شناسهٔ خبر: 68282035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا:

«یحیی سنوار» اسطوره شکست‌ناپذیر مردم غزه است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: حضور ۱۰ ماهه یحیی السنوار در شهر محاصره شده غزه برای مدیریت میدان جنگ از وی یک اسطوره شکست ناپذیر در اذهان عمومی ترسیم کرد.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ویژگی‌های شخصیتی یحیی سنوار که به تازگی جانشین شهید اسماعیل هنیه در ساختار جنبش مقاومت فلسطین حماس شده است، اظهارداشت: انتخاب یحیی السنوار به عوان رئیس دفتر سیاسی حماس ناظران سیاسی جهان و منطقه را دچار شگفتی ساخت زیرا السنوار بیش از اینکه یک شخصیت سیاسی باشد یک شخصیت کاملا امنیتی و میدانی تلقی می شود.

وی گفت: یحیی السنوار که جانشین شهید اسماعیل هنیه شده ۶۲ سال سن دارد که بیش از یک سوم عمر خود را در زندان های رژیم صهیونیستی سپری کرده است. پس از ترور اسماعیل هنیه نگاه‌ها عمدتا متوجه ۳ شخصیت شناخته شده حماس براس جانشینی اسماعیل هنیه دوخته شد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: نخست خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس بود که از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۷ این مسولیت را بعهده داشت و گزینه محتمل برای ریاست دفتر سیاسی حماس بود، اما به دلیل نزدیکی دیدگاه خالد مشعل به عربستان، ترکیه ومصر طبیعتا اعضای رادیکال شورای رهبری حماس وی را مخصوصا در این شرایط بحرانی، مناسب تصدی دفتر سیاسی حماس ندانست.

هانی‌زاده ادامه داد: موسی ابومرزوق و خلیل الحیه دو گزینه محتمل دیگری بودند که شانس بالائی برای ریاست دفتر سیاسی حماس داشتند، اما سر انجام شورای رهبری حماس، یحیی السنوار را برای ریاست دفتر سیاسی حماس برگزید.

وی گفت: علت این انتخاب این است که یحیی السنوار در طول ۱۰ ماه عملیات طوفان الاقصی با شایستگی کامل فرماندهی عملیات را در غزه به عده داشت و به نوعی میتوان گفت آقای سنوار «از یک محبوبیت فوق العاده‌ای در داخل و خارج اراضی اشغالی بر خوردار است».

این کارشناس مسائل منطقه افزود: یحیی السنوار مدت‌ها است که در لیست سیاه ترور آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد، اما تجربه امنیتی و نظامی او مانع دست یابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به وی شده است.

هانی‌زاده بیان کرد: حضور ۱۰ ماهه السنوار در شهر محاصره شده غزه برای مدیریت میدان جنگ از وی یک اسطوره شکست ناپذیر در اذهان عمومی ترسیم کرد. «این انتخاب پیام مهمی به همراه دارد و آن اینکه دوره سیاسی کاری جنبش حماس به سرآمده» و اکنون تحرکات میدانی و نظامی جایگزین رفتارهای سیاسی گذشته حماس شده است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: به نظر می رسد حماس به موازات انتخاب یحیی السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در داخل، ناچار است شخصیت دیگری را به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج انتخاب کند. این شخصیت احتمالا خلیل الحیه معاون دفتر سیاسی حماس خواهد بود که جنبه های سیاسی وی بر جنبه های نظامی او غلبه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا این انتخاب نشان می دهد که حماس در نظر دارد در داخل اراضی اشغالی بصورتی کاملا جدی وسازمان یافته با رژیم صهیونیستی مبارزه کند در حالی که سایر اعضاء این جنبش که در خارج از اراضی اشغالی بسر می برند راهکارهای سیاسی را دنبال خواهند کرد.

نظر شما