شهردار سابق تهران به بنده داده شد، این بود که مسئولیت شما به سر ماه نمی‌رسد و کمتر از بیست روز سقوط می‌کنید. خداوند متعال لطف کرد و خود باب نجات برای ما فراهم کرد و شرایط به سمتی رفت که امروز که ۳۵ ماه از مسئولیت جدید شهرداری می‌گذرد، مستأصل نشده و حتی باب جدیدی برای مدیریت شهری نیز باز شد.

تحول روحی در شهر با طرح شهیدآرمان

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری خود را نماد خدمتگزاری اجتماعی می‌داند، گفت: سخت‌ترین بخش تحولات شهری، تحول روحی در شهر است و ائمه جماعت پرچم‌دار و محور این تحول روحی در شهر هستند. مسجد محور و مجموعه‌ای است که همه ارکان و شرایط پیرامون خود را در جهت رشد و تحول شهر بر محور مسجد بسیج می‌کند. شهرداری تهران نیز خود را موظف به حمایت و همکاری در این زمینه می‌داند و باید کمک کنیم مساجد احیا شده و رشد کنند.

زاکانی بیان کرد: مهمترین کار شهرداری تهران امروز ناظر به روح شهر و بر محور مسجد، مدرسه و خانواده است که در قالب طرح آرمان انجام می‌شود. امروز رویدادهای مختلفی همچون راهپیمایی غدیر، محرم‌شهر، جشن امام رضایی‌ها و ... در همین راستا اجرا می‌شود. کار ماندگاری که برای ما موضوعیت دارد خدمت به مسجد و توسعه محلات با محوریت مسجد است. شهرداری تهران سال گذشته به الگوی ویژه دست پیدا کرد که این الگو شهرکی است که مسجد محور آن بوده و مراکز آموزشی در کنار مساجد آن قرار دارد و مراکز ورزشی زیر نظر این مراکز آموزشی است و همه شهرک طوری طراحی شده که محور اصلی آن مسجد است.

وی با اشاره به اعتراض برخی افراد به ساخت مساجد در پارک‌ها بیان کرد: اگر مسجد وارد پارک‌ها و مجموعه‌های این‌چنینی شود، تضمین کننده رشد معنوی آن مکان خواهد شد. همچنین، شهرداری تهران طرح آرمان را با محوریت و همکاری حوزه علمیه اجرا کرده و شرایط به سمتی رفت که هدف‌گذاری طرح آرمان برای امسال، ۸۰۰ مسجد و ۱۶۰۰ مدرسه را پشتیبانی می‌کند تا دانش‌آموزان به سمت مساجد سوق پیدا کرده و خانواده و آینده خود را بسازند. این دانش‌آموزان می‌توانند از مساجد به ساخت و رشد محلات خود کمک کنند. البته اساس این موفقیت، ائمه جماعت هستند.

زاکانی گفت: در حال حاضر و طی تابستان جاری ۱۸۵ هزار دانش‌آموز در طرح آرمان حضور دارند. امروز مدیران مدارس دنبال طلاب هستند تا دانش‌آموزان را در مسیر رشد و تعالی حفظ کنند. سال گذشته از چهار برابر میانگین آسفالتی که در دهه ۹۰ ریخته شده بود، عبور کردیم که البته وظیفه ما بوده است. در اسفند گذشته بیش از ۵۴۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد کردیم. امسال تعداد اتوبوس‌های شهری به بیش از هفت هزار عدد خواهد رسید.

نظر شما