شناسهٔ خبر: 68286263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

وزیر پیشنهادی «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»:

به جرم نکرده اعتراف نمی کنم/ هیچ گاه مدعی «تقلب در انتخابات» نبودیم/ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی «قدرت نرم ایران» هستند

سینماپرس: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: معتقدم در دولت چهاردهم، میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترده‌ای برای تحکیم «وفاق ملی» و توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، سیدرضا صالحی‌امیری روز -سه‌شنبه ۳۰ مرداد- در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز وطن میراث گرانقدر خودش را به ما سپرده است. ما امروز میراث دار امانت شریفی هستیم و اولین شرط امانت داری حفظ آن و سپردن به دست آیندگان است.

وی افزود: من مفتخرم ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در حوزه فرهنگ، هنر، آموزش و تدریس و امنیت سپری کرده ام و از خدای بزرگ بابت همین شاکرم. با آگاهی و وقوف و اهمیت و جایگاه و تشخص و منزلت این سازمان و با انگیزه حفظ تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران عزیز برای پاسداشت و مفاخر نیاکان پیشنهاد این مسوولیت را پذیرفتم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ایران اسلامی بالغ بر یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی دارد که نیازمند برنامه ریزی، سرمایه گذاری و حمایت جدی است. در زمان حاضر توانستیم در ۴ دهه گذشته ۳۵ هزار اثر فرهنگی تاریخی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم و ۵ اثر در آیسسکو ثبت شده است.

گستردگی و تنوع گونه های گردشگری در ایران از گردشگری فرهنگی، مذهبی، زیارتی، سلامت، دریایی، بوم گردی و گردشگری دفاع مقدس همه از اهمیت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی است

صالحی امیری گفت: در صنایع ملموس ایران جایگاه پنجم را دارد. ما با تعریف ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست های خودمان را تنظیم کردیم. راهبرد اول ما توسعه گردشگری داخلی است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بالایی دارد می توانیم با اشتغالزایی و محرومیت زدایی با توسعه گردشگری پیدا کنیم. ظرفیت گردشگری بسیار بالا و ارزان است. می توانیم با تعریف سفرهای ارزان و با کیفیت و تعریف بوم گردی مهاجرت معکوس را به روستاها داشته باشیم.

صالحی‌امیری افزود: ما باید سرمایه گذاری جدید و جامعی انجام دهیم. می‌توانیم از خلیج فارس، جهان تشیع و همسایگان و جهان اسلام به شهرهای مختلف کشور و ۸ هزار قطب فرهنگی یعنی امامزاده ها دعوت کنیم و این نیازمند تعریف یک برنامه منسجم است.

وی گفت: ما می توانیم با توسعه زیرساخت ها، گردشگری را در منطقه به شدت رونق دهیم. می توانیم از دنیای اسلام گردشگران را بیاوریم اما نیازمند زیرساخت ها هستیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مقام معظم رهبری تاکید فرومودند گام‌های استوار برای آینده باید برداشته شود. در دیدار مردمی در روز غدیر خم در آستانه چهادرهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مواریث فرهنگی و تمدنی را از امکانات مهم کشور و گسترش گردشگری برشمردند که لازم است در دولت چهاردهم مورد توجه قرار بگیرد.

برای اولین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از میراث، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده است. حقیر، سیاست، برنامه و خط مشی خودم را تحقق موضوع سیاست کلی نظام و برنامه هفتم توسعه قرار داده ام

صالحی امیری گفت: گستردگی و تنوع گونه های گردشگری در ایران از گردشگری فرهنگی، مذهبی، زیارتی، سلامت، دریایی، بوم گردی و گردشگری دفاع مقدس همه از اهمیت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی است.

وی افزود: باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که تمام ویژگی های ۷ گانه اقتصاد مقاومتی ابلاغی از طرف رهبر انقلاب را در بردارد را باید به عنوان الگوی حکمرانی خوب تعریف شود. چرا که در این فرآیند همه ارکان حکمرانی دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی دخیل هستند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: اقتصاد صنایع دستی از اشتغال‌زاترین بخش های اقتصادی کشور است. اقتصاد گردشگری در دنیا امروز ۱۰ درصد از جی دی پی و ۱۰ درصداشتغال، ۵ درصد از سرمایه گذاری و ۵ درصد از صادرات را تشکیل می دهند.

صالحی امیری گفت: برای اولین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از میراث، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده است. حقیر، سیاست، برنامه و خط مشی خودم را تحقق موضوع سیاست کلی نظام و برنامه هفتم توسعه قرار داده ام و برای اجرایی شدن می دانم آن نیازمند حمایت، راهنمایی، نظارت و پیشتبانی نمایندگان مجلس هستم.

