شناسهٔ خبر: 68280644 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار کاهش ۵۰ درصدی تولید کیوی در تنکابن

نوشهر- ایرنا- رئیس جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن با پیش بینی تولید ۴۰ تن کیوی در فصل برداشت این محصول گفت: با توجه به کاهش بارندگی و شرایط نامساعد جوی پیش بینی‌ کاهش چشمگیر و ۵۰ درصدی این محصول صادراتی در مقایسه با سال زراعی گذشته وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی تنکابن، عبدالله غلامپور روز سه شنبه در کارگاه آموزشی ترویجی هرس باغات کیوی با تاکید بر روش صحیحِ هرس درختان کیوی و ضرورت اجرای آن گفت: بیش از ۷۰ درصد این محصول به کشورهای هند، روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر و ۳۰ درصد در داخل کشور فن آوری و بهره برداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن با بیان اینکه برداشت کیوی هر ساله از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شود، افزود: با توجه به شرایط نامساعد جوی در سال جاری، احتمال کاهش چشم گیر تولید این محصول وجود دارد. با این وجود پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار تن کیوی در باغات این شهرستان تولید شود که با این رقم هم تنکابن رکوددار تولید کیوی در استان است.
این مقام مسوول ادامه داد: کیوی در مقایسه با سایر درختان نیمه گرمسیری با آفت‌ها و بیماری‌های کمتری دست‌به گریبان است. مقاومت این محصول به سرما بیش از مرکبات است اما در مقابل به رطوبت و آب بیشتری نیاز دارد. این محصول به دمای ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر نیز مقاوم است و خسارت زیادی از این نظر متحمل نمی‌شود.

غلامپور خاطر نشان کرد: شهرستان تنکابن با داشتن سه هزار و ۹۰۰ هکتار باغ کیوی و ۵ هزار بهره بردار؛ رکورد دار تولید این محصول با بیش از ۸۰ هزار تن سالاهای گذشته در استان است.

هشدار کاهش ۵۰ درصدی تولید کیوی در تنکابن

به گزارش ایرنا، مازندران افزون بر تنوع تولید محصولات کشاورزی و رتبه دار بودن در برخی محصولات کشاورزی در کشور، این روزها خبرهای خوشی در حوزه صادرات و بین المللی شدن تولیدات این استان به گوش می‌رسد و سال گذشته خبری مبنی بر قرار گرفتن نارنگی مازندران در سبد غذایی روس ها مخابره شد و روزهای گذشته نیز «کیوی» به عنوان دیگر محصول کشاورزی استان در سبد صادراتی دیگر کشورهای جهان قرار گرفته است.

باغ‌های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می‌شود بیشتر در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تُن می‌رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

اخیرا در جلسه مشترک سازمان جهاد کشاورزی مازندران و سازمان حفظ نباتات کشور، مذاکرات نهایی برای اعلام باغات رجیستر شده کیوی استان مازندران به هندوستان به منظور صادرات این محصول با کیفیت به این کشور برگزار شد.

جلسه تعیین تکلیف نهایی برای اعلام باغات رجیستر شده کیوی به هندوستان با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، باقری سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی، نادریان سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیرکل و معاون دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان، معاون مدیر کل و رئیس گروه دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست، طرفین پیرامون آخرین وضعیت باغ‌های کیوی استان مازندران، رعایت استانداردهای بهداشتی و قرنطینه‌ای مورد نظر کشور هندوستان و همچنین روند ارسال مدارک لازم برای ثبت نهایی باغ‌ها به منظور صادرات به این کشور بحث و تبادل نظر کردند. لازم به ذکر است که صادرات کیوی مازندران به هندوستان، گامی مهم در جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان و همچنین ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه با تاکید بر اهمیت این موضوع، از تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق این هدف مهم قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری تمامی دستگاه‌های مربوطه شاهد افزایش صادرات محصولات کشاورزی مازندران به بازارهای هدف باشیم.

بابک مؤمنی حفظ نباتات کشور هم با اشاره به کیفیت بالای کیوی مازندران، بر لزوم رعایت تمامی استانداردهای بهداشتی و قرنطینه‌ای برای حفظ این کیفیت و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی تاکید کرد. با توجه به اهمیت این موضوع، انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوشی در زمینه صادرات کیوی مازندران به هندوستان باشیم.

نظر شما