شناسهٔ خبر: 68282797 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حماس: اظهارات بایدن و بلینکن گمراه کننده است/کودتای آمریکا علیه توافقات دوم ژوئیه

تهران- ایرنا- جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) اعلام کرد که اظهارات رئیس جمهور و وزیرخارجه آمریکا درباره موضع حماس، گمراه کننده و خلاف واقع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات بایدن و بلینکن در راستای جانبداری از رژیم اشغالگر و مشارکت در قتل عام ساکنان بی گناه نوار غزه و محو موضوع فلسطین است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی آمریکا برای رفع اختلاف در مذاکرات آتش‌بس در غزه را پذیرفته است و توپ رسیدن به توافق را بار دیگر در زمین حماس انداخت.

حماس با بیان اینکه این اظهارات منعکس کننده موضع این جنبش نیست افزود: حماس همواره خواستار دستیابی به توافقی برای توقف جنگ و تجاوز بوده است.

در این بیانیه آمده است: ما این اظهارات را چراغ سبز جدید آمریکا به کابینه تندرو صهیونیست ها به منظور ارتکاب جنایت های بیشتر در حق غیرنظامیان بی دفاع برای کوچاندن اجباری ملت فلسطین می دانیم.

آنچه اخیرا به حرکت حماس اعلام شده، کودتایی علیه توافقات دوم ژوئیه است که براساس طرح پیشنهادی جو بایدن و قطعنامه ۲۷۳۵ به آن دست یافتیم اما آنچه اکنون به حماس ارائه شده است، نشانه تسلیم کامل و همراهی آمریکا با شرط های جدید نتانیاهو و نقشه های جنایتکارانه او برای نوار غزه است.

حماس افزود: مسئولان قطر و مصر به عنوان میانجی مذاکرات می دانند که جنبش حماس با مسئولیت پذیری و نگاه مثبت در همه مذاکرات گذشته شرکت کرده است و این نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که همواره در رسیدن به توافق سنگ اندازی می کرد و شرط های جدید می گذاشت و درخواست های جدیدی داشت.

ما بار دیگر بر پایبندی خود به مفاد توافق دوم ژوئیه تاکید می کنیم و از میانجی ها می خواهیم به مسئولیت خود عمل کرده و رژیم اشغالگر را مجبور به پذیرش ان کنند.

جنبش حماس اضافه کرد: از دولت آمریکا می خواهیم که سیاست جانبداری کورکورانه از جنایتکاران جنگی را کنار گذاشته و از سرپوش گذاشتن بر جنایت ها و قتل عام ملت بی گناه فلسطین و ساکنان نوار غزه دست بردارد.

به گزارش ایرنا، پیشتر «طاهر النونو» از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که هر توافقی که برقراری آتش‌بس جامع در غزه را تضمین نکند، قابل قبول نیست.

النونو در گفت وگو با شبکه العربی افزود: اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بخشی از جانبداری از رژیم اشغالگر و سر پوش گذاشتن بر جنایات این رژیم است.

وی گفت: اظهارات بلینکن با واقعیت تناقض دارد، زیرا حماس توافق را پذیرفت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را رد کرد.

شبکه تلویزیونی العربی پیش تر جزئیاتی از پیشنهادات واشنگتن را منتشر کرده بود که براساس آن، درباره محور فیلادلفیا مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت. در طرح مذکور، گفت وگو درباره بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات پیش بینی شده است. همچنین بر ایجاد سازوکار نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شده است.

شبکه المیادین نیز به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی خبر داد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین کاملا متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا براساس طرح ماه می استوار و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا مشابه موضع رژیم اسرائیل و خواسته‌های جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم است. در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه گنجانده نشده است.

به گفته این منبع، براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخص مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.

این منبع فلسطینی آگاه از روند مذاکرات همچنین، گفت: در پیشنهاد آمریکا، خروج فراگیر اسرائیل از نوار غزه پیش‌بینی نشده است. همچنین محور فیلادلفیا همچنان در اشغال اسرائیل خواهد بود و فقط از شمار نیروهای این رژیم در این منطقه کاسته خواهد شد.

براساس طرح واشنگتن تقاطع نتساریم همچنان تحت اشغال اسرائیل خواهد بود و این رژیم، ضمن در اختیار داشتن کنترل آن، اقدام به رصد حرکت فلسطینی‌ها از طریق آن خواهد کرد.

به گفته این منبع فلسطینی، در پیشنهاد آمریکا، اسرائیل از حق مخالفت با آزادی حداقل یکصد اسیر فلسطینی برخوردار خواهد بود. همچنین براساس این پیشنهاد، شمار زیادی از اسرای فلسطینی آزاد شده در چارچوب تبادل اسرا به خارج از فلسطین تبعید خواهند شد. همچنین ارائه کمک‌ها به نوار غزه به موافقت همه طرف‌ها از جمله حماس با کلیه بندهای توافق مشروط شده و مذاکرات درباره بازسازی و پایان محاصره نوار غزه پس از ارزیابی نتایج مرحله اول انجام خواهد گرفت.

نظر شما