شناسهٔ خبر: 68278433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

وزیر پیشنهادی فرهنگ: سطح توقعات زنان در زندگی فردی و اجتماعی تغییر کرده است

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایده مرکزی دولت چهاردهم در حوزه فرهنگ وفاق ملی است، درک تغییرات اجتماعی را ضرورت غیرقابل اجتناب دانست و گفت: سطح توقعات زنان در زندگی فردی و اجتماعی تغییر کرده است لذا نمی‌توانیم از کنار این مهم بی‌تفاوت بگذریم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سیدعباس صالح شریعتی در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود، با بیان اینکه در آستانه هفته دولت یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهیدان خدمت شهید رییسی و همراهان ایشان را گرامی می‌دارم، گفت: ادای سلام و ادب و احترام دارم به همه هنرمندان، سینماگران، نویسندگان، فعالان دینی، مذهبی و مساجد، کنش‌گران عرصه فرهنگ و هنر، کتابداران و پیشکسوتان این عرصه که نقش مانایی در توسعه فرهنگ کشور داشته‌اند و همچنین امیدوارم با همکاری آن‌ها عرصه فرهنگ رقم بزنیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین لازم است نقش کتابدارانی که با تمام مسائل معیشتی در خدمت فرهنگ کشور بودند را یادآور شوم، ضمن آنکه ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است، چرا که این ایده می‌تواند دولت فعلی را از دولت‌های گذشته متمایز کند که باید در دو سطح نظام حکمرانی و دولت و ملت اجرایی شود. البته در سطح دولت و ملت مسائل مهمی وجود دارد چرا که پیمایش‌های یک دهه اخیر نشان می‌دهد فضای جامعه دچار شیب نگران کننده‌ای شده است، اما بی‌تردید وزارت فرهنگ یکی از وزارتخانه‌هایی است که می‌تواند پیشران تحکیم دولت و ملت باشد، لذا باید با بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری، مراجع و استفاده از ظرفیت اصحاب فرهنگ و رسانه در ایجاد وفاق ملی سهم داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد وفاق ملی نیازمند درک درست از تغییرات اجتماعی است، مطرح کرد: مسایلی همچون زبان و ادبیات فارسی میراث غنی فرهنگی، فرهنگ اقوام و سنت‌ها و... هویت اجتماعی و فرهنگی ما را شکل داده و موجب سربلندی ایران شده است، اما تغییرات اجتماعی در جامعه کم نیست لذا باید راهکار‌های همراهی با این تغییر را پیدا کرد.

صالح شریعتی با اشاره به چند متغییر ایجاد شده در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی طی دهه‌های گذشته، گفت: به عنوان مثال سال ۱۳۵۵ از مجموع افراد بالای ۲۰ سال صرفا فقط ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند، اما سال ۱۳۹۵ این درصد به ۱۸ رسیده است و اکنون نیز بالاتر رفته بنابراین حدود ۲۰ درصد جامعه ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که نشان از ایجاد طبقه‌ای با روح کنجکاو، جست‌وجوگر و خواهان تعامل با جامعه بیرون است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۵ حدود ۶۵ درصد از زنان ایران بی‌سواد بودند، اما این سهم در سال ۱۳۹۵ به حدود ۹۳.۴ درصد رسیده است، افزود: این تغییرات نشان از سهم بی‌مثال انقلاب در ارتقای فرهنگی و آموزشی زنان جامعه دارد و به معنای تحول در جامعه زنان ایرانی است بنابراین ما نمی‌توانیم این جامعه را نادیده بگیریم، اما متاسفانه نرخ زنان تحصیل کرده دو برابر مردان تحصیل کرده است، ضمن آنکه سطح توقعات آنان در زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها تغییر کرده است لذا نمی‌توان این تحولات را نادیده گرفت و برای آن‌ها کاری انجام ندهیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مصارف فرهنگی نیز تحولات قابل توجه‌ای داشته است، توضیح داد: به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کردند که این مساله به معنای تغییر مسیر مصرف فرهنگی و نوع مصرف است و حدود ۸۰ درصد جست‌وجو‌ها در شبکه اجتماعی بر مبنای جست‌وجوی فیلم است که نشان می‌دهد مصرف فرهنگی جامعه ایرانی تغییر قابل توجهی داشته است لذا برای ارتقای فرهنگی باید به راهکار‌های جدید فکر کنیم و به یقین دیگر راهکار‌های قدیمی پاسخگو نیستند هرچند اصول ثابت است و ما باید راهکار‌ها را اصلاح کنیم. 

صالح شریعتی گفت: با تغییرات گسترده موجود مفصل ارتباط میان دولت و ملت می‌تواند فرهنگ و رسانه باشد و از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خودش را با ایده‌ها و راهکار‌های تازه با ملت به سوی مقصدی مشترک برقرار کند. در این میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه میدان‌دار و عرصه‌دار این عرصه هستند و باید این اصحاب، منزلت، حقوق و نهاد‌ها و تشکل‌هایشان را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه دولت وفاق ملی در صدر حکمرانی در حال شکل‌گیری است، افزود: کار عمده دولت وفاق ملی در سطح دولت و ملت است و اینکه مردم، دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکارانه پیدا کنند و همان نسبت‌هایی که در دهه اول انقلاب همه‌مان به خاطر داریم.
هنگامی که گفته می‌شد کمبودی در جبهه‌ها وجود دارد مردم از زندگی خودشان می‌گذشتند، آن مرد روستایی و آن مردم محروم برای اینکه آن کمک را به جبهه‌ها انجام دهند چرا که دولت را از خود می‌دانستند و فاصله‌ای میان دولت و خودشان قائل نبودند و ما باید بازگشت مجدد به این میدان پیدا کرده و اعتماد را بازگردانیم و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه میدان‌داران این حوزه هستند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امیدوارم در پرتو وفاق عمومی در نظام حکمرانی کشور تعامل ۴ ساله دولت و مجلس که با هم آغاز به کار کردند شالوده‌ای مستحکم، بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید بیاورد، فرهنگی که به گفته امام راحل (ره) مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ مایه اصلی هویت ملت‌ها است؛ فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند.

صالح شریعتی خاطرنشان کرد: ما ملت بزرگ، متمول و کهن ایران اگر در برابر طوفان‌ها سر خم کردیم دوباره سربلند ایستادیم و می‌ایستیم و هیچ قدرتی توان نابودی ایران عزیز را ندارد، ایرانیان از دوران باستان همواره به عنوان ملتی بزرگ، بافرهنگ، با تجربه‌های متنوع و عمیق یکی از خالقان جهانی فرهنگ بودند. ایرانیان نقطه اتصال فرهنگ و هنر و انتقال‌دهنده فرهنگ و دانش و داستان و شعر دیده و هستند. نقش ایرانیان در گسترش اسلام در جهان بی‌بدیل است، فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمین‌های اسلامی با حضور هنرمندان، نویسندگان، شاعران، دانشمندان، فیلسوفان، محققان و دبیران ایرانی گسترش یافت.

وی تصریح کرد: این پیشینه افتخارآفرین اکنون نیز استمرار دارد و مردمان فراوانی در جای جای جهان به دنبال شناخت و بهره‌مندی از فرهنگ و هنر ایران هستند. هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکاء با معارف فرهنگ اسلامی به آفرینش فرهنگی می‌پردازند. سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته و حتماً باید بالندگی بیشتری پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای بر پیشانی ملت ظرفیت‌های فراوانی دارد، موسیقی ایرانی سفیر بی‌کلام، مخاطبان زیادی را محصوب خود می‌کند، این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن‌مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهند بود. با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما