شناسهٔ خبر: 68282667 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس:

ارکان مساجد به علم روز مسلط شوند/ احیای ۳۰ مسجد فارس در آینده نزدیک

مرضیه جوانمردی فر

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس با تأکید بر اینکه ارکان مساجد باید به علم روز مسلط شوند، گفت: برای جذب و رونق مساجد برنامه‌ها متناسب با روحیه افراد برگزار شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین امیدی امروز، ۳۰ مردادماه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مساجد در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد، با بیان اینکه علت نامگذاری این روز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها است، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها و ملل مختلف مسجد جایگاه والایی دارد و در واقع اجتماع مسلمانان اتحاد آنان را نشان داده و پیام روشن و واضحی را به دشمنان اسلام می‌رساند.

وی ادامه داد: در سطح استان فارس حدود ۵ هزار مسجد و حسینیه داریم، در شهر شیراز ۳۰۸ مسجد و شهرستان فارس۴۱۳ مسجد شناسایی شده است. در آمار کانون‌های فرهنگی، یک هزار و ۳۰۰ کانون فرهنگی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۲۸۰ کانون علمی و فرهنگی در شیراز است. آمار پایگاه‌های مقاومت بسیج در سطح مساجد استان ۴ هزار و ۲۰۰ پایگاه مقاومت است که در سطح مساجد و حسینیه‌ها مشغول به فعالیت هستند. البته تعداد مساجد بین راهی و اماکن استراحتی کم است که باید با برنامه‌ریزی‌ در جهت رفع این مشکل باشیم. 

امیدی تصریح کرد: هدف این است که در این هفته پرچم، نام و یاد مسجد را در دل‌ها زنده و ظرفیت مسجد را برای خانواده‌ها تشریح کنیم و اصحاب مساجد نیز باید در محله خود آسیب‌شناسی کنند تا بدین وسیله اهداف مسجد دنبال شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد فارس بر ضرورت توجه به علم روز در مساجد تأکید و بیان کرد: ارکان مساجد باید به علم روز مسلط شوند و برای جذب و رونق مساجد بایستی برنامه‌ها متناسب با روحیه افراد برگزار کنند.

وی اظهار کرد: برخی از مساجد فعال و پویا هستند و در موضوعات تخصصی ورود می‌کنند و البته خروجی موفقی هم دارند. برای داشتن یک مسجد موفق و پر رونق، اول باید نیاز و مشکل محله و مسجد شناسایی شود.

امیدی بیان کرد: برخی مساجد استان فارس فعالانه و مبتکرانه عمل کرده و با درآمدزایی که ایجاد می‌کنند مسجدی مستقل به وجود می‌آورند. برخی مساجد هم در جهت رفع محرومیت‌زدایی به صورت جهادی عمل می‌کنند و برخی قسمتی از مسجد را به محیط ورزشی اختصاص داده‌اند و با این‌کار جوانان زیادی را جذب مسجد می‌کنند که برای نسل نو جذابیت دارد و باعث ارتباط مسجد و مدرسه می‌شود.

تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان برای طرح مسجدمحوری در شیراز

وی از اعتباراتی که در شهرداری شیراز برای موضوع مسجد محوری در نظر گرفته شده است، سخن گفت و افزود: شهرداری نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه در قالب هدف مسجدمحوری مشخص کرده است. برای تخصیص عادلانه این بودجه یک مرکز را به عنوان مرکز ناظر و مشاوره انتخاب کردیم که مسیر بودجه را مدیریت کند. محلات پیشنهادات خود را به این مرکز ارائه می‌دهند و کارشناسان بعد از تحقیقات خود به مسجد مورد نظر بودجه اختصاص می‌دهند، تلاش داریم این بودجه صرف آبادانی محلات و مساجد شود.

امیدی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که با سازمان اوقاف داشتیم بنا داریم در آینده با یک شیب بسیار ملایم، هیئت امنا را بر اساس تحصیلات، سن و تعهد برای رسیدگی به امور مساجد انتخاب کنیم.

وی در مورد کمبود مساجد در سطح شهر و محلات، گفت: در نظام شهرسازی و مسکن مهر اگر ۶۰ بلوک ساخته شود باید محیط فرهنگی هم متناسب با جمعیت ساخته شود، در واقع مسجد صرفاً محل نماز نیست و مردم می‌توانند مشکلات و جلسات واحدهای مسکونی خود را در مسجد عنوان کنند.

امیدی از نهادی به نام شورای صلح و سازش نام برد و افزود: شورای صلح و سازش در مساجد فعال است و می‌تواند با مداخله به موقع مشکلات مردم یک محله را حل و فصل کند و در واقع مساجد خیر محور هستند و نباید حاکمیتی باشند، مسجد یک نهاد مردمی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس، اظهار کرد: در خصوص خانه عالم و بیمه خدام مساجد، برنامه‌هایی را در دستور کار داریم و طبق آخرین آمار ۳۰ مسجد تعطیل داشتیم که به دلیل ساختمان قدیمی، تنها نماز جماعت را برگزار می‌کردند و با کمک شهرداری در آینده نزدیک این مساجد احیا می‌شوند، همچنین حدود ۱۵۰ مسجد نیمه فعال داریم که باید در جهت تقویت این مساجد راه‌حل‌هایی اندیشیده شود.

انتهای پیام

نظر شما