شناسهٔ خبر: 68282300 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

با نماد"خزانه ملت" نخستین صندوق مختص اوراق دولتی شبکه بانکی کشور به بازار سرمایه آمد

صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی ملت پس از اخذ مجوز تاسیس از بانک مرکزی و صدور مجوز پذیره نویسی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار با نماد"خزانه ملت" نزد شرکت فرابورس ایران پذیرش و پذیره نویسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک ملت، پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی ملت معادل 10 هزار میلیارد ریال از روز 29 مردادماه آغاز شد و با استقبال سرمایه‌گذاران در ساعات اولیه روز پذیره نویسی به پایان رسید.

بر اساس این گزارش،"خزانه ملت"، نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی شبکه بانکی کشور و تنها صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی با مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی است.
"خزانه ملت"پیوندی بین بازار سرمایه و بازار پول
سیدکاظم چاوشی، نایب ‌رییس هیات‌ مدیره بانک ملت در آیین اهدای لوح «خزانه ملت» ازسوی فرابورس، فعالیت این صندوق را پیوندی بین بازار سرمایه و بازار پول دانست و گفت: این صندوق علاوه بر مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز بانک مرکزی را نیز برای فعالیت دریافت کرده است.
وی تاکید کرد: طبق رویکرد بانک ملت مبنی بر تنوع‌بخشی و نوآوری در ابزار جذب سپرده‌ها، از سال گذشته پیگیری‌های لازم از بانک مرکزی آغاز و در نهایت مجوزهای لازم برای تأسیس این صندوق دریافت گردید و پس از آن با احراز شرایط لازم، مجوز پذیره‌نویسی از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اخذ شد.
وی افزود: با توجه به اینکه این صندوق ظرفیت بالایی در ایجاد جذابیت برای جذب و هدایت منابع خرد به سمت سرمایه گذاری در اوراق تامین مالی اسلامی دولت را دارد، در صورت حمایت دولت و نهادهای ناظر بر بازار پول و بازار سرمایه و افزایش سقف، این صندوق می تواند نقشی مهم در نقدشوندگی و ایجاد ثبات و علامت دهی قابل اتکا در نرخ اوراق دولتی داشته باشد.
مزیت‌های "خزانه ملت"
افشار سرکانیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت نیز گفت: این صندوق از نوع صندوق های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با ساختار قابل معامله (ETF) است که 100 درصد منابع آن در اوراق بهادار با درآمد ثابت، اوراق مرابحه دولت، اسناد خزانه اسلامی، گواهی سپرده بانکی و سپرده های بانکی، سرمایه‌گذاری خواهد شد.
به گفته وی، باتوجه به ترکیب دارایی های این صندوق، صندوق مذکور تنها صندوق سرمایه‌گذاری بدون پورتفوی سهامی و تقریبا بدون ریسک بازار سرمایه است.
مدیـرعامل تأمین سرمایه بانک ملت افزود: "خزانه ملت" می‌تواند ابزار مناسبی برای افزایش نقدشوندگی اوراق دولتی باشد و از نوسانات شدید نرخ اوراق دولتی جلوگیری نماید.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی براساس مصوبه شورای عالی بیمه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مختص اوراق دولتی جزو اوراق مالی اسلامی و حد نصاب‌های مربوط به اوراق دولتی شرکت‌های بیمه‌ای محسوب می‌شود و امیدواریم در آینده ای نزدیک امکان سرمایه‌گذاری بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق فراهم و جزو حدنصاب اوراق دولتی آنها نیز محسوب شود.
به گفته سرکانیان، لحاظ کردن واحدهای سرمایه گذاری صندوق های مختص اوراق دولتی موجب کاهش چشمگیری در نوسانات NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد.
سرکانیان با بیان این نکته که مدیر و بازارگردان صندوق خزانه ملت، شرکت تامین سرمایه بانک ملت است و 90درصد سهام ممتاز آن متعلق به بانک ملت و باقیمانده متعلق به شرکت تامین سرمایه بانک ملت است، تصریح کرد: حضور بانک ملت می‌تواند پشتوانه مناسبی برای اطمینان خاطر سرمایه گذاران و افزایش حجم دارایی‌های صندوق باشد.

با نماد"خزانه ملت" نخستین صندوق مختص اوراق دولتی شبکه بانکی کشور به بازار سرمایه آمد

با نماد"خزانه ملت" نخستین صندوق مختص اوراق دولتی شبکه بانکی کشور به بازار سرمایه آمد

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما