شناسهٔ خبر: 68283820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تابلوی شیشه‌ای «نقش رستم» را خُرد شد/ علت چه بود؟+ عکس

در حالی عکسی از تابلوی شیشه‌ای خرد شده در نقش رستم، آرامگاه شاهان هخامنشی منتشر شده است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس می‌گوید: تابلوی شیشه‌ای بر اثر شدت گرما به چنین روزی افتاده است و حالا این تابلوی شیشه‌ای تعویض شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین،حمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در پاسخ به پیگیری ایسنا درباره وضعیتی که برای یکی از تابلوهای شیشه‌ای نقش رستم پیش آمده و عکس آن از سوی راهنمایان گردشگری منتشر شده است، توضیح داد: در ظهر روز چهارشنبه هفته قبل شیشه تابلو راهنما بر اثر گرمای شدید دچار شکستی شده و با پیگیری به عمل آمده، تابلوی جایگزین تولید و نصب شد.

ایسنا در خبری نوشت:مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به تکرار این اتفاق در دیگر محوطه‌های تاریخی این استان، گفت: چند هفته پیش هم یک مورد مشابه در «پاسارگاد» رخ داد که اصلاح شد.

فرونشست، ‌خشکسالی، برداشت بی‌رویه آب برای استفاده مزارع و تغییرات اقلیمی در دهه‌های اخیر دشت مرودشت و نقش رستم را در معرض تهدید قرار داده است و این مکان به حفاظت اضطراری نیاز دارد.

2.jpg

 تابلوی شیشه‌ای «نقش رستم» را خُرد شد/ علت چه بود؟+ عکس

نقش رستم با عنوان مجموعه آرامگاهی هخامنشی همراه با بنایی معروف به کعبه زرتشت در فاصله ۷ کیلومتری شمال غربی تختگاه تخت جمشید قرار دارد. در این مجموعه بزرگ تعداد ۲۳ اثر باستانی همانند آرمگاه‌ها، بنای کعبه زرتشت، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌ها وجود دارد.

این مجموعه بزرگ در حاشیه شمالی شهر پارسه واقع شده است و از نظر ارتباط فضایی و مکانی دو محوطه مهم باستانی نقش رستم و تختگاه تخت جمشید از نظر کارکردی بهم وابسته و با هم مرتبط بوده است. شهر پارسه یک واحد شهری متشکل از بخش‌های مختلف از دوره عیلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده است که بازسازی این شهر تاریخی در محدوده حریم درجه ۱ تخت جمشید به استناد مدارک به جای مانده قابل تصور و درک است. چنین به نظر می‌آید که مرزهای این شهر در محدوده حریم یک در اطراف صفه تا شمال به سمت نقش رستم و استخر منطبق باشد.

مجموعه نقش رستم به استناد آثار مکتوب به جا مانده نظیر کتیبه‌های میخی دوره هخامنشی و خطوط باستانی دوره ساسانی در دوره هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی همواره مورد استفاده و تکریم بوده است. در دوره هخامنشی ارتباط مجموعه آرامگاهی نقش رستم به عنوان بخش مهم و کارکردی شهر پارسه در حاشیه شهر اما مرتبط با تختگاه تخت جمشید بوده است. سنت دفن پادشاهان درگذشته بر اساس آئین زرتشتی در این محل انجام می‌شد.

در محل نقش رستم در نمای صخره‌ای به ارتفاع ۶۰ متر، آرمگاه داریوش اول (۵۲۱- ۴۸۶ قبل از میلاد)، خشایارشا (۴۸۶- ۴۶۵ قبل از میلاد)، اردشیر یکم (۴۶۵- ۴۲۵ قبل از میلاد) و داریوش دوم (۴۲۳- ۴۰۴ قبل از میلاد) قرار دارد. در این مکان بنایی معروف به کعبه زرتشت در دوره هخامنشی بنا شده است که این بنا از نظر ساختار معماری و هم‌کارکرد در کنار آرامگاه‌ها حائز اهمیت و مهم است.

۲۳۳۲۱۷

2.jpg  تابلوی شیشه‌ای «نقش رستم» را خُرد شد/ علت چه بود؟+ عکس

نظر شما