وی افزود: وقتی در تهران فقط ۱۴۰ هتل داریم که تنها ۶ هتل از این تعداد ۵ ستاره است، یعنی بسترهای ما برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر آماده نیست و این وظیفه ماست که بسترهای این موضوع را تا پایان برنامه هفتم آماده کنیم. باید شکاف ها را پر کنیم تا بتوانیم زیرساخت های لازم را برای این کار فراهم کنیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: راهبرد سوم ما جبران محدودیت حریم‌های تاریخی است. حریم‌ها آزاردهنده شد. بیش از ۹۰درصد نمایندگان مجلس در کمیسیون ها و مجامع از ایجاد محدودیت در حرایم ناراضی بودند قول می دهم مورد بازنگری قرار گیرد و باید این مساله اصلاح شود و در دستور کار قرار می دهیم.

متاسفم ام و از ملت ایران و ریاست مجلس عذرخواهی می‌کنم. در اینجا حرف هایی زده شد که ۱۰ سال پیش هم زده شد. اتهام هایی را وارد کردند، آن سال ها مشابه همین هایی که امروز مطرح کردند و من گفتم دروغ است و ساخته پرداخته دشمنان است

صالحی‌امیری دیگر راهبرد را تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قدرت نرم ایران هستند. بزرگترین ظرفیت برای ایجاد یک باور مثبت در ذهن جهانیان از پدیده ایران هراسی دعوت آنان به ایران و آگاهی رساندن به آنها از تمدن و فرهنگ میراث گردشگری و صنایع دستی ماست. بنابراین این سه حوزه هم رویکرد اقتصادی و هم فرهنگی دارد چرا که تولید کننده قدرت نرم هستند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: کشور به دو قدرت بزرگ نیاز دارد یکی قدرت سخت و دیگری قدرت نرم که برای ایجاد سرمایه اجتماعی و همراه سازی و اقناع افکار عمومی جهانیان است.

وی گفت: راهبرد پنجم راهبرد حمایت از کسب و کارهای پیشتاز و استارت آپ هاست. این حوزه، امروز در فضای استارت آپ ها، دیجیتال ها و سیستم هوشمند در حال رشد است باید خود را برای ورود به این حوزه آماده کنیم. باید با برنامه جامع سرعت زیادی به این حوزه دهیم.

صالحی امیری ادامه داد: راهبرد ششم، مردمی سازی و صیانت از موزه هاست. دوستانی گفتند من با این حوزه ناآشنا هستم. ای کاش یک روز وقت می گذاشتند نگرش های من را مطالعه می کردند آیا ۴۳ سال عمر مدیریت فرهنگی، آموزشی و اجرایی برای تصدی یک مسوولیت در کشور کافی نیست؟ آیا تربیت بیش از ۲ هزار دانشجوی تمدن ایرانی و بیش از ۲۰۰ پایان نامه کافی نیست؟ تصدی گری نهاد کتابخانه ها، کمیته ملی المپیک و هشت سال معاونت در مجمع برای تصدی این مسوولیت کافی نیست؟ اگر این کافی نیست چه مسوولیتی و رزومه ای نیاز داریم؟

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: نکته مهم این است که در حوزه صیانت از میراث فرهنگی باید تجدید نظر کنیم. در ایتالیا برای این که مشکل منابع مالی را حل و مردم را درگیر حوزه میراث فرهنگی کنند ۵ هزار تعاونی تشکیل دادند و ۵ هزار اثر را از نگهداری، بازسازی و فروش بلیط و خدمات در حاشیه یک مرکز میراثی به این تعاونی ها سپردند ما هم می توانیم مشابه این را در ایران تجربه کنیم چون تجربه جهانی است.

وی ادامه داد: راهبرد هفتم اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری ساحلی است. ۵ هزار کیلومتر در دریا ظرفیت داریم. چرا از آن غافل شده ایم؟ درحالی که دنیا از آن بسیار استفاده می کند. یکی از برنامه های ما با همکاری نهادهای مسوول حوزه گردشگری ساحلی است. سواحل مکرون بزرگترین ظرفیت ماست.

سیدرضا صالحی‌امیری - وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

صالحی امیری افزود: راهبرد هشتم ما صنایع دستی و افزایش نقش آن در اقتصاد کشور است. باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم و بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال تر کنیم و بپذیریم که صنایع دستی در ایران ظرفیت درآمد زایی دارد که الان حدود ۳۰۰ میلیون یورو است و می توانیم آن را به ۲ میلیارد یورو برسانیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: متاسفم و از ملت ایران و ریاست مجلس عذرخواهی می‌کنم. در اینجا حرف هایی زده شد که ۱۰ سال پیش هم زده شد. اتهام هایی را وارد کردند، آن سال ها مشابه همین هایی که امروز مطرح کردند و من گفتم دروغ است و ساخته پرداخته دشمنان است.

