شناسهٔ خبر: 68279415 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری خبر داد

آبیاری ۹۲ درصد فضای سبز مشهد به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه

مریم سلطانی

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: هم‌اکنون ۹۲ درصد آبیاری فضای سبز به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه انجام می‌شود و تنها ۸ درصد آبیاری با تانکر انجام می‌شود که این میزان نسبت به هفت سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

حامد فیض‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر در سطح شهر مشهد بیش از ۶۵۰ هکتار فضای سبز شهری به انضمام کمربند سبز شمالی و جنوبی را داریم و در حدود ۷۱۵ بوستان در شهر ایجاد شده است. همچنین سرانه فضای سبز شهری با احتساب کمربند سبز، حدود ۱۹ متر مربع به ازای هر شهروند برآورد شده و بدون درنظر گرفتن کمربند سبز، این میزان به حدود ۸ متر مربع برای هر فرد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه آبیاری فضای سبز یکی از موضوعات کلان و بسیار مهم فضای سبز شهری است، ادامه داد: مطالعات شبکه مستقل آبیاری فضای سبز از دهه ۸۰ در کلان شهر مشهد آغاز و در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید. عملیات اجرایی در سال ۱۳۸۹ شروع و در سال ۱۳۹۶ توانستیم فاز یک خط انتقال آب را به بهره‌برداری برسانیم که طی این اقدام، آب از چاه‌های سمت شرق مشهد و بوستان بهشت به میدان نمایشگاه رسید.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد افزود: در سال ۱۳۹۸ بازنگری در طرح شبکه مستقل آبیاری انجام شد و طی این اصلاحیه، مبنا بر قرار دادن افق دید، سال ۱۴۲۵ گذاشته شد و پیش‌بینی‌ها حاکی از ارتقای فضای سبز از ۶۵۰۰ هکتار به ۱۵۰۰۰ هکتار در مشهد است که نیاز آب این میزان فضای سبز به بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون ۹۲ درصد آبیاری فضای سبز به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه و تنها ۸ درصد آبیاری با تانکر انجام می‌شود که این میزان نسبت به هفت سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است. سیستم‌های تحت فشار میزان هدر رفت آب کمتری دارند و از طرفی با کنترل و پایش مداوم بدنه تانکر و سایر موارد درخصوص آبیاری با تانکرها در تلاش بوده‌ایم تا کمترین هدر رفت آب را داشته باشیم. 

فیض‌اللهی عنوان کرد: در نتیجه پیش‌بینی‌ها برای آبیاری فضای سبز، عمده مصرف را به سمت استفاده از فاضلاب تصفیه شده و پساب سوق داده‌ایم. سال جاری به همت شورای محترم شهری، قراردادی برای خرید سالانه‌ی پساب به میزان ۱۱.۲ متر مکعب در دست امضا بوده و از طرفی احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در دست اجرا قرار گرفته است.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد گفت: تصفیه‌خانه‌های محلی مانند چهل‌بازه در انتهای بلوار دانشجو با ظرفیت یک میلیون متر مکعب که از سال ۱۴۰۰ وارد مدار بهره‌برداری شده است و تصفیه‌خانه‌های آزادی در میدان قائم، آفتاب در ابتدای بلوار شهید فلاحی، سیدی در تقاطع میدان سلام و بلوار ثامن منطقه هفتم  با اعتبار بالغ بر هزار میلیارد تومان در دست احداث هستند.

وی با اشاره به اینکه پروژه شبکه مستقل آبیاری فضای سبز یکی از بهترین پروژه‌های کشوری برای آبیاری تمام فضای سبز شهری است، بیان کرد: در حال حاضر برای طرح شبکه مستقل آبیاری فضای سبز، قریب به ۱۰۹ کیلومتر خط انتقال اصلی معادل ۶۴ درصد پروژه، ۱۹۸ کیلومتر شبکه توزیع، ۸۹۰ شبکه آبیاری داخل مناطق و ۱۷۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره ایجاد شده و امید است با تکمیل اعتبارات در سال‌های آینده بتوانیم این پروژه را به طور کامل به بهره‌برداری برسانیم.

