شناسهٔ خبر: 68279695 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

افزایش ۲.۵ درجه‌ای دما در موج‌های گرما بر اثر تغییر اقلیم

ایتنا - مطالعات یک سازمان تحقیقاتی در زمینه آب‌وهوا نشان داده است که موج‌های گرمایی به دلیل تغییر اقلیم با دمای ۲.۵ درجه سانتیگراد بیشتر بروز می‌کنند و این افزایش دما می‌تواند به معنای مرگ و زندگی برای برخی افراد باشد.

صاحب‌خبر -
این هشدار در حالی مطرح شده که نصاب‌های دمایی جهانی به ارقام بالایی رسیده که ممکن است در ۱۲۰ هزار سال گذشته بی‌سابقه باشد.

به گزارش ایتنا از ایرنا، فردریک اوتو هم‌بنیانگذار سازمان وضعیت آب وهوای جهانی (World Weather Attribution) گفت: موج‌های گرما کشنده ترین نوع هوای شدید هستند که معمولا ردی از تخریب یا تصاویر قابل توجهی از ویرانی آنها در نقاط مختلف جهان برجای نمی‌ماند. افراد فقیر و تنها در کشورهای ثروتمند و افراد فقیری که در کشورهای در حال توسعه در فضای باز کار می‌کنند، معمولا قربانی این موج‌های گرمایی هستند.

وی ضمن درخواست از رسانه‌ها و مقامات جهانی برای توجه بیشتر به خطرهای این مساله گفت: شرایط بسیار گرم و طاقت‌فرسا به عنوان یک عامل مرگبار بی‌صدا و پنهان عمل می‌کند که قربانیان خود را از میان آسیب‌پذیرترین‌ها و شکننده‌ترین‌های اقتصادی انتخاب می‌کند.

اوتو که استاد علوم آب و هوایی در موسسه گرانتام امپریال کالج لندن است می‌گوید: موج‌های گرما مرگبارترین نوع شرایط وخیم آب و هوایی هستند اما هیچ رد ویرانی از خود بر جا نمی‌گذارند اما افراد فقیر و تنها در کشورهای ثروتمند و کارگران فقیر در محیط‌های باز در کشورهای در حال توسعه را می‌کشند. هزاران مورد مرگ فقرا بر اثر گرما اتفاق می‌افتد که کسی حرفی از آنها نخواهد زد.

این هشدار در حالی مطرح شده که نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره میزان تلفات پنهان نابرابری گرمایی ایجاد شده است. دبیر کل سازمان ملل متحد ماه گذشته خواستار اقدام در خصوص گرمای شدید با تمرکز بر مراقبت از افراد آسیب‌پذیر شد. این درخواست در پی آن مطرح شد که روزهای ۲۱ تا ۲۳ ژوییه جهان شاهد گرم‌ترین روزهای ثبت شده خود بود. متخصصان آب و هوا می‌گویند این احتمالا بالاترین دماها بر روی زمین در مدت حدود ۱۲۰ هزار سال گذشته بوده است.

پویشگران و فعالان برابری می‌گویند که مرگ‌های ناشی از گرما در نتیجه نابرابری ایجاد می‌شوند و فقرای بدون امکانات رفاهی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

مطالعات موسسه یادشده حاکی است که موج گرما به علت تغییرات آب و هوایی تا حد ۲.۵ درجه شدیدتر شده است. پناهجویان که اغلب از گرما و خشکسالی فرار می‌کنند نیز با خطر بیشتری رو به رو هستند. در ماه ژوئن، ده‌ها مهاجر سودانی بر اثر گرما در یک گذرگاه مرزی غیرقانونی در مرز مصر جان خود را از دست دادند.

نظر شما