شناسهٔ خبر: 68281107 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نصیرشلال: عملکرد ملی‌پوشان در المپیک قابل پیش‌بینی بود/ وزنه‌برداری واقعا ویرانه است

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری گفت: به نظرم عملکرد ملی‌پوشان در المپیک قابل پیش‌بینی بود و اگر زودتر هدایت تیم را برعهده می‌گرفتم می‌توانستم تغییراتی دهم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نواب نصیرشلال امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری درباره عملکرد ۲ ملی‌پوش وزنه‌برداری در المپیک پاریس اظهار داشت: ما از روز اول فرایندی را برای کسب سهمیه شروع کردیم که برخلاف دوره‌های گذشته متفاوت بود چرا که در سال‌های گذشته تیم‌ها براساس امتیاز سهمیه می‌گرفتند اما این دوره سهمیه را شخص باید می‌گرفت. از روز اول تا حدودی مشخص بود در چه اوزانی می‌توانیم سهمیه بگیریم. در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم علی داودی را داشتیم که سهمیه او مشخص بود. وقتی تعداد ورزشکار و اوزان محدود می‌شود خیلی کاری نمی‌توان کرد. اگر زودتر هدایت تیم را برعهده می‌گرفتم می‌توانستم تغییراتی دهم.

وی افزود: درباره علی داودی پیش‌بینی افزایش رکوردهای او را داشتیم و رکورد به رکورد شرایط او بهتر شد. داودی در صحنه المپیک عملکرد خوبی داشت و اگر در دوضرب وزنه اول را می‌زد می‌توانست به مدال برسد. شرایط افزایش رکورد بسیار متفاوت و باارزش است و علی داودی پشت وزنه ۲۵۷ کیلوگرم رفت و تلاش مصطفی جوادی برای مهار وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی بسیار با ارزش بود. ورزشکار ما در یکسال ونیم گذشته تمرینات زیادی را پشت‌سر گذاشته و در حد توان هر کاری از دست ما برمی‌آمد انجام دادیم و شرایط‌شان رو به رشد است. الان تک ستاره‌هایی به عنوان رکورددار جهان و المپیک نداریم و در یک شرایطی همه چیز دست به دست هم داد در آن دوران با ستاره‌ها در دنیا یکه تازی می‌کردیم اما الان آن شرایط را نداریم.

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری عنوان کرد: بچه‌ها نسبت به خودشان خوب کار کردند و جوری بدن خود را در المپیک آماده کردند تا به روی تخته بروند و به نظرم عملکرد آنها در المپیک قابل پیش‌بینی بود. هم وزارت ورزش و فدراسیون همه زحمت می‌کشند تا به مدال برسیم اما شرایط به گونه‌ای بود که ما در المپیک به مدال نرسیم.

نصیرشلال درباره درباره افزایش رکورد علی داودی گفت: از نظر من این بحث غیرفنی است و در ۲۵ سالگی در وزنه‌برداری بحث افزایش رکورد مطرح نیست چرا که وقت خداحافظی است. اکثر قهرمانان جهان و المپیک ما در این سن خداحافظی کردند. داودی براساس نیاز و تلاشش تمرینات یک وزنه‌بردار ۱۸ ساله را انجام داد تا افزایش رکورد داشته باشد. اگر شرایط به گونه‌ای شد که با آن رکوردها مدال بگیرید و اگر شرایط مهیا نبود دیگر نمی‌توانید افزایش رکورد داشته باشید.

وی ادامه داد: ما مدال نگرفتیم و ضعیف عمل کردیم اما در بحث فنی خیلی خوب بودیم. اگر می‌خواستیم ۱۵ نفر را تمرین دهیم برای فدراسیون هزینه داشت به همین دلیل تمرکزمان را روی المپیک گذاشتیم. یک چیزی از وزنه‌برداری گرفتیم و باید یک چیزی بدهیم. وزنه‌برداری دینی بر گردن ما دارد و ما هم باید تلاش کنیم در حالی که می‌توانستیم فقط خودمان را ببینیم.

سرمربی تیم ملی وزن‌برداری خاطر نشان کرد: در یکسال و نیم گذشته هفت تا هشت وزنه‌بردار داشتیم که در مسابقات جهانی پیش‌رو شانس کسب مدال دارند و آن زمان فرصت بهتری برای رفتن من است و خیلی دنبال این نیستم در چه شرایطی بروم یا نروم. وظیفه‌ای به گردنم بوده و شاید به نظر کارشناسان کار خوبی انجام نشده اما تلاش کردم صد خود را بگذارم و صحبت رفتن من هم منطقی بود و احساسی نیست و خواهشم از انوشیروانی این است تا درخواست من را در کمیته فنی ارزیابی کند. اگر در المپیک دو وزنه‌بردار مطرح المپیک ضعیف‌تر کار می‌کردند الان دو مدال نقره داشتیم.

