شناسهٔ خبر: 68280977 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از پزشک آمریکایی تا زوج کاشمری؛

«به سفارش مادرم»؛ ۲۲ روایت متفاوت از زائران پیاده‌روی اربعین

خراسان‌رضوی- کتاب «به سفارش مادرم» شامل ۲۲ روایت متفاوت از زائران پیاده‌روی اربعین حسینی با ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، کتاب «به سفارش مادرم» ۲۲ روایت از ۲۲ شخص با قومیت و ملیت‌های متفاوت است که در جریان پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند و در آغاز هر روایت، نویسنده ابتدا خاطراتی از دوران کودکی خود بیان می‌کند، سپس خاطرات مشترک با مادرش و پس از آن به بیان سوژه روایت می‌پردازد.

کتاب «به سفارش مادرم» علاوه بر اینکه یک کتاب ویژه در مورد پیاده‌روی اربعین است یک اثر در باب تکریم مادر نیز به شمار می‌رود.

این اثر به قلم احسان حسینی‌نسب و توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده و نویسنده از بدو شروع، با خواننده کتاب صریح و بدون تعارف است و تکلیف خودش را با خواننده معلوم و عنوان می‌کند به درخواست مادرش راهی سفر اربعین شده است؛ مادری که سال‌هاست از مادربزرگ نویسنده که دچار آلزایمر شده، پرستاری می‌کند، او آمده است تا به‌جای او بشنود و ببیند که در این راه چه کسانی می‌آیند، می‌روند و چه وقایعی رخ می‌دهد.

سوژه‌هایی که هر کدام داستان زندگی یک آدم معمولی است که از یک نقطه از جهان با یک نیت و با عشق و علاقه به پیاده‌روی اربعین پا گذاشته‌اند.

یک پلیس بازنشسته عراقی به همراه همسرش، استاد دانشگاه هندی‌الاصل مقیم پاکستان، پزشک آمریکایی، مادر شهید عراقی، یک معلم بازنشسته شیمی و همسرش از کاشمر، طلبه کنیایی و همسرش و خانم زینب علی از استرالیا و … از جمله کسانی هستند که داستان زندگی آن‌ها در یک روایت نسبتاً کوتاه بیان می‌شود.

زبان نویسنده در این اثر صریح است و اشاراتی به کتاب‌ها و وقایع معاصر نیز دارد، از همه مهم‌تر پرداخت هنرمندانه نویسنده در این کتاب بسیار ارزشمند است و دنیای درون آدم‌ها را در قالب کلمات به زیبایی ترسیم می‌کند، افزون بر این، در پایان هر روایت، عکس‌هایی مستند که با مدیریت هنری وهب رامزی و تصاویری از عکاسانی همچون عبدالمجید قوامی، روح‌الله خسروی و شهره بهرامی ضمیمه کتاب شده‌اند، روایت‌ها را ملموس‌تر کرده‌اند و به کتاب رنگ و روح و جلای بیشتری داده‌اند.

نظر شما