فیض‌اللهی اظهار کرد: از پروژه‌های مهم دیگری که شورای شهر برای مدیریت شهری تبیین کرده است، می‌توان به برنامه خط انتقال ۱۵ کیلومتری تصفیه‌خانه پرکندآباد به تقاطع چهار سطحی آزادگان در میدان نمایشگاه اشاره کرد و احداث تصفیه‌خانه تکمیلی و احداث مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی در این ناحیه در دست اجرا است و در مجموع برای این طرح بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و قرارگاه‌ خاتم در حال انجام و پیش‌برد این برنامه است.

آبیاری فضای سبز مشهد با ۴ میلیون متر مکعب پساب

وی افزود: براساس تدبیر نیاز آبی که در سال ۱۳۹۷ اندیشیده شد، آب مورد نیاز برای آبیاری ۶۵۰۰ هکتار فضای سبز شهری مشهد، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شد که براساس بخش‌نامه‌های ابلاغی شرکت آب و فاضلاب کشور در سال ۱۴۰۱، در واقع مشهد برای آبیاری این میزان از فضای سبز به ۶۰ میلیون متر مکعب آب احتیاج دارد. ولی به دلیل پایلوت بودن تاسیسات شهر مشهد می‌توانیم با ۲۵ میلیون متر مکعب نیاز شهر را مرتفع سازیم که در حال حاضر ۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آبی تامین و ۵ میلیون متر مکعب کسری وجود دارد.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد درمورد منابع تامین آب فضای سبز شهری گفت: ۱۰ میلیون متر مکعب از ۴۷ حلقه چاه شهرداری، ۴ میلیون متر مکعب  از پساب خین عرب و چهل‌بازه و ۴ میلیون متر مکعب از ۲۰ حلقه‌چاه غیرکیفی آبفا و آب منطقه‌ای برای آبیاری فضای سبز شهری تامین می‌شود و از طرفی ۵۰۰ هزار متر مکعب از سدهای دوستی و ارداک در جهت آبیاری فضای سبز برداشت می‌شود. ۱میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب نیز از آب‌های سطحی و قنات‌ها در این راستا استفاده می‌شود.

فیض‌اللهی ادامه داد: امسال برای تامین آب فضای سبز شهری با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بودیم و انتظار داریم متولیان آب درسطح کشوری و شهری یاری‌رسان ما باشند با اینحال با وجود موج‌های گرمایی بسیار شدید سال جاری در مشهد، با کمک بسیاری از دستگاه‌ها توانستیم آب فضای سبز مشهد را تامین کنیم.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: برای تولید پساب پیوست‌های زیست‌محیطی ویژه و خاصی برای عدم آسیب‌رسانی به محیط‌زیست وجود دارد و برای دو تصفیه‌خانه اولنگ و پرکندآباد در راستای تامین پساب برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده‌است. متولی تولید تصفیه‌خانه‌ شهرداری‌ها نیستند ولی شهرداری مشهد همواره پیشران بوده و برای تامین آب استاندار فضای سبز با ایجاد تصفیه‌خانه‌ی چهل‌بازه از طریق سرمایه‌گذار این دغدغه‌مندی را اثبات کرده است.

فیض‌اللهی اضافه کرد: توسعه و ایجاد تصفیه‌خانه‌ نیازمند زیرساخت‌های پیشرفته و هزینه‌های بالایی است و بایستی تمامی دستگاه‌های مربوطه پای کار بیایند. با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور اعمال شده، همچنان در تلاش بوده‌ایم تا بهترین دستگاه‌ها را برای تصفیه‌خانه خین عرب وارد کنیم تا بتوانیم پسابی بدون آلایندگی تولید کنیم.

وی در انتها با اشاره به اینکه برای آبیاری فضای سبز معابر فرعی سطح شهر نیازمند کمک مردم هستیم، خاطر نشان کرد:  مشهد در حدود ۸۰ پیمان نگهداری و در حدود۵  هزار نفر نیروی کارگری باغبان و نگهبان در حوزه فضای سبز دارد.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه  بایستی روزانه قریب به ۱۳۵ هزار متر مکعب آب را برای فضای سبز شهری تامین کنیم، خاطرنشان کرد:  مشهدی‌ها با ورود به درگاه جامع فضای سبز می‌توانند از طرح‌های مختلف تشویقی‌ برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما