شناسهٔ خبر: 68286767 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مهدی عبقری، دبیر اسبق انجمن واردات‌کنندگان موبایل در گفت‌وگو با «انتخاب»:

دولت قبل می‌گفت برخورد با آیفون ۱۴ و ۱۵ رفتاری در مقابل تحریم‌های آمریکا است / ارز بری آیفون دلیل دیگر ممنوعیت واردات آن است

مهدی عبقری، دبیر اسبق انجمن واردات‌کنندگان موبایل در رابطه با علت برخورد با آیفون ۱۴ و ۱۵ بیان کرد: تا یکسال و نیم گذشته که ما پیگیری کردیم، بحث دولت این بود که با توجه به تحریم‌های آمریکا برای کالا‌های ایرانی، تحریم آیفون هم یک رفتار متقابلانه است. ارزبری این کالا هم یک دلیل دیگر ممنوعیت ۱۴ و ۱۵ بود. ما آمار رسمی از ۱۴ و ۱۵ نداریم، اما زمانیکه آیفون ۱۳ وارد می‌شد، ۶۰۰ میلیون دلار ارزبری داشت. کلاً محصولات آیفون از ۱۳ به بالا منع واردات دارد. آیفون ۱۳ هم خیلی وقت است که در بازار تمام شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روز‌ها آیفون 14 و 15 در حصار تصمیمات دولتی گرفتار شده‌اند. تصمیماتی که این دو کالا را قاچاق اعلام کرده و حالا در فکر قطع آنتن آن هاست. دولت با توجیه تحریم آمریکا و ارزبری این تلفن همراه، اقدام به عدم ریجستری آیفون کرد در حالیکه گوشی‌های سامسونگ نیز چنین شرایطی دارند؛ یکی از نگرانی‌های بزرگ هواداران تلفن‌های همراه این است که مجموعه حاکمیت مانند بازار موبایل را هم به بازاری شبیه به خودرو تبدیل کند و با توجیه خودکفایی، خلاقیت و انگیزه و کیفیت را از دارندگان تلفن همراه بگیرد.

مهدی عبقری، دبیر اسبق انجمن واردات‌کنندگان موبایل، درباره قطع آنتن آیفون 14 و 15 به «انتخاب» گفت: آیفون 14 و 15 از روز اول به صورت رسمی وارد کشور نشده و از زمان رونمایی آن هم ستاد مبارزه با قاچاق اعلام کرده که این کالا، قاچاق است و اجازه ورود رسمی به کشور را ندارد. به همین جهت برخورد با این گوشی‌ها تداوم یافته است. قطع کردن این گوشی‌ها هم بخشی از آن برخورد است. آیفون 14 و 15 کاملاً به صورت قاچاق وارد شده و هیچ ثبت سفارشی در آن نداریم. ما هیچ کالا قاچاقی نداریم که اینقدر در دید باشد. مسلماً تمام خریداران آیفون 14 و 15 هم خودشان اطلاع دارند که این کالا از نگاه دولت، غیرقانونی است.

وی در ادامه در رابطه با علت برخورد با آیفون 14 و 15 بیان کرد: تا یکسال و نیم گذشته که ما پیگیری کردیم، بحث دولت این بود که با توجه به تحریم‌های آمریکا برای کالا‌های ایرانی، تحریم آیفون هم یک رفتار متقابلانه است. ارزبری این کالا هم یک دلیل دیگر ممنوعیت 14 و 15 بود. ما آمار رسمی از 14 و 15 نداریم اما زمانیکه آیفون 13 وارد می‌شد، 600 میلیون دلار ارزبری داشت. کلاً محصولات آیفون از 13 به بالا منع واردات دارد. آیفون 13 هم خیلی وقت است که در بازار تمام شده است.

دبیر اسبق انجمن واردات‌کنندگان موبایل، درباره میزان فروش سامسونگ بالای هزار دلار گفت: میزان مصرف سامسونگ و یا گوشی‌های بالای هزار دلاری در کشور، اصلاً با آیفون قابل مقایسه نیست. شما چند نفر را سراغ دارید که اس. 24 سامسونگ در دست بگیرد؟ آیفون چندین برابر سامسونگ طرفدار دارد.
او افزود: یک نفر وقتی آگاهانه یک کالایی را می‌خرد و می‌داند که نمی‌تواند آنتن داشته باشد، چندان نباید در رابطه با این اتفاق تعجب کند. قانون در رابطه با کالا‌های قاچاق تکلیف را مشخص کرده است. اگر این گوشی‌ها از هر طریق آنتن بگیرند، سامانه ریجستری متوجه می‌شود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما