شناسهٔ خبر: 68282271 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

۹ نکته از رهبر معظم انقلاب درباره پیاده‌روی اربعین

رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر، بارها به پیاده‌روی اربعین اشاره کرده و یا درباره آن سخن گفته‌اند؛ سخنانی که شاید بتوان نقطه اتصال آن‌ها به یکدیگر را «نمایش وحدت» در قالب پیاده‌روی عظیم اربعین دانست.

صاحب‌خبر -

در آستانه شروع موج پیاده‌روی اربعین به ویژه برای زائران ایرانی در روزها آتی، ۹ نکته از این مراسم بزرگ معنوی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، بازخوانی می‌شود: 


۱.مراسم اربعین جزء شعائرالله است

«بنابراین زائرینی که مفتخر به شرکت در این مراسم و فیض الهی مـی‌شوند، هـمواره بـاید این نکته را به یاد داشـته بـاشند کـه توفیق حفظ یکی از شعائرالله را پیدا کرده»


۲.اربعین رمز جاودانه شدن نهضت حسینی


«اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر(ص)، یاد نهضت حـسینی بـرای هـمیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون - از قـبیل شـهادت حسین بن علی (ع) در عاشورا - به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسلهای بـعد، از دسـتاورد شـهادت استفادۀ زیادی نخواهند برد.»


۳.اهمیت تـبلیغ و کـار فرهنگی از آموزه‌های اربعین

«بـه همان اندازه که مجاهدت حسین بن علی(ع) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سـخت بـود، به همان اندازه نیز مجاهدت زیـنب(ع) و مـجاهدت امـام سـجّاد(ع) و بـقیۀ بزرگواران، دشوار بـود. البـته صحنۀ آنها، صحنۀ نظامی نبود؛ بلکه تبلیغی و فرهنگی بود. ما به این نکته‌ها باید توجه کـنیم. درسـی کـه اربعین به ما می‌دهد، این است کـه بـاید یـاد حـقیقت و خـاطرۀ شـهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت.»


۴.اتحاد و عظمت جهان اسلام


«همین قدر که ما ولو در اظهاراتمان کنار یکدیگر قرار بگیریم، عظمت می‌بخشد به دنیای اسلام؛ عظمت می‌بخشد به شخصیّت امّت اسلامی؛ هرجا نـمونه‌هایی از این اجتماع را ما مشاهده کردیم، ولو تن‌ها، جسم‌ها در کنار هم قرار گرفتند، دیدیم انعکاس آن در دنیا مایۀ شرف و آبروی اسلام و مسلمین شد؛ مایۀ آبروی پیغمبر (صلی‌الله‌ علیه و آله) شد... اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّت‌های مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تـسنّن و تـشیّع - بـا یکدیگر دل‌هایشان صاف باشد، نـسبت بـه یـکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درسـت خـواهد شـد! وحدت؛ وحدت.»

۵- حضور میلیونی، نشانه اوج‌گیری تفکر مبارزه


«این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی از جاهای مختلف دنیا -چند میلیون از ایران و میلیون‌ها از خود عراق و از کشورهای دیگر- این حرکت عظیم، با وجود تهدیدهای تروریستی‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، یک پدیده‌ی فوق‌العاده عظیمی است؛ خیلی مهم است. این نشان‌دهنده‌ اوج گرفتن همین تفکّر مبارزه‌ در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است. و امیدواریم که خداوند متعال برکت بدهد به این حرکت‌ها و برکت بدهد به مردم»


۶- ارتباط دوستانه دو ملت ایران وعراق


«راه‌پیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه [دو ملت ایران و عراق] است به‌گونه‌ای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمی‌گذارند. مسئولان دو کشور ایران و عراق، باید از این فضا و فرصت برای منافع دوکشور بیشترین استفاده را بکنند.»


۷- بزرگواری حداکثری مردم عراق در میزبانی


«دل‌های همه‌ی زائران ایرانی بعد از بازگشت [از راه‌پیمایی اربعین]، مملو از تشکر ازمیهمان‌نوازی مردم عراق بود و این نشانگر بزرگواری حداکثریِ عراقی‌ها در میزبانی از زائران ایرانی است و این میهمان‌نوازی و ارتباط همراه با مهر و محبت میان دو ملت جز بازبان هنر قابل بیان نیست.»


۸- رفتار عاشقانه معنوی مردم عراق در دنیای مادی


«میهمان‌نوازی و کَرَم در استقبال از زائران اربعین حسینی یکی دیگر از صفات ممتاز مردم عراق است. این رفتار عاشقانه‌ی معنوی در دنیای امروز مادی بسیار مهم و قابل توجه است و هنوز به‌ درستی عمق این فضیلت مردم عراق شناخته نشده است.


۹- بی‌نظیربودن رفتار کریمانه مردم عراق در دنیا


«همچنان که خود راه‌پیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد، رفتار کریمانه‌ شما هم حقیقتاً نظیر و شبیهی ندارد. شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان داده‌اید و همه به عشق سیّدالشهدا (سلام ‌الله ‌علیه) است... این عشق به حسین‌بن‌علی‌ یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان سراغ نداشتیم و نداریم.»

نظر شما