صالحی امیری افزود: از هزاران افرادی که در جنوب بودند یک نفر حقوقی شکایت کرده که گفته با من برخورد غلطی شد. حکم صادره مربوط به دوم دی سال ۱۳۷۶ است. هیچ کس خودکشی نکرده و دروغ محض است و یک نفر شکایت کرده و حق دادگاه است که رسیدگی می کند رسیدگی کرده و اعلام برائت شده اکنون دوباره از من می خواهند توضیح دهم. این را می پذیرم. این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون نفر ایرانی است. در جمهوری اسلامی شکنجه گر نیست و این جنایت ها اتفاق نمی افتد. چرا از این تریبون مقدس تخریب می کنیم؟

طرح دوباره در پشت تریبون جز تخریب شخصیت کاندید وزیر چه سودی دارد؟ با شما اختلاف دیدگاه سیاسی دارم اما در اسلام و باور به نظام و رهبری و اصول، مشترک هستیم. در فروع ممکن است اختلاف داشته باشیم. تئوری و استراتژی آقای پزشکیان، وفاق، برادری و همگرایی و نه شکاف و انتقام جویی و پنجه افکنی است

وی ادامه داد: طرح دوباره در پشت تریبون جز تخریب شخصیت کاندید وزیر چه سودی دارد؟ با شما اختلاف دیدگاه سیاسی دارم اما در اسلام و باور به نظام و رهبری و اصول، مشترک هستیم. در فروع ممکن است اختلاف داشته باشیم. تئوری و استراتژی آقای پزشکیان، وفاق، برادری و همگرایی و نه شکاف و انتقام جویی و پنجه افکنی است. نیاز به اثبات خودم ندارم، این تخریب شخصیت من است که از خودم تعریف کنم. ای کاش فضایی بود با شما راحت تر صحبت می کردم. با ملت صحبت می کنم. نکنید کاری که دیگر کسی قبول مسوولیت در این کشور نکند. حق با شماست اما به صدا و فرمان رهبری لبیک گفتیم برای مشارکت حداکثری که مقام معظم رهبری پرچم آن را بلند کردند و مردم گفتمان آقای پزشکیان را انتخاب کردند. من رسما اعلام می کنم در تمام عمر مدیریت خودم در ۴۳ سال گذشته به اسلام، انقلاب، نظام، امام و رهبری باور داشته و همیشه خواهم داشت. همیشه در دایره نظام با تمام توان به ملت خدمت کرده ام.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می دانم اکثریت شما به گفتمان وفاق ملی باور دارید که محصول توافق است نه خصام و انتقام. در آغاز راه یک مسیر توافق ملی قرار گرفته ایم که آغاز آن همین مجلس است. با ریاست مجلس و همت آقای پزشکیان و آقای عارف در آغاز این مسیر قرار داریم. بزرگان نظام از این رویکرد استقبال و حمایت کردند به صلاح نیست در آغاز راه، این گفتمان به شکست منجر شود. همه در یکی کشتی نشسته ایم. رهبری معظم و ملت ایران اراده کرده اند با انسجام و وفاق و همگرایی در برابر دشمنان استراتژی مقاومت را اتخاذ کنند. مجلس، دولت، مردم و نیروهای مسلح ما در یک جنگ نابرار با آمریکا و اسرائیل و استکبار جهانی قرار گرفته اند، نباید امید ملت را ناامید کنیم و در حاشیه ها متوقف و متمرکز شویم. تمام انرژی و توان خود را باید بگذاریم و برای مطالبات مردم پاسخ دهیم و در عرصه ملی و بین المللی در برابر رژیم اسرائیل مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: طرح دوباره در پشت تریبون جز تخریب شخصیت کاندید وزیر چه سودی دارد؟ با شما اختلاف دیدگاه سیاسی دارم اما در اسلام و باور به نظام و رهبری و اصول، مشترک هستیم. در فروع ممکن است اختلاف داشته باشیم. تئوری و استراتژی آقای پزشکیان، وفاق، برادری و همگرایی و نه شکاف و انتقام جویی و پنجه افکنی است. نیاز به اثبات خودم ندارم، این تخریب شخصیت من است که از خودم تعریف کنم. ای کاش فضایی بود با شما راحت تر صحبت می کردم. با ملت صحبت می کنم. نکنید کاری که دیگر کسی قبول مسوولیت در این کشور نکند. حق با شماست اما به صدا و فرمان رهبری لبیک گفتیم برای مشارکت حداکثری که مقام معظم رهبری پرچم آن را بلند کردند و مردم گفتمان آقای پزشکیان را انتخاب کردند. من رسما اعلام می کنم در تمام عمر مدیریت خودم در ۴۳ سال گذشته به اسلام، انقلاب، نظام، امام و رهبری باور داشته و همیشه خواهم داشت. همیشه در دایره نظام با تمام توان به ملت خدمت کرده ام.

