شناسهٔ خبر: 68285685 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی:

بانک مهر ایران در راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کمک می کند

مشهد-ایرنا- عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بانک قرض‌ الحسنه مهر ایران با تاکید بانک مرکزی در زمینه خرید تجهیزات و راه‌اندازی نیروگاه انرژی خورشیدی به صنعتگران تسهیلات می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محسن شرکا روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با موضوع تامین انرژی برق صنایع به ارائه طرحی در خصوص جبران کمبود انرژی برق از طریق راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی پرداخت و افزود: بر این اساس بانک قرض الحسنه مهر ایران تسهیلاتی با سهم ۵۰ درصدی آورده متقاضی به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال با سود سه درصد سالیانه ارائه می دهد که بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به ارائه بخش دیگری از این طرح درباره حل مشکل کمبود برق در واحدهای صنعتی پرداخت و بیان کرد: در این زمینه ایجاد سازوکار لازم برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع معدنی استان را می‌توان پیشنهاد داد.

نسرین عارفی یوسفی تاکید کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص حمایت از صنعتگران برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی ۲ مدل ارائه کرده است؛ در مدل نخست، به شخص حقوقی تسهیلاتی معادل سرمایه‌گذاری آنان ارائه می‌شود. اقساط تسهیلات در این مدل بین یک تا پنج سال است و سود وام چهار درصد است که با مذاکرات صورت گرفته، احتمال کاهش این سود وجود دارد.

وی افزود: دوره‌ای که آورده متقاضی برای اخذ این تسهیلات باید نزد بانک سپرده شود، یک ماهه است که با همکاری بانک در خصوص پروژه انرژی خورشیدی به ۱۵ روز کاهش پیدا کرده است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: از آنجا که بانک قرض‌الحسنه نمی‌تواند تسهیلات بزرگ ارائه دهد، برای حل این مشکل و افزایش رقم تسهیلات برای صنعتگران پیشنهاداتی مطرح شده است. همچنین، بخشی از اقساط تسهیلات، از سوی شرکت توزیع برق به عنوان قرارداد خرید تضمینی، تایید می‌شود.

به گفته وی، تضامین این تسهیلات نیز ساده و در حد چک و سفته است، در این مدل تعریف شده، افراد با کمترین درگیری تضامین و کمترین زمان سپرده‌گذاری می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی تاکنون موفق به استفاده از منابع و قوانین موجود در خصوص دریافت تسهیلات در حوزه احداث نیروگاه تجدیدپذیر نشده است، افزود: امکان استفاده از منابع و قوانین وجود دارد؛ اما تحقق این امر، نیازمند همت بخش خصوصی و دولتی است.

یوسفی عارفی بیان کرد: در صورتی که طرح‌های پیشنهادی اجرایی شود، دو سوم مشکل ناترازی انرژی صنایع خراسان رضوی رفع خواهد شد. در حال حاضر تنها یک درصد سبد انرژی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

وی گفت: برای اولین بار قانون خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های غیردولتی در برنامه سوم توسعه کشور تصویب و در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه نیز تایید گردید؛ ضمن اینکه هم‌اکنون ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در حال اجرا است.

قائم مقام و معاون شعب بانک مهر ایران نیز در این نشست به بیان توضیحات تکمیلی در خصوص تسهیلات این بانک در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت و گفت: طرحی به منظور ارائه خدمات مناسب به بخش صنعت ارائه شد که طبق این طرح، هر شرکت و مجموعه حقوقی درخصوص پنل‌های خورشیدی هر چقدر هزینه کند، نیمی از آن هزینه از سوی بانک مهر تامین خواهد شد.

محسن بوستانی افزود: سود این تسهیلات بسیار پایین و برابر با وام ازدواج است و رقمی که در این راه هزینه می‌شود، به شرکت بازمی‌گردد و به این ترتیب، پروژه تضمین می‌شود.

به گفته وی، از سال سوم به بعد، درآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری، اقساط تسهیلات را هم پوشش می‌دهد و آورده نیز برای شرکت به همراه دارد.

بانک مهر ایران به کمک صنعتگران در راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی آمد

ایجاد نیروگاه خورشیدی در ازای ۸۰ درصد دیماند مصرفی بخش کشاورزی

مدیر دفتر مدیریت شرکت توزیع برق مشهد نیز در این نشست گفت: طبق دستورالعمل جدیدی که برای برطرف کردن مشکلات بخش کشاورزی در حوزه برق ابلاغ شده است، بخش کشاورزی می‌تواند برابر ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود، نیروگاه خورشیدی ایجاد کند که هم تهاتر مدت چهار ماه خاموشی سال را برای این بخش پوشش می‌دهد و دچار قطع برق نمی‌شود و هم هشت ماه دیگر سال، برق از سرمایه‌گذاران در این بخش خریداری می‌شود.

سیده معصومه مرادی افزود: در بخش صنعتی این موضوع هنوز پیش بینی نشده و با توانیر مذاکراتی صورت گرفته و به نظر می‌رسد، قابل حل است؛ زیرا ناگزیر به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در شرایط کنونی هستیم.

وی اظهار کرد: درخواست ما این بود که این طرح از خراسان رضوی شروع شود و از دو سال گذشته این موضوع ابلاغ شد که شرکت‌های صنعتی، ۴۰ درصد برق مصرفی خود را باید از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: چند خواسته اساسی اهالی صنعت از دولت چهاردهم شامل بهبود و توسعه ارتباطات بین‌المللی، حل مسائل ارزی و مشکلات بانکی، حل ناترازی انرژی است؛ اما بحث انرژی در یک دوره کوتاه قابل حل شدن نیست و بایستی برنامه‌ریزی اساسی انجام گیرد.

عبدالله یزدان بخش افزود: کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی از ابتدای فعالیت در دوره دهم هیات نمایندگان تلاش نموده در عرصه مطالبه‌گری فعال باشد و تاکنون نیز در زمینه‌های مختلف اقداماتی انجام داده که در این بین می‌توان از توجه به آینده صنعت از طریق کمیته‌های آینده پژوهی و منابع انسانی، پیگیری مسائل از طریق شورای گفت‌وگو و حل مشکلات مطرح شده، ارتباط با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و مجمع نمایندگان استان و نیز ارتباط با رسانه‌ها برای اطلاع رسانی نام برد.

نظر شما