شناسهٔ خبر: 68286855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عمر ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی اردبیل ۲۵ تا ۳۰ سال است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: عمر ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی در استان اردبیل بسیار بالاست به طوری که عمر مفید این تجهیزات ۱۳ سال است اما در استان اردبیل این میانگین به ۲۵ تا ۳۰ سال می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نوبخت اژدری عصر سه‌شنبه در مراسم گشایش بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته نمایشگاه دارای غرفه‌های متعدد با هدف معرفی توانمندی‌ها در تولید ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی، تجهیزات آبیاری، نهاده‌ها و مبارزه با آفات و بیماری‌هاست که ظرفیت خوبی را فراهم کرده تا بهره‌برداران استان بتوانند از این تجهیزات و امکانات مدرن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: 9 واحد تولیدی و 14 شرکت دانش‌بنیان از استان اردبیل به همراه 51 شرکت تولیدی و فناور از 16 استان کشور در این نمایشگاه حاضر شدند که 34 درصد غرفه‌ها در اختیار صاحبان ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، 36 درصد در اختیار نهاده‌ها و تجهیزات آبیاری و مابقی غرفه‌ها نیز در اختیار سایر بخش‌ها قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: از کل مساحت یک میلیون و 795 هزار هکتاری استان که یک درصد مساحت کشور را شامل می‌شود بیش از 780 هزار هکتار آن اراضی کشاورزی و باغی است که به خاطر این ظرفیت عظیم همه ساله نمایشگاه تخصصی کشاورزی در این استان به عنوان قطب تولید محصولات متنوع کشاورزی برگزار شده تا زمینه برای معرفی این توانمندی‌ها فراهم آید.

اژدری، تولید چهار میلیون تن محصولات کشاورزی را در این استان یادآور شد و افزود: کشاورزان ما تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و امکانات مدرن به ویژه در بخش تجهیزات و فناوری‌های نوین به تولید محصولات کشاورزی اهتمام کرده و زمینه و بستر خوداتکایی را فراهم کنند.

وی به فواید برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: اکثر شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه سعی می‌کنند تا ارتباط مستقیمی را با بهره‌برداران و فعالان عرصه کشاورزی داشته باشند تا به صورت رو در رو مسائل و موضوعات مختلف را مطرح کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ایجاد رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده محصولات کشاورزی و ارائه توانمندی‌ها را در این بخش از دیگر فواید برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: تبادل اطلاعات، دانش فنی با تکیه بر فناوری‌های جدید نیز در این قالب این نمایشگاه انجام می‌شود. 51 شرکت تولیدکننده ادوات کشاورزی فرصت خوبی پیدا کردند تا جدیدترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات خود را در این حوزه ارائه کنند.

وی به عمر بالای ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در استان اردبیل اشاره کرد و یادآور شد: در حالی که عمر مفید این ادوات و تجهیزات کشاورزی 13 سال است اما در استان اردبیل این میانگین به 25 تا 30 سال نیز می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل وجود یک‌هزار و 348 تراکتور را با عمر بالا در این استان یادآور شد و بیان کرد: ما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بخش کشاورزی به هفت هزار میلیارد تومان نیاز داریم که انتظار می‌رود بانک‌های عامل در این زمینه پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند.

اژدری در ادامه سخنانش گفت: این ناوگان فرسوده نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه به افزایش ضایعات تولید و هدررفت منابع منجر می‌شود که انتظار می‌رود با نوسازی ناوگان، بهینه‌سازی سوخت، افزایش تولید و بهره‌وری بالا را شاهد باشیم. در کنار نوسازی تراکتور و ورود یک‌هزار و 510 تراکتور جدید با سرمایه‌گذاری خود کشاورزان، در نوسازی کمباین نیز باید اقدام اساسی انجام شود تا یک‌هزار و 438 کمباین فعال در استان با عمر بسیار بالا نوسازی شده و از ضایعات کارکرد آنها جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: متأسفانه بانک‌های عامل رغبتی به پرداخت تسهیلات در این حوزه ندارند و عمده بانک‌های عامل در این باب پشتیبانی لازم را از کشاورزان انجام نمی‌دهند در حالی که انتظار می‌رود محدودیت منابع در این حوزه از بین رفته و بانک‌های عامل همراهی بیشتری را داشته باشند. 162 میلیارد تومان خط اعتباری نوسازی مکانیزاسیون و خرید در این بخش بوده که متأسفانه تنها در طول ماه پنج روز سامانه باز شده و امکان ثبت اطلاعات در این فرصت محدود وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: نوسانات قیمت و افزایش نرخ خرید این تجهیزات از دیگر گرفتاری‌ها و مشکلات کشاورزان است در حالی که انتظار می‌رود با پرداخت تسهیلات و منابع مورد نیاز در این زمینه حمایت همه‌جانبه از بهره‌برداری بخش کشاورزی انجام شود.

انتهای پیام/131

 
 

نظر شما