من عذرخواهی نمی کنم چیزی که نگفته ام و به جرم نکرده اعتراف نمی کنم. سند بیاورید. من محکوم نشدم. دروغ گفتید من حبس شدم. یک روز و یک ساعت حتی در کلانتری بازداشت نشدم. چرا اتهام می زنید؟ مگر ملاک، دستگاه های امنیتی نیستند؟ من را برای کتابخانه های عمومی و کمیته ملی المپیک تایید کردند

صالحی امیری افزود: می دانم اکثریت شما به گفتمان وفاق ملی باور دارید که محصول توافق است نه خصام و انتقام. در آغاز راه یک مسیر توافق ملی قرار گرفته ایم که آغاز آن همین مجلس است. با ریاست مجلس و همت آقای پزشکیان و آقای عارف در آغاز این مسیر قرار داریم. بزرگان نظام از این رویکرد استقبال و حمایت کردند به صلاح نیست در آغاز راه، این گفتمان به شکست منجر شود. همه در یکی کشتی نشسته ایم. رهبری معظم و ملت ایران اراده کرده اند با انسجام و وفاق و همگرایی در برابر دشمنان استراتژی مقاومت را اتخاذ کنند. مجلس، دولت، مردم و نیروهای مسلح ما در یک جنگ نابرار با آمریکا و اسرائیل و استکبار جهانی قرار گرفته اند، نباید امید ملت را ناامید کنیم و در حاشیه ها متوقف و متمرکز شویم. تمام انرژی و توان خود را باید بگذاریم و برای مطالبات مردم پاسخ دهیم و در عرصه ملی و بین المللی در برابر رژیم اسرائیل مقاومت کنیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: عده ای محدود ولو با نیت خیرخواهی این کشتی را سوراخ می کنند برای رسیدن کشتی انقلاب به ساحل نجات و و پیروزی ملت راهی جز وفاق، انسجام و همدلی در درون نظام و مقاومت حداکثری در برابر دشمنان نظام نداشته و نداریم.

صالحی امیری اضافه کرد: همه نمایندگان را به وفاق، برادری و انسجام دعوت می کنیم. این نتیجه یک توافق و انعطاف است. شما را باور داریم که به شما نزدیک شویم و از شما هم می خواهیم به ما نزدیک تر شوید تا با وفاق ملی مسیر پیشرفت را دنیال کنیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: رای اعتماد شما به وزرا، رای اعتماد شما به رای مردم است. ما می توانیم با مشارکت یکدیگر ذیل پرچم رهبری معظم، ایران را سربلند کنیم. سخنان زیادی گفته شد نمی خواهم کام ملت را تلخ کنم. گفتم در قضایای موضوع آقای شجریان، آنچه انجام دادم ابلاغ شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بود ولاغیر. مستند آن موجود است و تحویل ریاست مجلس می دهم. این رعایت اصول امنیتی را رعایت کرده ام و می کنم. آنچه انجام شد ابلاغ رسمی شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد برای انجام آن کار بود و هیچ کس بر خلاف مسیر عمل نکرد.

صالحی امیری اضافه کرد: نکته اساسی این است که ما در تبارشناسی انتخابات هیچ گاه مدعی تقلب نبودیم. چرا این حرف را شایعه و منتسب می کنید؟ من جاهای مختلف سخنرانی داشتم که امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد هر روز مصاحبه داشتم روند انتخابات سالم است و نتیجه انتخابات را می پذیریم و یک شکایت در این باره نداشتیم. چه کسی در انتخابات دوران آقای هاشمی رییس جمهوری شد؟ آقای احمدی نژاد. در انتخاباتی که احمدی نژاد برگزار کرد چه کسی انتخاب شد؟ هر کسی مخالف دولت قبلی رییس جمهور شد.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: من عذرخواهی نمی کنم چیزی که نگفته ام و به جرم نکرده اعتراف نمی کنم. سند بیاورید. من محکوم نشدم. دروغ گفتید من حبس شدم. یک روز و یک ساعت حتی در کلانتری بازداشت نشدم. چرا اتهام می زنید؟ مگر ملاک، دستگاه های امنیتی نیستند؟ من را برای کتابخانه های عمومی و کمیته ملی المپیک تایید کردند. امروز گفته می شود شما را تایید نکرده اند. وزیر اطلاعات اینجا نشسته گفته ما تایید کردیم بغل دستی می گوید تایید نکردند. ما گفت و گو را بلدیم و به اصول آن مطلع هستیم. وزیر اطلاعات نشسته است. سوال کردند و گفتند تایید است. ۲۹۰ عزیز فرهیخته در مجلس نشسته اند نماینده ای رودر روی وزیر اطلاعات می گوید خطاب به من که شما تایید نشده اید.

نظر شما