وی ادامه داد: حالا حالاها به آن به دورانی که ۵ مدال جهانی می‌گرفتیم نمی‌رسیم و دیگر از این خبرا نیست. به اصرار انوشیروانی در مسابقه بزرگسالان قهرمانی کشور چند ملی‌پوش را فرستادیم و وزنه زدند و نفر اول کشوری را با نفر اول جهان و صدم جهان مقایسه کنید و ببینید که چقدر با دنیا فاصله داریم و حداقل ۸ سال زمان می‌برد تا وزنه‌بردار ما به آن رکورد برسد. وقتی می‌گوییم وزنه‌برداری ویرانه است واقعا ویرانه است.

نصیرشلال یادآور شد: وقتی یک وزنه‌بردار خوب از مسابقات کشوری پیدا نمی‌کنیم،  به چه کسی در اردوی تیم ملی باید آموزش دهیم. پارسال به جایی رسیدیم کسانی که در دوران قبل به فدراسیون راه نمی‌دادند را به اردوی تیم ملی آوردیم. وقتی هیچ وزنه‌برداری نیست آیا باید به کارمند فدراسیون آموزش دهم.

نصیرشلال درباره عدم حضور مسئولان در سالن مسابقات عنوان کرد: در کمیته ملی المپیک یک سری اتفاقات افتاد که به همین دلیل بی‌روحیه و ناراحت بودن بچه‌ها طبیعی است. کمیته کار غیرکارشناسی انجام داد و مبلغی را ماهیانه برای ورزشکاران در نظر گرفت اما به ورزشکاران ما گفت که شما مدال نمی‌گیرید و مبلغ پایه حقوق را برای آنها در نظر گرفت در حالی که کمیته ملی المپیک می‌توانست بیشتر کنار وزنه‌برداران باشد اما متاسفانه یک بار هم سر تمرین نیامدند. آنها وظیفه داشتند و بخشی از ناراحتی بچه‌ها سر این مسائل بود. در کل روحیه بچه‌ها طوری بود که نیاز داشتند تا بیشتر توسط کمیته ملی المپیک دیده شوند. ما فقط روحیه خوب را از محمود خسروی‌وفا در کمیته دیدیم.

وی درباره دسته فوق سنگین تیم ملی نیز توضیح داد: در برخی از اوزان وزنه‌برداران خوب داریم، اسم نمی‌آورم اما وزنه‌برداری داریم که حدس می‌زنیم در مسابقات جهانی پیش رو می‌تواند به مدال برسد اما اگر آسیب ببیند چه کسی را باید ببریم؟ در نهایت در این وزن نمی‌توانیم نماینده‌ای داشته باشیم. آیت شریفی وزنه‌بردار درجه یکی است اما هنوز مقداری عملکرد او ضعیف است و داریم ذهن او را تغییر می‌دهیم و نمی‌دانیم به اولین مسابقات می‌رسد یا خیر. نماینده دیگرمان در فوق سنگین علیرضا یوسفی است که باید به او هم مقداری وقت بدهیم. امیدواریم در آینده در این دسته نمایندگان خوبی داشته باشیم.

نصرشلال یادآور شد: در وزنه‌برداری بحث‌ دوپینگ و مواد نیروزا همواره بوده؛ از روز اول انوشیروانی تنها درخواستی که داشت این بود که هیچ ریسکی نکنیم و وزنه‌برداری ما پاک باشد و روی این امر تاکید زیادی داریم؛ اما برگردیم به ۲۰ ساله گذشته که چقدر دوپینگی داشتیم. 

سرمربی تیم ملی درباره حضور داودی و جوادی در مسابقات جهانی بحرین خاطرنشان کرد: جوادی و داودی همچنان ستاره‌های تیم ما هستند و از آنها بهتر در اوزان خودشان نداریم و باید در مسابقات جهانی روی سکو بروند و انتقام خود را بگیرند. با دهدار در تماسیم و به اردو می‌آید و رسول معتمدی هم به خاطر آسیب‌دیدگی از وزنه‌برداری فاصله گرفته، هرچند خودش را الان مقداری جمع و جور کرده است تا دوباره برگردد.

نظر شما