شناسهٔ خبر: 68280352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: میزان دیدار‌های چهره به چهره مسؤولان قضایی با مددجویان بطور رشد محسوس داشته است

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاون قضایی رئیس کل دادگستری و دبیر هیأت نظارت بر حقوق شهروندی با همراهی گرجی، مدیرکل زندان‌های استان صبح امروز از بخش‌های محتلف زندان مرکزی بجنورد بازدید کردند. رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاون قضایی رئیس کل دادگستری و دبیر هیأت نظارت بر حقوق شهروندی با همراهی گرجی، مدیرکل زندان‌های استان صبح امروز از بخش‌های محتلف زندان مرکزی بجنورد بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاري برنا، حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده هدف از این بازدید را بررسی آخرین وضعیت جمعیت کیفری زندان‌ها و رسیدگی بهتر به درخواست‌های مددجویان عنوان و خاطرنشان کرد:طی چند سال اخیر میزان کمی و کیفی دیدار‌های چهره به چهره مسؤولان قضایی و قضات رسیدگی کننده با مددجویان رشد محسوس داشته است.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ کرامت و رعایت حقوق بازداشت شدگان و زندانیان اظهار کرد: قانونگذار برای ایجاد بازدارندگی لازم در مواقع احراز وقوع جرائم کیفری، مجازات‌هایی برای مجرمان پیش بینی کرده که در این اثنا قضات رسیدگی کننده در فرایند دادرسی متناسب با محتویات و مندرجات پرونده در این خصوص تصمیم گیری و مبادرت به انشاء آراء قضایی می‌نمایند.

رئیس کل دادگستری استان افزود:در مقام صدور رأی، بکارگیری مجازات‌های سالب آزادی از قبیل حبس در شرایط مقتضی صرفا با هدف تنبیه صورت می‌گیرد ولی پس از اجرای آراء قطعی و اعمال مجازات ها، سازوکار‌هایی نیز در زندان‌ها در نظرگرفته شده تا علاوه بر تسهیل موجبات پیشگیری از وقوع و تکرار جرائم، میزان بازگشت مجدد زندانیان به حبس به حداقل برسد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده تصریح کرد:اصلاح مجرمان یکی از مهمترین کارکرد‌هایی است که به موجب اصل ۱۵۶ قانون اساسی در ردیف رسالت‌های ذاتی و قانونی قوه قضائیه تعریف و احصاء گردیده و بر اساس اصل ۱۵۸ قانون اساسی نیز مقرر شده این بخش از اهداف از طریق پیش بینی و ایجاد تشکیلات لازم پیگیری و اجرا شود، لذا در زندان‌های استان خراسان شمالی تلاش می‌شود با اقدامات تأمینی و تربیتی و اتکاء بر رویکرد‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در محیط زندان تمهیداتی فراهم گردد تا در مجموع روند اصلاح پذیری مددجویان تسهیل و تسریع شود.

مقام عالی قضایی استان افزود: این بازدید‌ها نیز با هدف شناسایی و اهتمام جدی در راستای رفع مشکلات مددجویان انجام می‌شود و تجارب پیش رو نیز مفید، مؤثر و سازنده بودن این نوع مجرای ارتباطی را کاملا اثبات نموده است. بطوریکه رشد کمی و کیفی میزان بازدید‌های مسؤولان قضایی و قضات رسیدگی کننده از زندان‌ها و حجم بالای دیدار‌های چهره به چهره مقامات قضایی با زندانیان و حتی خانواده‌های آنان صحت این مدعا را احراز می‌نماید.

انتهای پیام

نظر شما